Är Nissan s13 prisvärd?

vemvetmest
9 december 2019 · 22 Inlägg

Hej,

Jag är väl som många andra lite halvsugen på en s13, jag vet inte om det är för att de är japanska, har pop up headlights eller för att det är en ikonisk bil bara.

Men det senaste 2 åren har de verkligen stigit i pris, folk begär 50+ för bondtrimmade exemplar utan inredning. Då undrar jag bara, vad är de egentligen värda i era ögon?
Om man jämför med en audi a4 1,8 t. Förutom fyrhjulsdriften är de någorlunda lika och de bilarna kostar 10-15 tusen.

Vad anser folk på garaget om detta? Är s13 3+ gånger bättre bil än en 1.8t?
Jag är inte på jakt efter någon bil, jag är bara nyfiken då jag har hyfsad koll på de s13 som kommer och går på blocket.

Mvh

torsen
10 december 2019 · 7 198 Inlägg

Vad heter modellen mer än "s13"?
Har aldrig hört beteckningen förut.

Xebers76
10 december 2019 · 2 250 Inlägg

torsen skrev:
Vad heter modellen mer än "s13"?
Har aldrig hört beteckningen förut.

Nissan 180 200 240 sileighty osv beroende på marknad och utförande, det är ett extremt rörigt modell-program på dem, därför säger man s13 då chassiet kallas så, mycket enklare tongue

uhlin
10 december 2019 · 2 831 Inlägg

torsen skrev:
Vad heter modellen mer än "s13"?
Har aldrig hört beteckningen förut.

Nissan 200 SX måste det handla om. S13 är ju modellbeteckningen på den.

Figge__86
10 december 2019 · 136 Inlägg

Jag tror han menar nissan 200 s13

torsen
10 december 2019 · 7 198 Inlägg

Tack för svar åt en överårig fjortis.
Alltså t ex en 240 ZF?
Som en granne hade för  över 30 år sedan.
Och som gick som bara phan.
Med 6-cylindrig lastbilsmotor.
Trögtrampad/hård koppling är det som jag minns mest av den bilen.

Xebers76
10 december 2019 · 2 250 Inlägg

torsen skrev:
Tack för svar åt en överårig fjortis.
Alltså t ex en 240 ZF?
Som en granne hade för  över 30 år sedan.
Och som gick som bara phan.
Med 6-cylindrig lastbilsmotor.
Trögtrampad/hård koppling är det som jag minns mest av den bilen.

Ehm... fel? lol

Googla på nissan s13 200sx och återkom sedan, du är helt ute o cyklar!

torsen
10 december 2019 · 7 198 Inlägg

Xebers76 skrev:

torsen skrev:
Tack för svar åt en överårig fjortis.
Alltså t ex en 240 ZF?
Som en granne hade för  över 30 år sedan.
Och som gick som bara phan.
Med 6-cylindrig lastbilsmotor.
Trögtrampad/hård koppling är det som jag minns mest av den bilen.

Ehm... fel? lol

Googla på nissan s13 200sx och återkom sedan, du är helt ute o cyklar!

Jo jag misstänker att min erfarenhet härrör från betydligt äldre bilar - från den tiden Nissa inte hade bytt namn från Datsun.
Hur som helst så gick 240 ZF som phan och var nog värstingen på den tiden.

zemet
10 december 2019 · 4 030 Inlägg

Jag tror inte en S13 är "bättre" än någon annan bil från den årgången direkt.

Men den är ju väldigt annorlunda. Audi är ju en familjebil, S13 är "sportbil".

S13 är ju också väldigt populär för drifting mm.

Utbudet på små bakhjulsdrivna bilar som dessutom är snygga är ju inte superstort direkt.

BMW E30 har ju också stuckit iväg i pris ordentligt.

För att inte prata om R32,33 och 34 eller Supra MK3 & 4.

För att svara på din fråga så skulle jag säga att S13 inte är speciellt mycket bättre för daglig pendling än en Audi. Audin är ju dock helt värdelös att använda som lekbil och är ju inte nåt som drar blickar direkt.

vemvetmest
10 december 2019 · 22 Inlägg

zemet skrev:
Jag tror inte en S13 är "bättre" än någon annan bil från den årgången direkt.

Men den är ju väldigt annorlunda. Audi är ju en familjebil, S13 är "sportbil".

S13 är ju också väldigt populär för drifting mm.

Utbudet på små bakhjulsdrivna bilar som dessutom är snygga är ju inte superstort direkt.

BMW E30 har ju också stuckit iväg i pris ordentligt.

För att inte prata om R32,33 och 34 eller Supra MK3 & 4.

För att svara på din fråga så skulle jag säga att S13 inte är speciellt mycket bättre för daglig pendling än en Audi. Audin är ju dock helt värdelös att använda som lekbil och är ju inte nåt som drar blickar direkt.

Ja det är 200sx jag tänker på. smile

Nej du har ju rätt, alla gamla japsare men även bmws så som e30 (nu även e36) börjar sticka iväg i pris.
Sen är ju också "vad är den värd" en flummig fråga då de är värde det folk vill betala för dem.

Men jag tänker r34 osv också, är inte 335or mer bil för pengarna med n54 motorn som är väldigt beprövad? Är det bara för att folk drömmer om dessa bilar de är så dyra eller är det befogat?

Vad är nya ungdomsbilarna? e46, v70 osv tycker jag det verkar som är populära nu.

Tycker det är intressant att vissa bilar dör ut utan värde och andra sticker som raketer i pris.

zemet
10 december 2019 · 4 030 Inlägg

vemvetmest skrev:

zemet skrev:
Jag tror inte en S13 är "bättre" än någon annan bil från den årgången direkt.

Men den är ju väldigt annorlunda. Audi är ju en familjebil, S13 är "sportbil".

S13 är ju också väldigt populär för drifting mm.

Utbudet på små bakhjulsdrivna bilar som dessutom är snygga är ju inte superstort direkt.

BMW E30 har ju också stuckit iväg i pris ordentligt.

För att inte prata om R32,33 och 34 eller Supra MK3 & 4.

För att svara på din fråga så skulle jag säga att S13 inte är speciellt mycket bättre för daglig pendling än en Audi. Audin är ju dock helt värdelös att använda som lekbil och är ju inte nåt som drar blickar direkt.

Ja det är 200sx jag tänker på. smile

Nej du har ju rätt, alla gamla japsare men även bmws så som e30 (nu även e36) börjar sticka iväg i pris.
Sen är ju också "vad är den värd" en flummig fråga då de är värde det folk vill betala för dem.

Men jag tänker r34 osv också, är inte 335or mer bil för pengarna med n54 motorn som är väldigt beprövad? Är det bara för att folk drömmer om dessa bilar de är så dyra eller är det befogat?

Vad är nya ungdomsbilarna? e46, v70 osv tycker jag det verkar som är populära nu.

Tycker det är intressant att vissa bilar dör ut utan värde och andra sticker som raketer i pris.

Samma sak där tror jag. En R34 ser inte ut som en familjebil/dussinbil på samma sätt som en 3 serie. (jag vet att den finns som kombi, har dock aldrig sett någon irl)

En 335 är ju lite meh, medans en skyline i bra skick med lite fina fälgar drar betydligt mer uppmärksamhet.

335 är ju heller ingen speciell bil, är man intresserad av 3 serie så är det ju M3 man bryr sig om. 335 är ju inte särskillt speciell även om den kan vara mycket mer bil för pengarna än en skyline.

Svenska_bil
10 december 2019 · 218 Inlägg

För ca 15 år sedan så köpte man en fin original 200SX S13 för ca 40-60 tusen.

Har funderat på att köpa en igen av nostalgiska skäl men tycker prislapparna på de flesta är absurda.

ELGBAiZ
10 december 2019 · 98 Inlägg

Försök hitta en S13 idag som inte är sönderkapad, ”jdm” stylad från Wish.com eller står på 4 pallbockar. Dem som är okapade kostar en slant, tyvärr! :-)

zleepy Trucker
10 december 2019 · 1 391 Inlägg

zemet skrev:
En R34 ser inte ut som en familjebil/dussinbil på samma sätt som en 3 serie. (jag vet att den finns som kombi, har dock aldrig sett någon irl)

R34 finns inte direkt som kombi, utan det är en egen modell som heter Nissan Stagea, men den går att modda så den kan få R34 fronten osv smile

https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Stagea

Senast redigerat av zleepy (10 december 2019)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
caromania Forummoderator
10 december 2019 · 9 296 Inlägg

Är inte en S14 eller en S15 bättre att satsa på? Osäker på prislappen på dessa men eftersom de flesta S13 är ganska ”modifierade” *host* så kanske slutnotan blir snarlik? Sr20det är väl dessutom trevligare än ca18det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
vemvetmest
10 december 2019 · 22 Inlägg

S15 är nog i r34 priser om man ens hittar det i Sverige. Och s14 är i samma träsk som s13 skulle jag nog säga, vääldigt modifierade samt dyra.


Men jag håller med dig... sr20det är klart roligare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang