Möjligt att lossa på ratten för att få den rak? - Volvo S80

gorander
14 oktober 2020 · 8 Inlägg

Simpel fråga kan tyckas, men kan man bara "dra loss" rattcentrum på en Volvo S80? Har gjort en framvagnsinställning och behöver flytta ratten ett splines, för att få den rak.  Mvh Göran



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Xebers76
14 oktober 2020 · 2 265 Inlägg

Nej, inte rätt sätt, speciellt inte på den modellen

zzr9409209
14 oktober 2020 · 716 Inlägg

Inga splines,är ett fyrkantigt hål..varför har dom inte fått ratten rak ? Man gör en fyrhjulsinställning, inte bara framvagn,,,,

candyweiss
15 oktober 2020 · 875 Inlägg

gorander skrev:
Simpel fråga kan tyckas, men kan man bara "dra loss" rattcentrum på en Volvo S80? Har gjort en framvagnsinställning och behöver flytta ratten ett splines, för att få den rak.  Mvh Göran

Kör tillbaka till verstaden och säg: Gör om gör rätt smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Brådhis * Voff voff *
15 oktober 2020 · 10 277 Inlägg

gorander skrev:
Simpel fråga kan tyckas, men kan man bara "dra loss" rattcentrum på en Volvo S80? Har gjort en framvagnsinställning och behöver flytta ratten ett splines, för att få den rak.  Mvh Göran

Om ratten inte är rak efter en hjulinställning har inte hjulinställningen gjorts korrekt... Åk tillbaka och be dom göra om och göra rätt. smile Man ställer hjulen utifrån ratten, inte tvärtom.

Anledningen till att man inte ska flytta omkring ratten är rent generellt rullen till airbagen och i vissa fall antisladdsystemets givare. Hamnar dom vid fullt rattutslag utanför sina gränser blir det tokigt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Aha, han har gjort framvagnsinställningen själv..roll
För verkstaden gör VÄL inga sånahär cardinalfel med lazersikte och hela baletten..?
Måhända åkte han isåfall på en simpel RH-garanti, som en annan gjorde i ett annat flöde..

Senast redigerat av axxet (15 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
15 oktober 2020 · 7 234 Inlägg

Instämmer i kören.
Den som justerat hjulskränkningen har bara skruvat på ena sidans styrstag och struntat i rattläget.
Gör om - gör rätt!

gorander
16 oktober 2020 · 8 Inlägg

Okey. Här kommer en lite mer utförlig fråga. Jag har sedan 1 månad tillbaka en Volvo S80 års. mod. 2000. Bilen var tidigare exxet´s bil, som jag har använt i ca 6-7-8 år. Under denna tid har inga snedslitna däck kunna upptäckas, men nu ser jag att ratten står "lite fel". Med lite fel, menar jag att ratten skulle nog behövas flytta en splines. (Är inte på något vis pedant, men ser nu hela tiden att volvomärket i ratten sitter lite snett och det stör mig).
Alltså, ingen framvagns inställning är gjord och min fråga är: Är det enkelt att med "handkraft" ta bort centrumdelen på ratten? Vill inte få en airbag i fejan, så därför frågar jag.
Mvh Göran Örebro

Brådhis * Voff voff *
16 oktober 2020 · 10 277 Inlägg

gorander skrev:
Okey. Här kommer en lite mer utförlig fråga. Jag har sedan 1 månad tillbaka en Volvo S80 års. mod. 2000. Bilen var tidigare exxet´s bil, som jag har använt i ca 6-7-8 år. Under denna tid har inga snedslitna däck kunna upptäckas, men nu ser jag att ratten står "lite fel". Med lite fel, menar jag att ratten skulle nog behövas flytta en splines. (Är inte på något vis pedant, men ser nu hela tiden att volvomärket i ratten sitter lite snett och det stör mig).
Alltså, ingen framvagns inställning är gjord och min fråga är: Är det enkelt att med "handkraft" ta bort centrumdelen på ratten? Vill inte få en airbag i fejan, så därför frågar jag.
Mvh Göran Örebro

Och svaret blir ändå att man inte ska flytta omkring ratten på bilar med airbag/antisladd pga hur elektroniken till dessa är uppbyggd i rattcentrum...

Står ratten snett är bilen i behov av en hjulinställning. Att flytta ratten är lite som att tejpa över motorlampan och köra vidare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
16 oktober 2020 · 2 208 Inlägg

Sen är det ju inte riktigt så att det är ratten som står snett, utan hela styrväxeln. Så flyttar man på ratten så pekar fortfarande styrväxeln fel.

Mossan1
17 oktober 2020 · 2 805 Inlägg

Lucif3r skrev:
Sen är det ju inte riktigt så att det är ratten som står snett, utan hela styrväxeln. Så flyttar man på ratten så pekar fortfarande styrväxeln fel.

Korrekt.
Förtydligande är, att styrstången och därmed inre styrlederna hamnar i fel läge.
Den så kallade "Ackerman-vinkeln" i styrgeometrin blir då fel så den "tuggar" om man svänger tvärt.

Rättens läge justeras enkom med styrstagen. Inget annat, varken förr eller nu.

Numera kan man kvadda styrvinkelgivaren som känner av rattens läge också, om ratten monteras fel.
Kallas också kontaktrullen, eftersom inte alla bilar har antisladd.

Senast redigerat av Mossan1 (17 oktober 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang