Lucif3r
3 januari 2021
· 2 207 Inlägg
När det kommer in olja i kylsystemet brukar det generellt sett bli "choklad-brunt" i färgen.
Rostfärgad tycker jag låter som just det - rost.
Har bilen stått och/eller gått utan glykol, eller väldigt gammal glykol, en längre stund? Korrisionsskyddet i glykolen är en "färskvara", och tappar sin effekt relativt fort. Då tar det inte speciellt lång tid innan rosten kommer i kylkanalerna.
Går det tillräckligt länge kan rostflagor lossna och täppa till lite lagom irriterande, så flödet blir begränsat.
Men, någon luft ska det inte finnas i kylsystemet i vilket fall. Säker på att det blev helt luftat? Ett trick som behövs på vissa bilar är att lossa expansionskärlet och hålla det en bra bit över motorn, för att verkligen se till att expansionskärlet är den högsta punkten i systemet. På många bilar räcker det med att bilen står pyttelite snett för att expansionskärlet ej längre är högsta punkt, och då får man en luftficka någon annanstans(ofta i toppen, men även i kylaren).
Har du tur kan det räcka med att spola ur systemet några gånger till. Spola gärna åt båda hållen.
Provtryckning av både topp och kylsystemet kan nog vara en idé om du misstänker en spricka. Helst med motorn varm, då den ev. sprickan troligen är som störst när motorn är varm.