Kylarvattnet brunt! - Audi 100 Turbo -91

jaka54
2 januari 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Brorsans Audi 100 Turbo -91:a igen...
Kylarvätskan har under de senaste veckorna blivit rostbrunt!
Därför tömde vi hela systemet idag och sprutade vatten genom hela systemet tills det inte kom någon brunaktig kylvästka vare sig från motorblock eller kylare och satte dit ett helt  nytt expansionskärl och fyllde på kylarvätska (röd från Biltema) och tog bort alla slanganslutningar från motor och kylare.
Då ser vi...

Överskottsslangen från kylaren till expansionskärlet bubblar in brunt vatten i det nya expansionskärlet fyllt med  röd kylvätska med motorn igång...(idag) så att det efter en stund återigen blir svagt brunfärgat.

Med  övre kylarslangen (som går från topplock  till kylaren) bortagen och man tittar ner i slanganslutningshålet till toppen så bubblar det...

Tempmätaren går upp till ca 85-90 grader när motorn körs på tomgång eller lite över men när bilen körs/motorn belastas sjunker temperaturen ner mot 50 grader...

Temperatursensorn (som sitter monterad under slanganslutingen på toppen)   får en blandning av luftbubblor  och kylarvätska på sig istället för bara kylarvätska och det bubblar istället för att rinna kylarvätska...(antar att det är därför temperaturen (på mätaren) sjunker när bilen körs/motorn belastas eftersom det kommer luftbubblor på givaren och inte bara vätska.

Inget kladd på oljelocket...

Motoroljan ser helt normal ut...

Ingen kylarvätska försvinner (vad jag vet)...

Drar ingen olja...

Alla dessa tecken säger mig att det är en liten spricka i topplocket!

- Vad säger ni andra?

Senast redigerat av jaka54 (2 januari 2021)

Lucif3r
3 januari 2021 · 2 207 Inlägg

När det kommer in olja i kylsystemet brukar det generellt sett bli "choklad-brunt" i färgen.
Rostfärgad tycker jag låter som just det - rost.
Har bilen stått och/eller gått utan glykol, eller väldigt gammal glykol, en längre stund? Korrisionsskyddet i glykolen är en "färskvara", och tappar sin effekt relativt fort. Då tar det inte speciellt lång tid innan rosten kommer i kylkanalerna.
Går det tillräckligt länge kan rostflagor lossna och täppa till lite lagom irriterande, så flödet blir begränsat.
Men, någon luft ska det inte finnas i kylsystemet i vilket fall. Säker på att det blev helt luftat? Ett trick som behövs på vissa bilar är att lossa expansionskärlet och hålla det en bra bit över motorn, för att verkligen se till att expansionskärlet är den högsta punkten i systemet. På många bilar räcker det med att bilen står pyttelite snett för att expansionskärlet ej längre är högsta punkt, och då får man en luftficka någon annanstans(ofta i toppen, men även i kylaren).
Har du tur kan det räcka med att spola ur systemet några gånger till. Spola gärna åt båda hållen.

Provtryckning av både topp och kylsystemet kan nog vara en idé om du misstänker en spricka. Helst med motorn varm, då den ev. sprickan troligen är som störst när motorn är varm.

jaka54
3 januari 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Det konstiga är att det bubblar ur övre kylslangsanslutningen på topplocket och att tempmätaren först går upp till ca 85-90 grader (helt normalt) men att temperaturmätaren sen sjunker under färd ner till ca 40-50 grader.
Jag tolkar det beteendet  som att den stora (tre poliga) tempgivaren som sitter direkt i övre kylslangsanslutningen inte känner av vattenteperaturen på grund av att det skummar (luft passerar givaren istället för vatten) hela tiden.

I samband med det här trasslet har brorsan sagt att det bildas imma på rutorna!
Ser själv inget samband med det rostfärgade kylarvattnet och imbildningen.
Har spekuerat att det är läckage i värmepaketet som orsakar imbildningen men ser eller känner inget klet på insidan av rutorna.

Lucif3r
3 januari 2021 · 2 207 Inlägg

Om det immar på rutorna bör det logiskt sett vara värmepaketet som smygläcker. Det krävs inte många droppar glykol för att påverka rutorna.
Det bör dock kännas på "imman", om den känns fet eller inte.

Jag vet inte hur värmepaketet ser ut på en audi, men generellt så är det inte så ovanligt att det blir massa gegg och skit i värmepaketet med åren. Då är det fullt möjligt att kylarvätskan blir missfärgad. Det kan även vara där den drar in luft i systemet, även om just den punkten hör till ovanligheterna.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2021 · 17 455 Inlägg

Lucif3r skrev:
Om det immar på rutorna bör det logiskt sett vara värmepaketet som smygläcker. Det krävs inte många droppar glykol för att påverka rutorna.
Det bör dock kännas på "imman", om den känns fet eller inte.

Jag vet inte hur värmepaketet ser ut på en audi, men generellt så är det inte så ovanligt att det blir massa gegg och skit i värmepaketet med åren. Då är det fullt möjligt att kylarvätskan blir missfärgad. Det kan även vara där den drar in luft i systemet, även om just den punkten hör till ovanligheterna.

Att det läcker i värmepaketet är nog troligt. Var ett vanligt fel på dessa!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
3 januari 2021 · 7 231 Inlägg

Lucif3r skrev:
Om det immar på rutorna bör det logiskt sett vara värmepaketet som smygläcker. Det krävs inte många droppar glykol för att påverka rutorna.
Det bör dock kännas på "imman", om den känns fet eller inte.

Jag vet inte hur värmepaketet ser ut på en audi, men generellt så är det inte så ovanligt att det blir massa gegg och skit i värmepaketet med åren. Då är det fullt möjligt att kylarvätskan blir missfärgad. Det kan även vara där den drar in luft i systemet, även om just den punkten hör till ovanligheterna.

Drag med fingret över "imman" och smaka.
Smakar det sött är det med största sannolikhet glykol.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 januari 2021 · 14 039 Inlägg

torsen skrev:

Lucif3r skrev:
Om det immar på rutorna bör det logiskt sett vara värmepaketet som smygläcker. Det krävs inte många droppar glykol för att påverka rutorna.
Det bör dock kännas på "imman", om den känns fet eller inte.

Jag vet inte hur värmepaketet ser ut på en audi, men generellt så är det inte så ovanligt att det blir massa gegg och skit i värmepaketet med åren. Då är det fullt möjligt att kylarvätskan blir missfärgad. Det kan även vara där den drar in luft i systemet, även om just den punkten hör till ovanligheterna.

Drag med fingret över "imman" och smaka.
Smakar det sött är det med största sannolikhet glykol.

Man känner nästan på lukten om det är glykol eller inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jaka54
3 januari 2021 · 5 716 Inlägg

Hej igen!
Då har jag spolat ren motor och kylaren med varmvatten noggrannare än jag gjorde igår. Vattnet var rostfärgat (lite ljusbrunt) inte oljefärgat  och inte kletigt.
Spolade med både både nedre och övre kylarslangarna  borttagna ömsom ditsatta (höll säkert på en trekvart...
Till slut kom bara rent vatten!
Under tiden jag spolade var motorn igång!

Fyllde slutligen  på med röd kylarvätska  50/50 (Biltema) och observerade vad som hände...
Tempmätaren fungerade helat iden perfekt (gick upp till 85-90 grader efter ca 15min och stod där).
AC:n stod på max värme och defroster mot vindruta  var på . Kunde inte se någon immbildning alls.
Kollade vätskenivån i expansionskärlet och fyllde på när det behövdes.
Kylarvätskan var nu helt röd och klar och inget "bubblande" sågs  från lilla gummislangen som går från kylaren in i expansionskärlet.

Provkörde bilen då brorsan sa att imbildningen kom när man körde..
Kunde inte märka någon imbildning på rutorna alls och definitivt inget "klet"! Allt fungerade perfekt!
Jag bad brosrsan höra av sig i morgon om det skett en förändring.
Konstigt att det kan bli så mycket rost i blocket fast bilen körs varje dag ,fast bara ca 3km?! Eller också hade brorsan inte tillräckligt med kylarvätska i...

Senast redigerat av jaka54 (3 januari 2021)

Lucif3r
3 januari 2021 · 2 207 Inlägg

Mja, som sagt, korrisionsskyddet försvinner relativt snabbt ur glykolen(1, max 2 år), och då kommer rosten oavsett hur mycket/lite man kör med bilen.
Om glykolen var koncenterad så kan det även vara så att vattnet som användes vid blandningen innehöll väldigt mycket järn, så pass att korrisionsskyddet i glykolen inte hjälpte tillräckligt.

Ska man vara nitisk så ska det ju vara destilerat vatten man använder, men jag tvivlar på att speciellt många tänker och/eller bryr sig om det(mig själv inkluderat! big_smile men jag har rätt bra vatten här, om än inte perfekt)

Senast redigerat av Lucif3r (3 januari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang