Hur veta om chassit är rakt.

jompazx
9 januari 2021 · 291 Inlägg

Hej,

Jag råka åka in i ett räcke med bilen pga halka. inte jätte hårt men fram stötfångaren i plast gick sönder och krockbalken har blivit lite tilltuffsad. jag märker inget i bilen dörrar går att öppna och stänga precis den drar inte  åt något håll eller känns konstig(dock svårare att säga pga halka kan man ju inte direkt känna efter så noga). om man ska kryssmäta är det framvagsbakinfästning bak till bakvagnsinfästningar som gäller? hade det gått att mäta typ från framvagnsbalkbultarna till domkraftsfästäena som en enklare mätning? har inte så bra möjligheter att få bil helt på pallbockar för tillfället vilket krävs för en äkta kryssmätning. så det bara behöver höjas upp fram för mätningen.

Mossan1
10 januari 2021 · 2 796 Inlägg

Har inte ens framvagnsinställningen påverkats är den väl ok.

Eller annat uppenbart med karrossen (bucklat tak, karrosslinjer som inte stämmer) så finns väl ingen anledning att mäta något.

Det ska smälla bra innan det sker.
Eller väldigt olycklig vinkel.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2021 · 13 733 Inlägg

mät bara på punkter i motorutrymmet som  är identiska på båda sidorna sen kryss mäter du mellan dessa punkter märks direkt om det skjuit iväg något

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
10 januari 2021 · 5 833 Inlägg

Om ratten fortfarande står rätt när man kör rakt fram är det ett gott tecken

jompazx
10 januari 2021 · 291 Inlägg

Jag kröp under framstöten med huvudet och kolla hur krockbalken såg ut. krockbalken sitter på två stänger som i sin tur ser ut att sitta bultade inuti rambenet med bultar som sitter i skjuvning(som jag inbillar mig ska slås av vid en hårdare krock). det som har hänt med krockbalken är att det som sticker utanför fästen har böjts, och min amtörmässiga bedömning är att det inte varit tal om så stora krafter om skjuvbultar i rambenen är hela och hur relativt lite aluminium krockbalken böjts utanför fästet, krockbalken hade antagligen bara gått att banka ut igen med en slägga men jag får ändå en ny gratis. men jag ska försöka kryssmäta lite i motorrummet, även om jag också misstänker att den är rak eftersom det inte finns något tecken på nått annat och ändå inte har råd att åtgärda det så vore det skönt att kontrollera, annars kommer det gnaga i mig.

Senast redigerat av jompazx (10 januari 2021)

jompazx
10 januari 2021 · 291 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om ratten fortfarande står rätt när man kör rakt fram är det ett gott tecken

det gör den sannerligen, kan utan minsta rädsla släppa ratten i 120. så vitt jag kan känna är det jämnt motstånd i ratten åt höger å vänster osv. kan inte heller se någon skillnad från vänster och höger sida hur långt fram skärmen går i förhållande till huven.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang