Bredare vinterdäck på BMW 428i xDrive (3C)??

mmdbmw
12 september 2020 · 4 Inlägg

Hej,
Jag har hittills haft dessa mått på mina vinterdäck både fram och bak: 225/45 R18. Nu är det dags att byta ut däcken inför vintersäsongen och då undrar jag om jag kan byta ut vinterdäcken till några med måtten 255/40 R18??


Värt att nämna är att jag idag har följande mått på sommardäcken: Fram 225/40 R19, Bak 255/35 R19.


Tacksam för svar smile

Senast redigerat av mmdbmw (13 september 2020)

jaka54
12 september 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Varför så brett?
Ju bredare vinterdäck desto sämre!

Utmarks-Loke
13 september 2020 · 5 833 Inlägg

Eftersom du har fyrhjulsdrift måste du välja dimensioner som bilen är gjord för, annars knäcker du fördelningslådan eller framdiffen. Läs i instruktionsboken vad som fungerar.

Janneutanb
13 september 2020 · 7 271 Inlägg

Först och främst så är sommardäcken 255/35 i bak, dvs 255/40 kommer vara ännu högre.
Dessutom är det bara 225 I fram så risken är STOR att det kommer ta i med både mycket bredare OCH högre däck.

Sen som nämts innan vill man ha smala vinterdäck för att komma ner i snön än att rida uppe på den.

Det KANSKE går men förmodligen kommer det ta i och du får inga fördelar plus en tommare plånbok.

mmdbmw
13 september 2020 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför så brett?
Ju bredare vinterdäck desto sämre!

Hej! Det är för att jag kan få min farbrors vinterdäck gratis som suttit på en BMW M3 2015.

mmdbmw
13 september 2020 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Eftersom du har fyrhjulsdrift måste du välja dimensioner som bilen är gjord för, annars knäcker du fördelningslådan eller framdiffen. Läs i instruktionsboken vad som fungerar.

Hej Loke! Tack för tipset. Ska läsa i instruktionsboken om maxmått på däck.

mmdbmw
13 september 2020 · 4 Inlägg

Janneutanb skrev:
Först och främst så är sommardäcken 255/35 i bak, dvs 255/40 kommer vara ännu högre.
Dessutom är det bara 225 I fram så risken är STOR att det kommer ta i med både mycket bredare OCH högre däck.

Sen som nämts innan vill man ha smala vinterdäck för att komma ner i snön än att rida uppe på den.

Det KANSKE går men förmodligen kommer det ta i och du får inga fördelar plus en tommare plånbok.

Hej Janne och tack för ditt svar! Lite slarvigt av mig, men jag skrev fel "tum" på mina sommardäck. Det rätta är 19-tums. Med Då blir dem väl inte högre än vad sommardäcken är?

Janneutanb
13 september 2020 · 7 271 Inlägg

mmdbmw skrev:

Janneutanb skrev:
Först och främst så är sommardäcken 255/35 i bak, dvs 255/40 kommer vara ännu högre.
Dessutom är det bara 225 I fram så risken är STOR att det kommer ta i med både mycket bredare OCH högre däck.

Sen som nämts innan vill man ha smala vinterdäck för att komma ner i snön än att rida uppe på den.

Det KANSKE går men förmodligen kommer det ta i och du får inga fördelar plus en tommare plånbok.

Hej Janne och tack för ditt svar! Lite slarvigt av mig, men jag skrev fel "tum" på mina sommardäck. Det rätta är 19-tums. Med Då blir dem väl inte högre än vad sommardäcken är?

Då är det lite bättre.
Du behöver inte oroa dig för problem med 4wd då alla däck är lika stora iallafall.

Om fälgarna har rätt ET så kommer det fungera i bak. Fram är fortfarande ingen garanti. Sätt dit dom och prova, funkar det så kör på.
Gratis är gratis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang