Vilket märke på hjullager/nav ska jag köpa? Toyota aygo 2010

amalthea
30 augusti 2020 · 11 Inlägg

Hej!

Det brummar från hjullagren på min aygo och jag har förstått att det är "lättare" att byta hela navet än att pressa in nya lager osv. Kom gärna med synpunkter, förstår dock själv att ett nav är dyrare än ett lager. Men har inget att pressa in lager med så gissar att byta hela blir bättre i slutändan ändå. 

Men. Vilket märke ska jag köpa? Tänkte beställa från Internet och jag har typ ingen koll alls på märken. Mina krav är väl säkerhet såklart men inget fin-lir om ni fattar. Alltså: jag köper inte vad skit som helst men nån sorts medelmåtta-kvalité kanske? Finns det? Nått som gör jobbet och gärna bra såklart men kanske inte så mycket mer.

Problemet är kanske inte pengarna lika mycket som min okunskap. Betalar gärna för kvalité men inte varken skit eller nått som är too much för en liten pendlarbil. Men jag bryr mig verkligen och hoppas kunna ha bilen länge.

Jag har bilen å pendla ca 2,5 mil om dagen i stadstrafik med. Nu står mätaren på 16tusen mil. På sikt ska jag byta alla lager men nu rör det främst bakaxeln.

Fråga om ni undrar nått och tack på förhand till alla som svarar smile

Amalthea

granadadr
30 augusti 2020 · 7 289 Inlägg

jag köpte skf på autodoc till min mongo, då vet man att får bra skit

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Utmarks-Loke
30 augusti 2020 · 5 841 Inlägg

Jag kollade på autodoc och de verkade bara ha lager med nav till bakaxeln på Aygo, skall man ha till fram så är det lösa lager som gäller. Kan förstås vara annorlunda hos andra reservdelshandlare.

Men problemet med hjullager är att om man måste lossa fel länkarmar för att komma åt att göra jobbet så måste man ändå göra en framvagnsinställning sedan. Det är inget man gör själv, det måste man lämna in för att göra. Och i det läget är frågan hur stor skillnad i pris det blir om man låter firman byta lagret också...

torsen
30 augusti 2020 · 7 238 Inlägg

Jag försöker alltid köpa svensktillverkade SKF-lager till mina bilar.
Erfarenheten visar att dessa har betydligt längre livslängd än till exempel Italientillverkade SKF-lager.
För att inte tala om kinesiska lager som finns i valfri kartong - men utan kvalitet.

amalthea
30 augusti 2020 · 11 Inlägg

Hej igen! Tack för alla svar smile Har kikat lite på Youtube, verkar som det går att byta lager fram både med och utan att lossa styrleden, däremot känns det som ett lite för stort projekt för mig att göra själv.. har inget pressverktyg och lite för dåligt med fritid. bak däremot, det kändes rätt rimligt. Blir bra å få veta hur trummorna mår inuti också.

Tänkte också angående tex detta:

torsen skrev:
Jag försöker alltid köpa svensktillverkade SKF-lager till mina bilar.

Söker jag på nav och sen ser jag till att det sitter skf-lager i naven? Tex. Eller får jag helt enkelt se mig om efter ett pressverktyg om jag vill ha ett visst sorts lager alternativt köpa grejerna själv och lämna till en mekaniker?

Tack igen för era tankar smile

amalthea
30 augusti 2020 · 11 Inlägg

Okej! Nu har jag försökt uppdatera mig lite ytterligare.
Verkar som jag kommer köpa två nav från skf att ha bak, två hjullager fram att ge till min lokale mekaniker att installera.

Uppstår några nya frågor.

1. Finns lager som skriver ut 360° och de som inte gör det. Vad är skillnad och varför? För en novis framstår det som idiotiskt att lagren inte skulle snurra 360° men nånting är väl poängen med detta gissar jag...

2. Finns lager med och utan inbyggd abs-sensor. Jag har ju abs på bilen men handlar det om att jag då inte har abs-krans? Eller behöver jag inte abs-sensor i hjullagret om jag har abs-krans? Verkade marginellt dyrare så behövs det inte e ju det onödigt å köpa.

3. Bak höger låter förjävligt, bak vänster ingenting alls. Ska jag ändå köpa och byta båda samtidigt eller ska jag bara tänka att det får komma när det kommer?

Kan tyvärr inte hitta specifik produktinfo kring var hjullagren är producerade men ska kolla lite till.

Alltså detta med bildelar framstår verkligen som en mörk snårskog full av fallgropar för mig, tack alla för svar igen. smile

Senast redigerat av amalthea (30 augusti 2020)

Utmarks-Loke
30 augusti 2020 · 5 841 Inlägg

Hur många år till har du tänkt behålla bilen? Ett SKF-lager kanske håller 20 år. Ett billigt lager kanske bara håller hälften så länge, men har du fortfarande kvar bilen då? Det är en avvägning man får göra.

Om du köper utan ABS-krans kanske du måste lossa din nuvarande och flytta över. Det kan vara svårt, man kanske måste värma den för att den skall expandera och komma lös, sedan kyla det nya navet för att få dit den.

Men skall du verkligen byta alla fyra lager, och inte bara det som är dåligt? Kan väl vara bra i förebyggande syfte men de flesta hjullager håller bilen ut, de behöver aldrig bytas. Du kanske gör det i onödan.

amalthea
30 augusti 2020 · 11 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hur många år till har du tänkt behålla bilen? Ett SKF-lager kanske håller 20 år. Ett billigt lager kanske bara håller hälften så länge, men har du fortfarande kvar bilen då? Det är en avvägning man får göra.

Om du köper utan ABS-krans kanske du måste lossa din nuvarande och flytta över. Det kan vara svårt, man kanske måste värma den för att den skall expandera och komma lös, sedan kyla det nya navet för att få dit den.

Men skall du verkligen byta alla fyra lager, och inte bara det som är dåligt? Kan väl vara bra i förebyggande syfte men de flesta hjullager håller bilen ut, de behöver aldrig bytas. Du kanske gör det i onödan.

Å, tack för input!
Jag värnar om min bil för å kunna ha den så länge som möjligt, och vill ge mina större investeringar, som bilen, det bästa för att slippa vara dumsnål. Men 20 år... kanske snarare fem eller i mesta fall tio år är realistiskt för mitt lilla plåtskåp.

Det susar lite från lagren fram båda sidor, inte alls som bak. (Har tillgång till en hjulshjulspinnare så hissar upp och lyssnar). Men hur bedöms gränsen när det väl börjat låta, tänker kanske att jag byter direkt så slipper jag fundera mer sen?

Vad skulle du säga är ett mer "medelmåtta-lager" än skf?

Tack igen alla smile

Senast redigerat av amalthea (30 augusti 2020)

spillolja
30 augusti 2020 · 4 025 Inlägg

Man kan ta tagi Kl.12 på hjulen och känna efter glapp, bak bör parkeringsbromsen vara loss när man gör detta

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
amalthea
30 augusti 2020 · 11 Inlägg

Absolut, men att det är kassa lager är redan minst sagt konstaterat. Frågan är vilket märke jag ska köpa på hjullager nu när jag ska byta?

spillolja
30 augusti 2020 · 4 025 Inlägg

Jag hade en VW Golf(2004) som brummade ganska rejält bak, hissa upp och kände efter och inget onormalt fanns, det visade sig vara mönstret på däcken bak som blivit format som en kugg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
30 augusti 2020 · 5 841 Inlägg

amalthea skrev:
Absolut, men att det är kassa lager är redan minst sagt konstaterat. Frågan är vilket märke jag ska köpa på hjullager nu när jag ska byta?

Min åsikt - köp vilket som helst. Det kommer troligtvis att hålla så länge du har kvar bilen ändå.

amalthea
2 september 2020 · 11 Inlägg

Så. På inrådan av min lokala mekaniker blev det till sist skf, han sa 'skf eller liknande' och jag har ingen koll på vilka märken som räknas som liknande och han hade inte tid att tala om detaljer just då så det fick bli skf. Han hävdade att 15000 mil borde dom lagrena rulla och den dealen kan man ju ändå hoppas att bilen kan gå med på. Tänkte vårda den enligt den planen i alla fall wink
Tack för svar och hörs väl framöver, gissar jag.
Mvh Amalthea

Utmarks-Loke
8 januari 2021 · 5 841 Inlägg

Zitan99 skrev:
Reklam borttagen /Moderator Torpis

Och av en ren tillfällighet delar du efternamnet "Achek" med ägaren av den firman. Du gör alltså otillåten reklam här på forumet för din brushas företag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang