Köpråd: Köpa bil utan ifylld servicebok?

panda666
20 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

viccoA skrev:

panda666 skrev:

viccoA skrev:

Klart att det funkar, finns laddare vid varenda köpcenter, snart även vid mataffärerna på bydgden etc. Batterierna bli absolut inte dåliga för att du inte laddar och varför köpa en bil som värdeminskar mer än nödvändigt. Om du undrar hur många laddare som finns i din närhet så gå in på uppladdning.nu
Var i Stockholm för någon vecka sedan, P-huset vid hotellet där jag stod över natten hade 50 laddare, parkerade i NKs parkeringsgarage under dagen där fanns knappt 110 laddare.

Jo det blir dom, om du tar en stund och läser i själva kias hemsida där står det klart o tydligt att dom kan bli dåliga om du inte laddar och om du väntar tills dom blir helt slut. Helst ska man inte köra slut elen och försöka ladda och köra. Ts skrev att hen inte har möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet. Därför sa ja att det kanske inte passar hen med sån bil.

Taget från kias hemsida:

Skadas batteriet i min laddhybrid ifall det laddas ur?
Batterierna i en laddhybrid har alltid lite reservkraft kvar, även om batteristatus visar 0 procent. Detta för att förhindra att batteriet tar skada och säkerställa en lång livslängd. Det är dock viktigt att du inte kör slut på el och bränsle samtidigt eftersom detta kan medföra att batteriet i din laddhybrid tar skada.

"Det är dock viktigt att du inte kör slut på el och bränsle samtidigt"

Säkert skitbra att åka runt me hybriden fast utan att tanka el, köra dygnet runt me bensinmotorn också. Elmotorn kommer må toppen då och tacka dig. Tror du inte att elmotorn kommer må piss ifall den tankas aldrig? de elektronik och körs den inte dagligen kommer den självklart att börja strula

viccoA
20 augusti 2020 · 3 109 Inlägg

panda666 skrev:

viccoA skrev:

panda666 skrev:

Jo det blir dom, om du tar en stund och läser i själva kias hemsida där står det klart o tydligt att dom kan bli dåliga om du inte laddar och om du väntar tills dom blir helt slut. Helst ska man inte köra slut elen och försöka ladda och köra. Ts skrev att hen inte har möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet. Därför sa ja att det kanske inte passar hen med sån bil.

Taget från kias hemsida:

Skadas batteriet i min laddhybrid ifall det laddas ur?
Batterierna i en laddhybrid har alltid lite reservkraft kvar, även om batteristatus visar 0 procent. Detta för att förhindra att batteriet tar skada och säkerställa en lång livslängd. Det är dock viktigt att du inte kör slut på el och bränsle samtidigt eftersom detta kan medföra att batteriet i din laddhybrid tar skada.

"Det är dock viktigt att du inte kör slut på el och bränsle samtidigt"

Säkert skitbra att åka runt me hybriden fast utan att tanka el, köra dygnet runt me bensinmotorn också. Elmotorn kommer må toppen då och tacka dig. Tror du inte att elmotorn kommer må piss ifall den tankas aldrig? de elektronik och körs den inte dagligen kommer den självklart att börja strula

Precis så fungerar en Prius utan plug in och deras batterier har levt väldigt länge.

panda666
20 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

viccoA skrev:

panda666 skrev:

viccoA skrev:

"Det är dock viktigt att du inte kör slut på el och bränsle samtidigt"

Säkert skitbra att åka runt me hybriden fast utan att tanka el, köra dygnet runt me bensinmotorn också. Elmotorn kommer må toppen då och tacka dig. Tror du inte att elmotorn kommer må piss ifall den tankas aldrig? de elektronik och körs den inte dagligen kommer den självklart att börja strula

Precis så fungerar en Prius utan plug in och deras batterier har levt väldigt länge.

ja måste ha totalt missat då att så fort batteriet är slut så blir bilen en vanlig hybrid och laddar sig själv medans man kör? eller laddar den bara skitsakta när man bromsar? hade för mig att plugin hybrider måste man använda laddstolpe/uttag för att ladda batteriet och går ej att ladda batteriet fullt med endast körning?? för vanliga hybrider så som prius laddar ju batteriet medans man kör och jobbar tillsammans med bensinmotorn automatiskt hela tiden. Har ja rätt eller fel?

simlar
20 augusti 2020 · 5 524 Inlägg

panda666 skrev:

viccoA skrev:

panda666 skrev:

Säkert skitbra att åka runt me hybriden fast utan att tanka el, köra dygnet runt me bensinmotorn också. Elmotorn kommer må toppen då och tacka dig. Tror du inte att elmotorn kommer må piss ifall den tankas aldrig? de elektronik och körs den inte dagligen kommer den självklart att börja strula

Precis så fungerar en Prius utan plug in och deras batterier har levt väldigt länge.

ja måste ha totalt missat då att så fort batteriet är slut så blir bilen en vanlig hybrid och laddar sig själv medans man kör? eller laddar den bara skitsakta när man bromsar? hade för mig att plugin hybrider måste man använda laddstolpe/uttag för att ladda batteriet och går ej att ladda batteriet fullt med endast körning?? för vanliga hybrider så som prius laddar ju batteriet medans man kör och jobbar tillsammans med bensinmotorn automatiskt hela tiden. Har ja rätt eller fel?

Hybrid = Laddar endast vid körning.

Plug-in hybrid = Exakt samma som en vanlig hybrid men går även att ladda högvoltsbatteriet med laddare.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
xXSammy
20 augusti 2020 · 6 569 Inlägg

viccoA skrev:
https://uppladdning.nu/

Bra hemsida, dock känner jag mig rätt "off" här i Söderort då publika laddningstationer är glest
Men elbilar är inte för alla ändå, dock kan jag tycka att alla tankstationer borde erbjuda åtminstone en laddstople

panda666 skrev:
text

Plug-In versionerna fungerar som en vanlig hybrid, skillnaden är att batteriet KAN vara mindre då du ska ha plats för ett uttag/omvandlare och extra styrdon.

Till TS: Muntliga avtal är bara ocker, finns det inget skriftligt på service på en bil som inte ens är 10 år så är det bara riskabelt.

De/Dem
panda666
20 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

så hur fort kan man ladda med enbart körning? isf behöver man inte kabeln alls? bara o köra vanligt och batteriet laddas automatiskt? shit vad ja hade fel dåhmm

viccoA
20 augusti 2020 · 3 109 Inlägg

panda666 skrev:
så hur fort kan man ladda med enbart körning? isf behöver man inte kabeln alls? bara o köra vanligt och batteriet laddas automatiskt? shit vad ja hade fel dåhmm

Idén är att man laddar när man kan och passar det inte kör man mer på förbränningsmotorn.

panda666
20 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

viccoA skrev:

panda666 skrev:
så hur fort kan man ladda med enbart körning? isf behöver man inte kabeln alls? bara o köra vanligt och batteriet laddas automatiskt? shit vad ja hade fel dåhmm

Idén är att man laddar när man kan och passar det inte kör man mer på förbränningsmotorn.

om detta stämmer då lärde ja mig något nytt^__^

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

panda666 skrev:

viccoA skrev:

panda666 skrev:
så hur fort kan man ladda med enbart körning? isf behöver man inte kabeln alls? bara o köra vanligt och batteriet laddas automatiskt? shit vad ja hade fel dåhmm

Idén är att man laddar när man kan och passar det inte kör man mer på förbränningsmotorn.

om detta stämmer då lärde ja mig något nytt^__^

Ja, det bra att du fick på öronen ! smile
För jag kände mig överkörd..

Senast redigerat av axxet (20 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
20 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

axxet skrev:

panda666 skrev:

viccoA skrev:

Idén är att man laddar när man kan och passar det inte kör man mer på förbränningsmotorn.

om detta stämmer då lärde ja mig något nytt^__^

Ja, det bra att du fick på öronen ! smile
För jag kände mig överkörd..

sorry var inte meningen att låta otrevlig eller nått, men man lär sig något nytt varje dag. hade tydligen helt fel info^^man känner sig lite som en åsna ibland men lika bra man tar in ny info och lär sig;)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Skojade med dig såklart.smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 augusti 2020 · 17 466 Inlägg

Saken är ju redan utredd. Plugin-bilen laddar sig själv också. Men!

Inte lika effektivt som en ren hybrid. Detta beror på att den rena hybridbilen har ett väldigt litet batteripaket jämfört med plugin-varianten. Tror inte Optima finns som rena hybridbilar? Aldrig sett någon i alla fall.

Tittar vi på Niro så har hybriden 1,56 kW batteri och den laddbara har 8,9 kW. Dessutom sitter det en mycket fläskigare elmotor i plugin-släden. Det märks när man stämplar fullt vid rödljuset. Den totala systemeffekten är högre i den senare. Även om de har lika många Hk på pappret.

Givetvis kommer bilen aldrig att tillåta att accarna blir för urladdade. Dels för att de tar stryk om cellerna går under ca 2,3 volt och dels för att de blir instabila. Bilen har upp mot 96 celler och varje enskild cell övervakas mycket nitiskt av bilens laddningsdator.

Optima PHEV har 2 körlägen HEV/PHEV som styrs med en knappen bakom växelväljaren. I HEV-läget går bilen som en ren hybridbil och använder inte den överskottsenergi som finns lagrad i batterierna. Man kan således köra 20 mil på motorvägen och sedan växla över till eldrift för exempelvis en stunds stadskörning. Bilen startar dock alltid i läge PHEV.

I andra länder finns ytterligare ett läge som heter CHARGE. Då laddar bilen aktivt upp hela hela batteripaketet med hjälpa av lite aggressivare körning av bensinmotorn. Antar att den inte finns hos oss pga förordningar kring miljöbilar. Inte ens tanklocket öppnas med en gång på grund av dessa. Vet ej om det är möjligt att programmera in den funktionen i efterhand. Lagligt är det nog inte.

Bilens kupé värms upp av bensinmotorn vintertid. Därför är det inte ovanligt att bilarna utrustas redan från start med en Eberspaecher bensinvärmare på 5kW. Leta efter en sådan. Varm bil på 10 minuter...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
20 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Saken är ju redan utredd. Plugin-bilen laddar sig själv också. Men!

Inte lika effektivt som en ren hybrid. Detta beror på att den rena hybridbilen har ett väldigt litet batteripaket jämfört med plugin-varianten. Tror inte Optima finns som rena hybridbilar? Aldrig sett någon i alla fall.

Tittar vi på Niro så har hybriden 1,56 kW batteri och den laddbara har 8,9 kW. Dessutom sitter det en mycket fläskigare elmotor i plugin-släden. Det märks när man stämplar fullt vid rödljuset. Den totala systemeffekten är högre i den senare. Även om de har lika många Hk på pappret.

Givetvis kommer bilen aldrig att tillåta att accarna blir för urladdade. Dels för att de tar stryk om cellerna går under ca 2,3 volt och dels för att de blir instabila. Bilen har upp mot 96 celler och varje enskild cell övervakas mycket nitiskt av bilens laddningsdator.

Optima PHEV har 2 körlägen HEV/PHEV som styrs med en knappen bakom växelväljaren. I HEV-läget går bilen som en ren hybridbil och använder inte den överskottsenergi som finns lagrad i batterierna. Man kan således köra 20 mil på motorvägen och sedan växla över till eldrift för exempelvis en stunds stadskörning. Bilen startar dock alltid i läge PHEV.

I andra länder finns ytterligare ett läge som heter CHARGE. Då laddar bilen aktivt upp hela hela batteripaketet med hjälpa av lite aggressivare körning av bensinmotorn. Antar att den inte finns hos oss pga förordningar kring miljöbilar. Inte ens tanklocket öppnas med en gång på grund av dessa. Vet ej om det är möjligt att programmera in den funktionen i efterhand. Lagligt är det nog inte.

Bilens kupé värms upp av bensinmotorn vintertid. Därför är det inte ovanligt att bilarna utrustas redan från start med en Eberspaecher bensinvärmare på 5kW. Leta efter en sådan. Varm bil på 10 minuter...

Ok men det var det ja trodde på också då i första läget fast ja tänkte att plugin hybrider inte kan ladda medans man kör me förbränningsmotorn. Så dom kan ladda batteriet men inte så bra isf, därför är det bättre att ladda me stolpen/laddstation. Det sista som du sa finns i andra länder Charge verkar vara en bra ide och ja skulle kunna vara intresserad då det påminner om en vanlig hybrid bara att man kan använda batteriet som man laddat helt sen och köra med enbart el? Det borde tillåtas här i sverige också tycker ja, då har man bästa från alla världar, en hybrid där man kan ladda medans man kör och använda elen som man genererat under körningen. Och även kunna ladda via stolpe.

Axxet: Kul att du inte tog illa upp:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang