Jag han renovera klart köket på semestern, så när som på lister men det gör man väl innan man flyttar?
Efter haft stora delar av köket liggandes i garaget i över 1år på grund av entreprenörer som lovat mer än de kunnat hålla så har det varit onödigt rörigt där ute och under renoveringen blev det ännu värre!
Så under de 2 veckor jag varit tillbaka på jobbet och kommit in i vanliga rutiner igen har jag städat garaget på kvällarna och åkt MASSOR av vändor till återvinningen och kastat skräp.
I går kändes det äntligen som det var ordning i garaget igen och suget att faktiskt hålla på med bilen återkom ganska omgående.
Ni som följt tråden vet att jag testat allt möjligt och jagat luft i bromssystemet sen jag bytte bromsar fram och aldrig fått det riktigt perfekt, men har börjat inse att jag antagligen monterat bromsok med för stor kolvdiameter för huvudbromscylindern och därför får dålig känsla och lite mjuk bromspedal.
Tydligen skulle den generation som jag har av MR2an, 1993+, ha den största huvudbromscylindern monterad från fabrik och folk med äldre MR2or monterar den bromscylindern för att få bättre pedalkänsla. Kolvdiametern är 24mm på den.
Men efter lite mer djupdykning visar det sig att bromscylindern är i stort sett identisk på alla Toyota modeller runt 90-talet bara diametern på kolven som skiljer. Så jag listade ut att Toyota 4-runner hade den största diametern på 27mm. Jag slog till på en sådan och köpte även en bromsreduceringsventil för att få bättre ordning på balansen mellan fram och bakbromsar. Original reducer ventilen är tydligen inge vidare när man åker bana för trycker man hårt på pedalen bromsar den för mycket bak...
Så sagt och gjort, skruva lös den gamla bromscylindern.
Sedan jämförelse bilder på gamla och nya. Man kan se med ögat att det skiljer i storlek.
Nya bromscylindern på plats, trevligt med bolt on.
Sedan yxade jag fram ett fäste till reducerventilen. har måttat upp lite slang och ska se om jag kan få hjälp att pressa dem inne i stan senare i veckan,
Ska bli spännande att se om detta göra bromsarna bättre, annars får jag nog tyvärr överge dessa budget bromsar och köpa något mer modellanpassat