Suzuki Marauder 800 -00 som går orent/baktänder vid gaspådrag. Vad/hur bör jag felsöka?

Renjägarn
30 oktober 2020 · 638 Inlägg

Har en Suzuki VZ 800 Marauder -00 som till och från går ganska oroligt, speciellt vid gaspådrag och delvis vid tomgång.

Vid gaspådrag så baktänder den och smäller en hel del samt går oroligt och ibland går den oroligt på tomgång vid start, men det är mest problem med att den baktänder och går oroligt vid gaspådrag nu.

Vad kan tänkas vara fel, och vad/vilken ordning bör jag börja felsöka i?

När jag köpte den i somras så gick den lite orent men efter att jag kom ut på motorvägen och drog ur den så kom det 3 REJÄLA baktändningar och sedan efter det började den gå bra. Men nu när jag skulle ut och testköra inför vinterstängningen och den fått stå i någon månad så börjar den baktända och gå orent vid gaspådrag igen.

Kommer väl nånting här snart!
Djkim2
25 maj 2021 · 1 Inlägg

Fick du någon ordning på hojjen? Jag har samma problem med min??

jaka54
25 maj 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Börja med att kolla stiften! De ska vara gråvitbruna! Svarta ...och motorn får för mycket soppa!
Vita...motorn går för snålt!
Kolla hur gnistan ser ut! -Ska vara kraftig och blåvit!

Kolla soppan! Tanka fräsch soppa och testa sedan hur motorn går. Kolla om bränslefiltret i tanken är igensatt/ smutsigt!

Byt olja och filter om du inte har gjort det!

Har du förgasare så ta bort alla munstycken och gör rent dessa.

Senast redigerat av jaka54 (25 maj 2021)

Renjägarn
2 juni 2021 · 638 Inlägg

Jag tog bort förgasarna och gjorde rent allt, men hann inte montera ihop den innan jag sålde den för nya projekt.

Men skulle säga att det till 99% var förgasarbekymmer då båda flotörhusen var fulla med avlagringar och "damm" som såg ut som rost, och säkert skit i något av munstyckena. Kan inte säga helt säkert då jag aldrig monterade tillbaka dom innan jag sålde. Men då dom såg ut sådär så kan dom knappast ha gett jämnt flöde med soppa.

Kommer väl nånting här snart!
viccoA
2 juni 2021 · 3 109 Inlägg

Rengör förgasarna och kontrollera synken på förgasarna med vacuumklocka.

zzr94092
2 juni 2021 · 4 385 Inlägg

TS sålde ju MC:en innan han hade monterat ihop förgasarna!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang