Ojämn värme volvo V70N

AndreasLi
4 januari 2021 · 18 Inlägg

Värmen i kupén, Volvo V70, 2005, kommer och går med jämna 5-sekundersintervaller. Gäller alla urblås.
Man hör att en spjällmotor låter nästan hela tiden.
Jag vill dock börja med att kolla tempsensorn till ECC:n, men var sitter den någonstans?

Brådhis * Voff voff *
4 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Tempsensorn för kupén sitter innanför det lilla gallret i ECC-panelen.

Det låter som att en spjällmotor har svårt att hitta sitt läge. Har du provat att växla mellan full värme och full kyla några gånger? Ibland kan det hjälpa... Ett tag iaf...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AndreasLi
4 januari 2021 · 18 Inlägg

Tack för din hjälp!
Ja, det har jag provat.
Den hittar väl inte sitt läge pga att den får fel signaler? Spjällmotorn kan ju fått en knäpp, men sensorn är väl den troligaste felkällan...?

Brådhis * Voff voff *
4 januari 2021 · 10 244 Inlägg

AndreasLi skrev:
Tack för din hjälp!
Ja, det har jag provat.
Den hittar väl inte sitt läge pga att den får fel signaler? Spjällmotorn kan ju fått en knäpp, men sensorn är väl den troligaste felkällan...?

Njae... Skulle nog säga att det är vanligare med strulande spjällmotorer än med strulande kupétempgivare på dessa. Även om kupétempgivare inte är helt ovanligt det heller, dock brukar den inte variera tempen utan mer tex helt strunta i att skicka på värme.

Bästa är förstås att läsa ut felkoder, då får du i klartext vad som strular...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AndreasLi
4 januari 2021 · 18 Inlägg

Jag har ju inte tillgång till en läsare just nu, men Tänkte först kolla sensorn och se om det är något synligt fel på den.
Tack för din hjälp! Jag återkommer med fler frågor!

Mossan1
5 januari 2021 · 2 751 Inlägg

Tempsensorn går ofta sönder om man pillar i gallret. Väldigt känslig. Kan ej köpas löst, utan måste lödas dit en ny givare från elbutik.

Men, då brukar det inte svaja så snabbt med värmen.  Eftersom du hör spjällmotorer jobba, så.är det nog en lägessidikering som är fel eller kalibrering som behövs.

Senast redigerat av Mossan1 (5 januari 2021)

Brådhis * Voff voff *
5 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Mossan1 skrev:
Tempsensorn går ofta sönder om man pillar i gallret. Väldigt känslig. Kan ej köpas löst, utan måste lödas dit en ny givare från elbutik.

Tempgivaren sitter ihop med den lilla fläkten (som är för just tempgivaren) som är skruvad på plats från baksidan av ECC-panelen. Tar 5-10 minuter att byta och går att köpa löst antingen ny eller från skroten.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AndreasLi
5 januari 2021 · 18 Inlägg

Stort tack för er hjälp. Jag tog bort sensorn och den var lite dammig, blåste rent och slängde ihop det igen. Självklart tog jag bort batteriet.
Ingen skillnad.
Jag lånade en läsare och koden 0040, air quality sensor kom tillbaka hela tiden.
Är det den sensorn som sitter i ECC panelen eller den som sitter utomhus under plasten vid vid vindrutetorkarna, men den kallas väl luftkvalitetssensor...?

Brådhis * Voff voff *
5 januari 2021 · 10 244 Inlägg

AndreasLi skrev:
Stort tack för er hjälp. Jag tog bort sensorn och den var lite dammig, blåste rent och slängde ihop det igen. Självklart tog jag bort batteriet.
Ingen skillnad.
Jag lånade en läsare och koden 0040, air quality sensor kom tillbaka hela tiden.
Är det den sensorn som sitter i ECC panelen eller den som sitter utomhus under plasten vid vid vindrutetorkarna, men den kallas väl luftkvalitetssensor...?

0040 är standard. Det är luftkvalitetssensorn (IAQS). Standardfelkod på V70N och påverkar inte din värme. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AndreasLi
5 januari 2021 · 18 Inlägg

Okej, men då har jag inga felkoder att söka vidare på då...?
Fick ju felkoder på typ alla spjällmotorer, men dessa försvann när jag nollställde.

Brådhis * Voff voff *
5 januari 2021 · 10 244 Inlägg

AndreasLi skrev:
Okej, men då har jag inga felkoder att söka vidare på då...?
Fick ju felkoder på typ alla spjällmotorer, men dessa försvann när jag nollställde.

Är det värmen på båda sidor som pendlar upp och ner eller bara ena sidan?

Annars får du lyssna dig fram till vilken spjällmotor som håller på och går fram och tillbaka. Men jag skulle tro att det kommer att komma felkoder när du kört en bit... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AndreasLi
5 januari 2021 · 18 Inlägg

Det är värnen på alla urblås som pendlar upp och ner, men tycker mig höra flera spjällmotorer låta. Bilen är ute och åker nu så jag kollar felkoderna om ett par dagar. Borde inte vara så svårt (hoppas jag).

Mossan1
6 januari 2021 · 2 751 Inlägg

Brådhis skrev:
Tempgivaren sitter ihop med den lilla fläkten (som är för just tempgivaren) som är skruvad på plats från baksidan av ECC-panelen. Tar 5-10 minuter att byta och går att köpa löst antingen ny eller från skroten.

Nope!
Blanda inte ihop Plattform1, dvs  S/V/C70 som är en Volvo 850 i grunden, med V70N.

P1'orna är en annan sak.
V70N, S60I, S80I och första XC90 är helt annorlunda.

Aspireringsfläkten är en egen del som sitter på baksidan av CCM.
(Climate Controll Module)

Temperaturgivaren (en NPT) sitter som en del av CCMs kretskort.
Förvisso i ert pyttekretskort högst upp på plaströret som aspireringsfläkten drar luft igenom, och den är förbunden med stora CCM-kretskortet med två kablar.
Men den är ingen plug and play grej.
Volvo säljer bara komplett CCM för dyra pengar.
Kastbyta med bagagnad CCM har dåliga odds, då dom måste vara med i CAN-nätverket.

Senast redigerat av Mossan1 (6 januari 2021)

Christian S
6 januari 2021 · 4 815 Inlägg

Mossan1 skrev:

Brådhis skrev:
Tempgivaren sitter ihop med den lilla fläkten (som är för just tempgivaren) som är skruvad på plats från baksidan av ECC-panelen. Tar 5-10 minuter att byta och går att köpa löst antingen ny eller från skroten.

Nope!
Blanda inte ihop Plattform1, dvs  S/V/C70 som är en Volvo 850 i grunden, med V70N.

P1'orna är en annan sak.
V70N, S60I, S80I och första XC90 är helt annorlunda.

Aspireringsfläkten är en egen del som sitter på baksidan av CCM.
(Climate Controll Module)

Temperaturgivaren (en NPT) sitter som en del av CCMs kretskort.
Förvisso i ert pyttekretskort högst upp på plaströret som aspireringsfläkten drar luft igenom, och den är förbunden med stora CCM-kretskortet med två kablar.
Men den är ingen plug and play grej.
Volvo säljer bara komplett CCM för dyra pengar.
Kastbyta med bagagnad CCM har dåliga odds, då dom måste vara med i CAN-nätverket.

blanda inte ihop dom olika bil plattformarna, bilarna som har P1 plattformen är C30, S40N, V50, C70N inte 850/X70 wink wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Brådhis * Voff voff *
6 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Mossan1 skrev:

Brådhis skrev:
Tempgivaren sitter ihop med den lilla fläkten (som är för just tempgivaren) som är skruvad på plats från baksidan av ECC-panelen. Tar 5-10 minuter att byta och går att köpa löst antingen ny eller från skroten.

Nope!
Blanda inte ihop Plattform1, dvs  S/V/C70 som är en Volvo 850 i grunden, med V70N.

P1'orna är en annan sak.
V70N, S60I, S80I och första XC90 är helt annorlunda.

Aspireringsfläkten är en egen del som sitter på baksidan av CCM.
(Climate Controll Module)

Temperaturgivaren (en NPT) sitter som en del av CCMs kretskort.
Förvisso i ert pyttekretskort högst upp på plaströret som aspireringsfläkten drar luft igenom, och den är förbunden med stora CCM-kretskortet med två kablar.
Men den är ingen plug and play grej.
Volvo säljer bara komplett CCM för dyra pengar.
Kastbyta med bagagnad CCM har dåliga odds, då dom måste vara med i CAN-nätverket.

My bad! Blandade som du säger ihop givaren/fläkten mellan modellerna. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AndreasLi
8 januari 2021 · 18 Inlägg

Suck, varför kan det aldrig vara enkelt? Efter en del felsökning och uppmätning tycks det vara det felet som Mossan1 beskriver.
Hur gör jag?
Det är inte så enkelt att köpa en begagnad med samma nummer, men kommer den fungera med CAN?

Senast redigerat av AndreasLi (8 januari 2021)

Mossan1
8 januari 2021 · 2 751 Inlägg

Oddsen är dåliga på begagnad rakt över. Riktigt dåliga. Ska det lyckas ska donatorbilen vara så nära tillverkningsvecka som möjligt.
Knapparna under CCM panelen har dock ingen betydelse. Behöver inte vara lika många, och befintliga kan flyttas över till nya om dom saknas.
Dom är hårdkodade.

NPT givaren kostar någon tia och kan bytas om man tar isär och löder.
Ingen högrekurs-lödning utan ganska basic. Det får också att ta hela plaströret inkl givare från en annan CCM och flytta över. Man får då skarva kablar i stället.  Man förstår när man ser det....

Forumet "Jagrullar" har en lång tråd om detta. Jag har själv bytt min givare efter den tråden.

Senast redigerat av Mossan1 (8 januari 2021)

AndreasLi
8 januari 2021 · 18 Inlägg

Tack för ditt svar!
Ja, jag har sett tråden om hur kan byter givaren. Det verkar egentligen inte vara några konstigheter.
En fråga: När man tar bort allt och står med kretskortet i handen, ser man lätt att den är trasig? Sitter den precis vid den lilla fläkten?

Mossan1
13 januari 2021 · 2 751 Inlägg

På begäran efter skickar Memo, svarar jag med bild.

Så här ser CCM ut bakom knappsstsen.
Inte jättebra bild, men man ser sensorn.
Denna bytte jag sensor på, för man ser tydligt att ena benet är av.
Löda loss och löda dit.
Skrapa av skyddslacken på benen så den får kontakt i tennet

Köptes på Elfa för nån tia.
Tyvärr minns jag inte artikelnummer.

Den sitter alltså högst upp i ett fyrkantigt rör, och sladdarna är lödda på båda kretskorten.

Det är alldeles innanför gallret givaren sitter.

På rakt motsatt sida (baksidan av CCM) sitter aspireringsfläkten och suger luft igenom röret och därmed förbi givaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237064/237064-0851da5b87215a008c9ca990afbf2d8f.jpg

Men som jag skrev förut, så är nog en spjällmotor eller kalibrering troligast.
Men en titt på sensorn är ju gratis.

Ha bilen strömlös när CCM är bortkopplad. Annars kan du få felkod på Airbag faktiskt, och dom.mpste raderas via OBD med  scanner som läser SRS. Duger inte med enkel generisk OBDscanner.

Senast redigerat av Mossan1 (13 januari 2021)

AndreasLi
21 januari 2021 · 18 Inlägg

Då har jag plockat bort panelen och tråden till sensorn ser hel ut, dock kan ju sensorn vara trasig.
Läsaren ger felkoder på spjällmotor och luftsensor (0040).
I vilken ordning ska jag fortsätta?
Byta spjällmotor antar jag.
Kalibrering av spjällmotorerna kan väl bara göras hos Volvo...?

Senast redigerat av AndreasLi (21 januari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang