Volvo 745tic helrenovering

Här kan ni läsa projektes framgång om min 745 turbo Jag hade länge velat ha en 745, sedan berättade min kompis att hans farsa hade en 745 1988 tic ståendes, jag sa direkt den ska jag, han hade tänkt att ta motorn från den och stoppa i hans 760. jag tyckte det var lite synd. Det gick några månader och nu har jag den hemma. Jag vill ha den som en riktigt fin sommar glidare Jag har tänkt att jag små trimma motorn så att den rör på sig iallafall, även lite styling utanpå(: . har även lite bilder på instagram (alexrenberg), men tanken är att uppdatera mer ofta och med mer bilder på den här sidan
  • 44 Följare
  • 17 695 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
alex_v
4 april · 287 Inlägg

Alla lampor fungerar o startmotorn går runt, så  skiter väll i dom kablarna😁

alex_v
4 april · 287 Inlägg

Ännu en liten skrivupdate bara, kunde inte hålla mig så jag skrivade ihop allt idag o bilen startade direkt🤓känns otroligt skönt och allting verkar funka, han läckte lite olja men det kommer från olja in till turbon, nu ska bara allt plockas iordning så kanske man kan ta en provtur snart😋

Loveless
6 april · 495 Inlägg

alex_v skrev:
Ännu en liten skrivupdate bara, kunde inte hålla mig så jag skrivade ihop allt idag o bilen startade direkt🤓känns otroligt skönt och allting verkar funka, han läckte lite olja men det kommer från olja in till turbon, nu ska bara allt plockas iordning så kanske man kan ta en provtur snart😋

Vad kul! Ser fram emot fler uppdateringar. big_smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
alex_v
tisdag 22:58 · 287 Inlägg

Tydligen så gick det inte att ta blrt härvan för abs för då slutade hastighetsmätaren att fungera, går det lösa på nått snnat sätt eller äre bara att slänga i den härvan igen?

Lucif3r
onsdag 01:23 · 854 Inlägg

Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Loveless
onsdag 09:36 · 495 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Ja, det går. Det är två kablar. Det gjorde jag på min 245:a -92 som hade brott på kabeln.

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
alex_v
onsdag 17:36 · 287 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Loveless skrev:

Lucif3r skrev:
Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Ja, det går. Det är två kablar. Det gjorde jag på min 245:a -92 som hade brott på kabeln.

Okej fan vad grymt tack, då ska jag prova det, måste ju ha en fungerande tripp så jag vet när soppan börjar ta slut🙃

alex_v
onsdag 23:04 · 287 Inlägg

Loveless skrev:

Lucif3r skrev:
Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Ja, det går. Det är två kablar. Det gjorde jag på min 245:a -92 som hade brott på kabeln.

Måste ba dubbelchecka, ja försökte läsa lite på internet det står ju att hastighetsgivaren sitter ihop med abs på bakhjulet? Det kanske inte stämmer alls

Lucif3r
torsdag 05:07 · 854 Inlägg

Nu kommer jag inte ihåg exakt, och jag orkar inte leta reda på kopplinschema nu heller, så tar det lite från minnet...
På bilar med ABS så går kablaget från hastighetsgivaren till ABS-boxen, och sen vidare till instrumenthuset, medans bilar utan ABS har hastighetsgivaren direkt dragen till instrumenthuset. Övrig utrustning som behöver veta hastigheten, t ex ECC och farthållare, tar signalen från instrumenthuset(kontakt "D" på 940-hus, osäker på 740..)

"Bakhjuls"ABS'en är bara en (hastighets)givare i diffen, och mig veterligen samma (hastighets)givare som på bilar utan ABS. Skillnaden ligger i att bilar med ABS har 48-kuggs krans i diffen, medans dom utan ABS har 12 kuggs-krans.
Detta betyder även att ABS'en är lite sisådär, då det inte finns någon individuell övervakning för varje bakhjul, utan dom går på samma... Krasst sagt är det "3 hjuls-ABS" på 7/940, och inte 4-hjuls ABS som nyare platformar(t ex 850 och frammåt).
Även hastighetsmätaren skiljer mellan 12-kuggs och 48-kuggs krans. Skulle du t ex montera en bakaxel med 12-kuggs krans men behålla instrumenthuset, som förväntar sig 48 impulser/varv, så kommer hastighetsmätaren visa 4 gånger för lite - och vice versa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang