BMW E39 ABS Felkod 58

E39Servofel
27 januari 2021 · 12 Inlägg

Hej! Idag så lämnade jag in min BMW E39 525I 2003 på verkstad samt besiktning. På verkstaden så hittade han felkod med ABS (felkod 58) som tydligen ska vara vanligt på dessa bilar.
Bilens ABS fungerar fortfarande som det ska men antispinnlampan lyser. Verkstaden vill ha 2000kr exklusive moms för att plocka bort ABS enheten och skicka den på reparation samt sätta tillbaks den osv.
Är detta ett rimligt pris samt finns det någon som har skickat en ABS enhet på reparation innan? Isåfall till vilket företag?
Tack på förhand

panda666
27 januari 2021 · 4 228 Inlägg

E39Servofel skrev:
Hej! Idag så lämnade jag in min BMW E39 525I 2003 på verkstad samt besiktning. På verkstaden så hittade han felkod med ABS (felkod 58) som tydligen ska vara vanligt på dessa bilar.
Bilens ABS fungerar fortfarande som det ska men antispinnlampan lyser. Verkstaden vill ha 2000kr exklusive moms för att plocka bort ABS enheten och skicka den på reparation samt sätta tillbaks den osv.
Är detta ett rimligt pris samt finns det någon som har skickat en ABS enhet på reparation innan? Isåfall till vilket företag?
Tack på förhand

Hej det var väldigt billigt, det brukar kosta mycket mera att plocka bort och skicka iväg för rep vad ja minns, men det är det sista man gör tror ja, brukar vara att man behöver byta abs givare först på nån hjul som strular, annars är det nån krans som gäller. Har du mycket otur så är det själva enheten som är trasig och då kostar det mycket, är dom helt säkra på att det är den som strular? mycket vanligt på e39 ja.

E39Servofel
27 januari 2021 · 12 Inlägg

Mekanikern sa att han hade mätt och sa själv att det var den som var felet.

(En pålitlig kille som vi lämnat bilar hos innan)

panda666
27 januari 2021 · 4 228 Inlägg

E39Servofel skrev:
Mekanikern sa att han hade mätt och sa själv att det var den som var felet.

(En pålitlig kille som vi lämnat bilar hos innan)

vad exakt mätte han? först brukar man kolla med diagnosverktyg, felsökning som brukar visa vilken givare som bråkar, nån av 4 hjulen där givaren gett upp. Sen byter man den och hoppas att allt funkar igen, har man otur som sagt så är det slutligen abs enheten som krånglar och då gäller att köpa ny och koda hos bmw eller renovera din som du fick bra pris för, hur mycket skulle det landa på totalt inkl moms?

E39Servofel
27 januari 2021 · 12 Inlägg

Vad jag förstod så är det inget fel på någon av givarna.
Vet inte exakt hur eller vad han mätte men enligt honom så är det enheten som är problemet.

Tror att det skulle landa på ca 2500kr inkl moms

panda666
27 januari 2021 · 4 228 Inlägg

E39Servofel skrev:
Vad jag förstod så är det inget fel på någon av givarna.
Vet inte exakt hur eller vad han mätte men enligt honom så är det enheten som är problemet.

Tror att det skulle landa på ca 2500kr inkl moms

låter som ett bra pris, får hoppas att han har rätt. Det brukar bli mycket dyrare när enheten pajar men kommer du undan för så lite så är det mycket bra. en givare brukar annars kosta runt 7-800 plus arbete så det hamnar endå runt 1500-2000  totalt. Återkom gärna om hur det gick.

E39Servofel
27 januari 2021 · 12 Inlägg

Okej, då får ja lägga de pengarna då. Tack för tipset!

panda666
27 januari 2021 · 4 228 Inlägg

E39Servofel skrev:
Okej, då får ja lägga de pengarna då. Tack för tipset!

Varsågod och hoppas det fixar sig! Lycka till och återkom med resultat. ha det bäst

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang