Fälgbredd och ET mått

jompa_00
26 juni 2020 · 11 Inlägg

Tjena,

Det går i tankarna att köpa nya fälgar, men jag har lite frågor jag skulle behöva få besvarade först...
Jag vet hur man ska tolka dimensioner på fälgar och däck så inga sånna förklaring behövs. 

Det jag har planer på att montera är 18*9,5 med ET 30 och däck som är 225/35 - fälgarna är JR 11.
bilen är en volvo S60 från 2006 och eftersom de fälgar som sitter på ser så tråkiga ut skulle det vara kul att byta. nog med det, alla som har kört antingen en s60 eller v70n vet hur kass svängradien är, och att köra 9,5 tum brett (både fram och bak) gör inte direkt saken bättre hmm.

jag lär med största sannolikhet behöva kapa ur innerskärmarna lite, eller i värsta fall ta bort dem (det ska gå långt innan jag gör det dock) men mitt mål är att försöka undvika detta, och just därför behöver jag hjälp med min fråga...

frågan lyder: kan jag gå ner ytterligare i ET mått för att få ett lika stort inpressningsdjup på fälgen (det är just den konkava effekten på fälgen jag är ute efter, och JR 11 är formad väldigt bra för detta) som en 9,5 tum bred fälg MEN INTE ha en så bred fälg?

jag vill alltså ha samma inpressning (likadant utseende) som en väldigt bred fälg, men inte vara tvungen att köra så himla brett (med tanke på att svängradien redan är totalt värelös. kan detta lösas genom att köra ett lägre ET mått så att fälgen istället bygger ÄNNU mer utåt och slipper vara så himla bred??

innan jag hör av mig till en firma, tänkte jag ifall det kanske finns någon här som sitter å lurvar på ett svar.

mvh johan big_smile

BMW 530D (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang