Ta ut Motorn neråt eller uppåt?

janneN
onsdag 16:33 · 55 Inlägg

Har en Turbo som måste bytas, sitter otroligt trångt till mellan motor och torpedvägg så jag tänkte ta ut motorn och samtidigt byta kamrem.
Då är frågan på en tvärställd motor om den skall tas ut uppåt eller neråt? (Har ingen billyft så hoppas motorn går att ta uppåt)  Brukar man ta ut hela paketet med växellåda eller kan man lämna lådan?
Tacksam för råd.

Kia Sportage Diesel -06

Kia Sportage Diesel 2006
Myhran
onsdag 16:52 · 411 Inlägg

Nu har inte jag skruvat Kia, men normalt sett brukar man ta rasket nedåt, det är oftast det smidigaste sättet, men varför skulle det inte finnas plats att byta turbo på plats?

xXSammy
onsdag 17:28 · 5 927 Inlägg

Inte bytt på någon Sportage men generellt så brukar jag alltid lossa motorfästet och skjuta motorn så långt det går

Kan underlätta att ta bort hela avgasgrenröret, beroende på hur det är tänkt.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
onsdag 17:39 · 10 564 Inlägg

ingen bil är den andra lik..  dom bilarna jag bytt så brukar jag ta dom uppåt..  även fwd med lådan kvar.      brukar välja olika sätt berode på vad som mer ska göras..     alla bilar idag monteras motorn först på motorbryggan sen ställs karossen ner på motorbryggan..   detta gör att vissa bilar finns det inget utrymme att plocka den uppåt

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
janneN
torsdag 13:42 · 55 Inlägg

Myhran skrev:
Nu har inte jag skruvat Kia, men normalt sett brukar man ta rasket nedåt, det är oftast det smidigaste sättet, men varför skulle det inte finnas plats att byta turbo på plats?

Som jag skrivde så är det så trångt att man knappt ser turbon och man behöver delvis komma åt underifrån men har ju ingen lyft.

Kia Sportage Diesel 2006
janneN
torsdag 13:43 · 55 Inlägg

xXSammy skrev:
Inte bytt på någon Sportage men generellt så brukar jag alltid lossa motorfästet och skjuta motorn så långt det går

Kan underlätta att ta bort hela avgasgrenröret, beroende på hur det är tänkt.

Hur menar du med att skjuta motorn så långt det går?

Kia Sportage Diesel 2006
Myhran
torsdag 20:00 · 411 Inlägg

janneN skrev:

Myhran skrev:

Som jag skrivde så är det så trångt att man knappt ser turbon och man behöver delvis komma åt underifrån men har ju ingen lyft.

Man behöver väl inte en lyft för att komma åt underifrån? Antar att den är 4x4 med eller är jag ute och cyklar?

janneN
fredag 13:15 · 55 Inlägg

Kanske inte men så mycket enklare med lyft. Japp 4X4

Kia Sportage Diesel 2006
fredag 16:07 · 10 564 Inlägg

janneN skrev:

skulle inte riva ur en motor varken upp eller ner utan en lyft.. det kan jag säga direkt.. allt tar så mycket längre tud utan lyft..    och man känner sig bra mycket mer förstörd och svårare att se saker och komma åt saker när man ligger under en bil  sen att få tillbaka motorbrygga med motor utan lyft är ingen lek..     med lyften ställer man bara allt på några eu pallar och sänker ner bilen över motorn.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
janneN
Igår 14:54 · 55 Inlägg

Growe skrev:

janneN skrev:

skulle inte riva ur en motor varken upp eller ner utan en lyft.. det kan jag säga direkt.. allt tar så mycket längre tud utan lyft..    och man känner sig bra mycket mer förstörd och svårare att se saker och komma åt saker när man ligger under en bil  sen att få tillbaka motorbrygga med motor utan lyft är ingen lek..     med lyften ställer man bara allt på några eu pallar och sänker ner bilen över motorn.

Ja håller med svårighetsgraden utan lyft, men alternativet skulle vara att Kia verkstaden skulle byta Turbon för 30000kr på en bil värd knappt detta, ja eller skrotning.

Kia Sportage Diesel 2006
Igår 15:41 · 10 564 Inlägg

är det turbo byte du ska göra eller vadå?

min erfarenhet isånt fall är ju att även om det ser totalt omöjligt ut att göra det på plats så går det i regel alltid..       första gången jag skulle byta turbo i någon 3cyl skoda diesel så kunde jag först inte ens se turbon  men det gick utmärkt att byta den visst det var en del jobb.  men så fort jag plockade ner aggregatbalken/framvagnsbalken så gick det utmärkt att ta den underifrån smile

husseman
för 20 timmar sedan · 825 Inlägg

Hmm, borde gå att byta Turbon utan att lyfta ur motorn på denna bil, tror ja bytt nån tom. Men minnet e´inget bra. Kommer tyvärr inte åt Autodata hemifrån, annars hade ja kunnat se tiden på jobbet. Men inte en chans att det kostar 30k...-kollar på Måndag om ja hittar till jobbet. Du kan väl dra ditt reg.nr till mig..så går allt mkt smidigare.

mvh/husse

för 16 timmar sedan · 10 564 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, borde gå att byta Turbon utan att lyfta ur motorn på denna bil, tror ja bytt nån tom. Men minnet e´inget bra. Kommer tyvärr inte åt Autodata hemifrån, annars hade ja kunnat se tiden på jobbet. Men inte en chans att det kostar 30k...-kollar på Måndag om ja hittar till jobbet. Du kan väl dra ditt reg.nr till mig..så går allt mkt smidigare.

mvh/husse

ja det är ju inte många normala bilar man inte kan göra det med motorn på plats.. men förstår att om man inte hållt på med just det märket..

tex vag dieslarna så ser man inte ens turbon när man tittar ner man kan se någon skruv till grenröret det är allt. men underifrån är det helt okej. 

sen att det är ett jävla jobb att hållas med och framför allt utan lyft då man  istort sätt måste få upp händerna fullt upp i utrymmet men det går garanterat fortare än att riva ur maskinen.

Myhran
för 2 timmar sedan · 411 Inlägg

Om du har en d4ea-v så är anslagen tid 2,9timmar

Lika så om man har en d4ea är det 2,9timmar,

D4ea-l hade jag ingen tid för men skulle gissa på att det är samma då det är samma förnummer,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt