2723
Sök

Rost på bromsskiva

2 Inlägg
18 maj 2020
Trådstartare
Hej! Bytte rätt nyligen bromsskivor på min V70 (köpt från Biltema) och tycker att det blivit förvånansvärt mycket rost vid själva ”navet” på bromsskivan om ni förstår hur jag menar. Den centrala delen vill säga. Sen så har jag väldigt ”öppna” fälgar så då framhävs det ännu tydligare.

Finns det nått man kan göra för att få bukt på liknande problem i framtiden? Och kan man göra nånting åt skivorna som sitter monterade nu?

Se bild: https://we.tl/t-4tCxHtUBuO

Tack på förhand!

8 267 Inlägg
18 maj 2020
Måla med värmetålig färg så slipper man att det blir på det viset.

6 245 Inlägg
18 maj 2020
Så är det när man köper billiga bromsskivor, de är i lättrostat material. Blästra och måla.

1 036 Inlägg
18 maj 2020
Tobjan skrev:
Hej! Bytte rätt nyligen bromsskivor på min V70 (köpt från Biltema) och tycker att det blivit förvånansvärt mycket rost vid själva ”navet” på bromsskivan om ni förstår hur jag menar. Den centrala delen vill säga. Sen så har jag väldigt ”öppna” fälgar så då framhävs det ännu tydligare.

Finns det nått man kan göra för att få bukt på liknande problem i framtiden? Och kan man göra nånting åt skivorna som sitter monterade nu?

Se bild: https://we.tl/t-4tCxHtUBuO

Tack på förhand!

Du kan köpa hammarlack i lämplig färg (svart,silver) och måla så blir det både snyggt och håller rosten borta, glöm inte att slipa rent först smile

7 714 Inlägg
18 maj 2020
Tror inte Biltemas skivor rostar mer än andra skivor.
Däremot rostar dom lika mycket som alla andra.
Kommer förmodligen från samma tillverkare, oavsett som det står Mercedes, Volvo eller Biltema på kartongen.
Nästa gång du byter skivor, rengör endast bromsytorna på skivorna, inte "navet" från konserveringsmedlet.
Tips jag för många år sedan fick av en kompis som driver egen allbilsverkstad.
Men rosta kommer dom att göra så småning om.

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
18 maj 2020
torsen skrev:
Kommer förmodligen från samma tillverkare, oavsett som det står Mercedes, Volvo eller Biltema på kartongen.
Nästa gång du byter skivor, rengör endast bromsytorna på skivorna, inte "navet" från konserveringsmedlet.

Nu kan jag ju bara prata för Volkswagenkoncernen eftersom det är det jag har mest erfarenhet av, men VW's skivor är ytbehandlade när de levereras till återförsäljarna, och står emot rost BRA mycket längre än t.ex Biltema-skivor som oftast är helt obehandlade när de säljs.

Så visst rostar biltemas skivor fortare än andra, den saken är helt klar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

6 245 Inlägg
18 maj 2020
Bromsskivor i rent gjutjärn rostar direkt, men dyrare skivor är väl ofta av någon mera rosttrög legering?

5 154 Inlägg
18 maj 2020
Cuefa skrev:
torsen skrev:

Nu kan jag ju bara prata för Volkswagenkoncernen eftersom det är det jag har mest erfarenhet av, men VW's skivor är ytbehandlade när de levereras till återförsäljarna, och står emot rost BRA mycket längre än t.ex Biltema-skivor som oftast är helt obehandlade när de säljs.

Så visst rostar biltemas skivor fortare än andra, den saken är helt klar.

Gäller även Mercedes och dom flesta Nissan :-) Mercedes har oftast någon form av vad jag skulle gissa är zink som ytbehandling. Även inne i skivan.
Nissan har oftast någon form av mörkgrå färg.

Ska förövrigt slipa och måla mina bromsskivor i morgon, kommer köra zinkgrund med klarlack över. Ser nästan ut som original ytbehandling.
Körde tidigare svart men börjar tröttna på det.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 535 Inlägg
7 714 Inlägg
18 maj 2020
jaka54 skrev:
Hej!
Nu menar du väl navet och inte själva skivan?!

Ja det får vi hoppas haha!

Sök