Hög förbrukning på tomgång

Emilsve
26 januari · 3 Inlägg
#1

Hej!

Har en Octavia 2.0 FSI som jag nyligen bytt oljefilterhus på. Den har under tiden stått cirka 4 månader utan att användas. Nu när jag börjat köra bilen igen går den inte särskilt bra varken på tomgång eller vid låga varv. Den varvar fint på tomgång (runt 800 varv) men drar runt 2.6 l/h istället för normala 0.6-0.8 l/h. Dessutom låter motorn ansträngd när den är varm. Oavsett motortemperatur hackar den även lite på de lägre växlarna när jag kör i lägre hastighet.

Jag har rengjort gasspjället och letat vacuumläckor. Jag har även dumpat i en omgång injector cleaner och en flarra k-sprit. Min hypotes är eventuellt vatten/kondens i bensintanken. Den rök nämligen oerhört mycket vitt från avgasröret i början men det har slutat (ingen förbränd kylarvätska och inget vatten i oljan). Notera att jag inte kört så länge med medlen i tanken men tänkte att någon här kanske har något annat förslag jag inte tänkt på smile

Har ni några tips?

Allt gott!
Emil

Senast redigerat av Emilsve (26 januari )

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 januari · 12 728 Inlägg
#2

Emilsve skrev:
Hej!

Har en Octavia 2.0 FSI som jag nyligen bytt oljefilterhus på. Den har under tiden stått cirka 4 månader utan att användas. Nu när jag börjat köra bilen igen går den inte särskilt bra varken på tomgång eller vid låga varv. Den varvar fint på tomgång (runt 800 varv) men drar runt 2.6 l/h istället för normala 0.6-0.8 l/h. Dessutom låter motorn ansträngd när den är varm. Oavsett motortemperatur hackar den även lite på de lägre växlarna när jag kör i lägre hastighet.

Jag har rengjort gasspjället och letat vacuumläckor. Jag har även dumpat i en omgång injector cleaner och en flarra k-sprit. Min hypotes är eventuellt vatten/kondens i bensintanken. Den rök nämligen oerhört mycket vitt från avgasröret i början men det har slutat (ingen förbränd kylarvätska och inget vatten i oljan).

Har ni några tips?

Allt gott!
Emil

Mäter du soppaförbrukningen per timme?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Emilsve
26 januari · 3 Inlägg
#3

Vettemannen skrev:

Emilsve skrev:
Hej!

Har en Octavia 2.0 FSI som jag nyligen bytt oljefilterhus på. Den har under tiden stått cirka 4 månader utan att användas. Nu när jag börjat köra bilen igen går den inte särskilt bra varken på tomgång eller vid låga varv. Den varvar fint på tomgång (runt 800 varv) men drar runt 2.6 l/h istället för normala 0.6-0.8 l/h. Dessutom låter motorn ansträngd när den är varm. Oavsett motortemperatur hackar den även lite på de lägre växlarna när jag kör i lägre hastighet.

Jag har rengjort gasspjället och letat vacuumläckor. Jag har även dumpat i en omgång injector cleaner och en flarra k-sprit. Min hypotes är eventuellt vatten/kondens i bensintanken. Den rök nämligen oerhört mycket vitt från avgasröret i början men det har slutat (ingen förbränd kylarvätska och inget vatten i oljan).

Har ni några tips?

Allt gott!
Emil

Mäter du soppaförbrukningen per timme?

/Benny

När bilen står still på tomgång går den över från l/10km till l/h

torsen
27 januari · 4 799 Inlägg
#4

Emilsve skrev:
Mäter du soppaförbrukningen per timme?
När bilen står still på tomgång går den över från l/10km till l/h

Märkligt!
Vad har man för nytta av att veta förbrukningen på tomgång uttryckt i liter per timme?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari · 10 721 Inlägg
#5

torsen skrev:

Emilsve skrev:
Mäter du soppaförbrukningen per timme?
När bilen står still på tomgång går den över från l/10km till l/h

Märkligt!
Vad har man för nytta av att veta förbrukningen på tomgång uttryckt i liter per timme?

Mycket praktiskt om man vill stå på tomgång länge    min pendlar mellan 0.2-0.5l/timmen  beroende på om den behöver lite extra ström till att värma bilen eller ej

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Brådhis * Voff voff *
27 januari · 6 293 Inlägg
#6

torsen skrev:

Emilsve skrev:
Mäter du soppaförbrukningen per timme?
När bilen står still på tomgång går den över från l/10km till l/h

Märkligt!
Vad har man för nytta av att veta förbrukningen på tomgång uttryckt i liter per timme?

Det är nog mest för att kunna visa någonting när man står still. Liter/mil blir ju oändligt vid stillastående tex. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 januari · 12 728 Inlägg
#7

Emilsve skrev:

Vettemannen skrev:

Emilsve skrev:
Hej!

Har en Octavia 2.0 FSI som jag nyligen bytt oljefilterhus på. Den har under tiden stått cirka 4 månader utan att användas. Nu när jag börjat köra bilen igen går den inte särskilt bra varken på tomgång eller vid låga varv. Den varvar fint på tomgång (runt 800 varv) men drar runt 2.6 l/h istället för normala 0.6-0.8 l/h. Dessutom låter motorn ansträngd när den är varm. Oavsett motortemperatur hackar den även lite på de lägre växlarna när jag kör i lägre hastighet.

Jag har rengjort gasspjället och letat vacuumläckor. Jag har även dumpat i en omgång injector cleaner och en flarra k-sprit. Min hypotes är eventuellt vatten/kondens i bensintanken. Den rök nämligen oerhört mycket vitt från avgasröret i början men det har slutat (ingen förbränd kylarvätska och inget vatten i oljan).

Har ni några tips?

Allt gott!
Emil

Mäter du soppaförbrukningen per timme?

/Benny

När bilen står still på tomgång går den över från l/10km till l/h

Haha! Kollade på det i morse på min Ford Connect och det visade sig att den också visade l/h. Har aldrig tänkt på det förut men förstår inte vitsen bara!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Mossan1
28 januari · 124 Inlägg
#8

Momentana värderna är färddatorer är alltid gallimatias. Stillastående eller rullande. Inget att ta på allvar alls.
Snittförbrukningen (liter/100km) brukar däremot visa relativt rätt, med många mil i historiken.

Felbeteendet är sannolikt orsaken till att den visar mer. Så klart.
Föekodsläsning är ju solklart nödvändigt, såvida inte det är råttbo i luftfiltret, tex.

Mirakelmedel i tanken gör ingen nytta.
Injectioncleaner är också större delen alifatnafta till annat literpris.

Otroligt sällan det numera oerhört rena bränslet ställer till problem. Då läcker i regel smuts in i tanken.
1år gammal bensin brukar fungera finfint. Den är inte hållbar som förr, men lite skrock att den är kass så fort.

Emilsve
28 januari · 3 Inlägg
#9

Mossan1 skrev:
Momentana värderna är färddatorer är alltid gallimatias. Stillastående eller rullande. Inget att ta på allvar alls.
Snittförbrukningen (liter/100km) brukar däremot visa relativt rätt, med många mil i historiken.

Felbeteendet är sannolikt orsaken till att den visar mer. Så klart.
Föekodsläsning är ju solklart nödvändigt, såvida inte det är råttbo i luftfiltret, tex.

Mirakelmedel i tanken gör ingen nytta.
Injectioncleaner är också större delen alifatnafta till annat literpris.

Otroligt sällan det numera oerhört rena bränslet ställer till problem. Då läcker i regel smuts in i tanken.
1år gammal bensin brukar fungera finfint. Den är inte hållbar som förr, men lite skrock att den är kass så fort.

Jag har kollat av med felkodsläsare och har inga angivna koder. Bilen går lite bättre efter medlen men inte perfekt. I och med att det är en gammal bil kan ju fukt läckt in och det kan ha bildats olika typer av avlagringar. Motorn är känd för det. Ska faktiskt gå ut och kika på luftfiltret smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang