5115
Sök

Ytan på svänghjulet

17 Inlägg
22 juli 2020
Trådstartare
Kopplingsbyte VW Golf

Har problem att få bort skruvarna till svänghjulet.

Planerar att skippa bytet av svänghjul.
Är det viktigt att byta metallytan som lamellen går emot/svänghjulet?
Så här ser den ut, ser mer bränd ut på bilden än irl.

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236381/236381-a54c755f1dc84253ba9c70f0451ae839.jpg

17 Inlägg
22 juli 2020
Trådstartare
Satte dit kopplingen iaf, nu är det bara att sätta tillbaka växellådan, hoppas allt passar smile

452 Inlägg
22 juli 2020
SMD_Footprint skrev:
Kopplingsbyte VW Golf

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236381/236381-a54c755f1dc84253ba9c70f0451ae839.jpg

Det där är tryckplattan, se till att byta den! Svänghjulet har du redan demonterat när du kommit sådär långt! Ta bort fjäderringen och sen plattan så kommer du åt skruvarna,

6 227 Inlägg
22 juli 2020
Myhran skrev:
SMD_Footprint skrev:
Kopplingsbyte VW Golf

Det där är tryckplattan, se till att byta den! Svänghjulet har du redan demonterat när du kommit sådär långt! Ta bort fjäderringen och sen plattan så kommer du åt skruvarna,

Nu fattar jag inte, är det något speciellt på nyare bilar med dubbelmassesvänghjul? För på alla gamla bilar jag bytt på skruvar man lös tryckplattan för att få ut lamellen, svänghjulet sitter kvar.

17 Inlägg
22 juli 2020
Trådstartare
Det jag först tog bort var detta som tydligen var svänghjulet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236381/236381-e5122a985e82f15f2b2d9befe20c4386.jpg

När det är borta så syns detta:

Bultarna innanför "plattan/locket" i mitten var väldigt svåra att få bort så jag valde att inte ta bort det och sätta dit den nya ytan jag har liggandes bredvid bilen.

Men jag kanske biter mig hårt i svansen om jag inte byter eller?

452 Inlägg
22 juli 2020
Ja man byter tryckplattan med kopplingen!! Det kan vara tryckplattan som är orsaken till dålig koppling!

452 Inlägg
22 juli 2020
Utmarks-Loke skrev:
Myhran skrev:
SMD_Footprint skrev:
Kopplingsbyte VW Golf

Nu fattar jag inte, är det något speciellt på nyare bilar med dubbelmassesvänghjul? För på alla gamla bilar jag bytt på skruvar man lös tryckplattan för att få ut lamellen, svänghjulet sitter kvar.

Nytt och nytt, har väl sett ut sådär sen golf2 i olika modeller beroende på växellådans konstruktion,

Med vänlig hälsning,
Senast redigerat av Myhran (22 juli 2020)

17 Inlägg
22 juli 2020
Trådstartare
Myhran skrev:
Ja man byter tryckplattan med kopplingen!! Det kan vara tryckplattan som är orsaken till dålig koppling!

Lamellen var helt nedsliten till metallen, det som satte spiken i kistan var att pappa tänkte att han skulle "dra ur" bilen på motorvägen och lade i en låg växel i motorvägsfart, oklart vilken växel men gissar på 2 an.
Sedan rasslade det om bilen när man försökte köra.

Det var redan känt att kopplingen var dålig i aspekten att den hade tagit väldigt högt upp jättelänge, ingen har bytt koppling förut på den bilen, den har gått ca 36 000 mil om jag minns rätt.
Det var inget hackande vid start, det gick att göra fina starter om man var villig att gå upp över 1200 varv på motorn, vid 2000 var det mjukt som det är på min väns nya Skoda och en annan VW vi har i familjen.

452 Inlägg
22 juli 2020
SMD_Footprint skrev:
Myhran skrev:

Lamellen var helt nedsliten till metallen, det som satte spiken i kistan var att pappa tänkte att han skulle "dra ur" bilen på motorvägen och lade i en låg växel i motorvägsfart, oklart vilken växel men gissar på 2 an.
Sedan rasslade det om bilen när man försökte köra.

Det var redan känt att kopplingen var dålig i aspekten att den hade tagit väldigt högt upp jättelänge, ingen har bytt koppling förut på den bilen, den har gått ca 36 000 mil om jag minns rätt.
Det var inget hackande vid start, det gick att göra fina starter om man var villig att gå upp över 1200 varv på motorn, vid 2000 var det mjukt som det är på min väns nya Skoda och en annan VW vi har i familjen.

Tryckplattans solfjädrar kan orsaka att det inte blir tillräckligt tryck på kopplingen, en del tryckplattor har även självjustering, oklart hur det är just med den där men jag skulle inte riskera det när du redan är där inne,

Med vänlig hälsning,

17 Inlägg
22 juli 2020
Trådstartare
Okej, hmm, försökte sätta något att hålla emot med för att axeln inte abra skulle snurra men det hjälpte inte, hela motorn flyttade sig, den står inte helt stabilt.
Kan nog inte med de verktyg jag har ordna något stabilare men det gör ju inte det hela bättre direkt, bara konstaterar att så är det.

Skulle önska att jag bara kunde ta o konstruera de verktyg jag vill ha för att hålla allt stabilt.

452 Inlägg
22 juli 2020
Muttermaskin?
Man kan kankse hålla ihop motorn på motsatt sida med en 12k 19mm.

5 832 Inlägg
23 juli 2020
Utmarks-Loke skrev:
Myhran skrev:
SMD_Footprint skrev:
Kopplingsbyte VW Golf

Äldre VW-konstruktion.
Funnits sen 70-80-tal ända upp till 00-tal.
Tryckplattan skruvas mot vevaxeln, sen lamell sen enkelmassesvänghjulet sen hamnar lådan på det.
Ännu märkligare är att urtrampningslagret sitter bakom ett täcklock längst bak på lådan och en pinne går igenom hela ingående axeln som trycker på plattan som fästs på tryckplattan.

Och till TS: Byt tryckplattan, fjädrarna i den blir trött med åren/milen och till slut klämmer den inte på lamellen tillräckligt hårt fört att kopplingen inte ska slira.

17 Inlägg
23 juli 2020
Trådstartare
Oh crap stupid me, jag vet ju tom nu när du säger det Myhran var jag skulle ha satt ett spärrskaft med hylsa, den var jag ju på när jag böt kamrem och vattenpump.

Aja, man gör sina misstag.

Nu har jag inte tid att göra om det hela för jag har lovat att följa med tjejkompis att träffa hennes lilla son på 4.5 år, kan inte bryta ett sådant löfte till ett barn heller, han gillar mig mer än sina föräldrar så jag får i så fall riva ned allt igen för att hålla löftet till mamman och 4.5 åringen.
Vuxenpoäng tror jag att ta ev mycket jobb för att hålla ett löfte, får klappa mig själv på axeln.

Funkar det tillfredsställande så gör jag inget mer med bilen förrän det behövs.

Myhran vad betyder 12k i sammanhanget?

simlar, tackar för info, blir mer benägen att göra om jobbet med förklaringen om fjädrarna.
Lär hålla noggrann koll på hur kopplingen beter sig.

452 Inlägg
23 juli 2020
SMD_Footprint skrev:
Oh crap stupid me, jag vet ju tom nu när du säger det Myhran var jag skulle ha satt ett spärrskaft med hylsa, den var jag ju på när jag böt kamrem och vattenpump.

Aja, man gör sina misstag.

Nu har jag inte tid att göra om det hela för jag har lovat att följa med tjejkompis att träffa hennes lilla son på 4.5 år, kan inte bryta ett sådant löfte till ett barn heller, han gillar mig mer än sina föräldrar så jag får i så fall riva ned allt igen för att hålla löftet till mamman och 4.5 åringen.
Vuxenpoäng tror jag att ta ev mycket jobb för att hålla ett löfte, får klappa mig själv på axeln.

Funkar det tillfredsställande så gör jag inget mer med bilen förrän det behövs.

Myhran vad betyder 12k i sammanhanget?

simlar, tackar för info, blir mer benägen att göra om jobbet med förklaringen om fjädrarna.
Lär hålla noggrann koll på hur kopplingen beter sig.

12k =12 kant  dvs du behöver en 12kant hylsa för att hålla emot,

Mvh

Sök