3047
Sök

Volvo xc70 2016 elektriks handbroms HJÄLP

3 Inlägg
3 februari 2021
Trådstartare
Hej !
Har bytt bromsbelägg bak på volvon. Har använt batteri och kablar för att få tillbaka elektriska kolven och allt gick bra.
Men när jag testkörde bilen så kommer det upp meddelande att "Handbromsen inte är riktigt ut" och att "broms service erfordras".
Saken är att bromsen höger bak fungerar som den ska, elektriska Handbroms motorn låter när jag lägger i bromsen och tar ut bromsen medan den vänstra inte gör något alls. Den fungerar liksom inte. Har dubbelkollat att kabeln sitter riktigt och sånt men händer inget med den. Någon som vet vad som kan va fel? Har den helt enkelt gått sönder?

* Voff voff *
11 008 Inlägg
3 februari 2021
Har du provat att köra den igen med batteri + kablar? Rör den sig då?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 812 Inlägg
3 februari 2021
Varför inte göra som man ska göra? Köra in oj ut dom med datorn....

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
11 008 Inlägg
3 februari 2021
Growe skrev:

Antagligen för att trådskaparen inte har tillgång till en så´n dator...? smile

3 Inlägg
3 februari 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Har du provat att köra den igen med batteri + kablar? Rör den sig då?

Nej det har jag inte, ska testa det imorgon smile

14 812 Inlägg
4 februari 2021
Brådhis skrev:
Growe skrev:

Det kan kosta mer än det smakar att hitta på dåliga lösningar.   Tänker på att datorn känner av positionen när man man monterar nya belägg för den in och ut oket ett par gånger och lägger in ett läge    det finns inga genvägar bara senvägar 😀

1 776 Inlägg
4 februari 2021
Hmm, nu behövs ju inga tunga grejer för att få bromsoken på en sur xc70 att komma i Serviceläge... att sitta o leka med oken med enbart 12v  är dock lite överkurs. Kan kosta mer än det smakar... - så lite dataskit behövs. Finns billiga obd grunkor som fixar detta. Så skaffa en sån, så lär det fixa sig.

mvh/husse

4 824 Inlägg
4 februari 2021
Brådhis skrev:
Growe skrev:

eller så kan man göra som det står i beskrivningen som följer med när man köper original belägg (gjorde det när jag bytte förra året på min V60 ´16 som har samma bromsar som V70) nämligen att man tar bort elmotorn ifrån bromsoket och skruvar in justeringen för hand, när man är klar och ska justera in den så är det bara att aktivera och deaktivera p-bromsen ett par gånger så ha den justerat in sig själv.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

14 812 Inlägg
4 februari 2021
husseman skrev:
Hmm, nu behövs ju inga tunga grejer för att få bromsoken på en sur xc70 att komma i Serviceläge... att sitta o leka med oken med enbart 12v  är dock lite överkurs. Kan kosta mer än det smakar... - så lite dataskit behövs. Finns billiga obd grunkor som fixar detta. Så skaffa en sån, så lär det fixa sig.

mvh/husse

Så är det.. här man lite otur brände man motorn sen när man kopplar in den så kortsluter man styrelsemöten till handbromsen     det år nämligen lätt att bränna en utgång o dom...   här själv gjort det på en passat.   Det enda som räckte vår att lägga oket så motorn var neråt och intern läckage på oket kortslöt motorn och styrelsemöten brann    tackar gudarna att vw hämtar gjort det möjligt ett kosta in styrenheterna själv. Så vi läste ur den gamla styrboxen och kodade in en ny.   På en Volvo är det inte så smidigt ä.   Det fallet är förvisso lite extremt eftersom bromsoljan kortslöt allt men samma sak kanhända om man bränner lindningen på elmotorn.   I passagerna fäll fungerande ena kanalen perfekt men inte den andra . Efter det respekterar jag dessa elhandbromsar lite mer.   Men här alltid använt datorn till dom.    Idag behöver man ändå en dator att läsa felkoder och det är ju inte skitdyrt     här en gammal dels d630 och en alienerad autonom som jag kört med sedan tidens begynellse

* Voff voff *
11 008 Inlägg
4 februari 2021
Growe skrev:
husseman skrev:

mvh/husse

Så är det.. här man lite otur brände man motorn sen när man kopplar in den så kortsluter man styrelsemöten till handbromsen     det år nämligen lätt att bränna en utgång o dom...   här själv gjort det på en passat.   Det enda som räckte vår att lägga oket så motorn var neråt och intern läckage på oket kortslöt motorn och styrelsemöten brann    tackar gudarna att vw hämtar gjort det möjligt ett kosta in styrenheterna själv. Så vi läste ur den gamla styrboxen och kodade in en ny.   På en Volvo är det inte så smidigt ä.   Det fallet är förvisso lite extremt eftersom bromsoljan kortslöt allt men samma sak kanhända om man bränner lindningen på elmotorn.   I passagerna fäll fungerande ena kanalen perfekt men inte den andra . Efter det respekterar jag dessa elhandbromsar lite mer.   Men här alltid använt datorn till dom.    Idag behöver man ändå en dator att läsa felkoder och det är ju inte skitdyrt     här en gammal dels d630 och en alienerad autonom som jag kört med sedan tidens begynellse

Dags att stänga av autocorrect...? wink
Senast redigerat av Brådhis (4 februari 2021)

* Voff voff *
11 008 Inlägg
4 februari 2021
Christian S skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:

eller så kan man göra som det står i beskrivningen som följer med när man köper original belägg (gjorde det när jag bytte förra året på min V60 ´16 som har samma bromsar som V70) nämligen att man tar bort elmotorn ifrån bromsoket och skruvar in justeringen för hand, när man är klar och ska justera in den så är det bara att aktivera och deaktivera p-bromsen ett par gånger så ha den justerat in sig själv.

Ja, det funkar alldeles utmärkt. 12V-varianten kör man om man är lat. wink Har gjort det själv och vet flera som gjort det utan problem. smile

14 812 Inlägg
4 februari 2021
Brådhis skrev:
Growe skrev:
husseman skrev:

mvh/husse

Dags att stänga av autocorrect...? wink

Den där jävla skräp samsungen..  Har en huawei normalt men skärmen är trasig så ser dåligt så hemma använder jsg en äcklig samsung och den är helt dum i huvudet.. Den ändrar hela tiden inte alls lika bra som min huawei där jag måste aktivt ändra det jag skrivet för att rättstava.. 😁

3 Inlägg
5 februari 2021
Trådstartare
Hej alla ! Tack för era svar och tips !
Har fått reda på var det var och det var själva kontakten som man kopplar på elmotorn igen som har gått sönder. Vet inte hur för var försiktigt men men... Motorn funkade och var hel så den lyckades jag inte bränna ! smile

Sök