Marlboroman's 240 -90 GL Turbo

En -90 240 som är reggad med B230FK. Ingen direkt plan förutom att den ska bli bättre och att den ska vara en rolig bil helt enkelt.
  • 74 Följare
  • 42 493 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 juni
Equium
30 november 2020 · 351 Inlägg

Ok ja det var bara en fundering. Original sitter den ju ganska precis efter turbon.

Volvo 940 S 2.3 "Turbokonverterad" (1995)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
1 december 2020 · 3 625 Inlägg

Lucif3r skrev:
Ja, varför skulle det inte funka? Det är snarare bättre att ha den en bit ifrån turbon, speciellt om motorn är lite maserad. Blir lätt rätt för varmt åt sonden då.

För o inte tala om högre flöde - brukar inte heller gillas av sonderna.
Tror det blir en kanonbra plats det där 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Marlboroman
28 december 2020 · 8 078 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-45092699d661b890ae49d9b203f70deb.jpg
Efter mycket och men så har jag börjat komma igång igen. Grenrör och turbo tillbaka så nu börjar det närma sig. Hållit på och krånglat med vattenröret då jag tänkte passa på att ta bort motorvärmaren när jag ändå hade allt loss. Den ville dock inte släppa så jag gav upp det och skulle sätta tillbaka allt. Men hur jag än gjorde fick jag inte i bulten igen och den gick tungt när jag drog ut den. Till slut insåg jag problemet... När jag bytte packningarna till vattenpumpen hade jag tydligen varit generös med packningslim. Så pass att det var en tjock kant mellan pump och o-ring som gjorde att röret inte gick i bott. Bort med limmet och allt slank på plats hur enkelt som helst. Ridå... big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-2d850898e00c503d86a28502b6d7eaa1.jpg
Drog på lite färg så rosten håller sig borta lite längre och när den väl torkat så är det dags att hänga upp systemet för sista gången. Hoppas jag.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
29 december 2020 · 3 625 Inlägg

Man lär sig spännande saker hela tiden ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Marlboroman
2 januari · 8 078 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-5a68e6f80637d9c20288ab2871019a25.jpg
Nu sitter systemet på plats äntligen. Insåg dock under monteringen att jag ska försöka göra en liten värmeplåt till ett ställe för säkerhets skull.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-8c2292733916068eaf46df58bf5d6e98.jpg
Allting sitter ihop igen så nästa steg blir att starta upp den och se till den får bli varmköra riktigt och kolla så att allt är tätt.

Cuefa skrev:
Man lär sig spännande saker hela tiden ^^

Jo.. fast ibland vore det ju bra om man slapp det lol

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
6 februari · 8 078 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-537b37cf6060f05ba01222f87e7e07be.jpg
Har ju misstänkt att det är något bränsletillförseln som inte är helt 100. Så jag beslutade att byta pumpen i tanken. Den under bilen förefaller vara bytt någon gång tidigare. Men för att få loss armaturen så lär ju loss med ringen som häller fast den. Efter att ha försökt dem tips på olika saker att bryta och slå med som folk föreslagit så vart det att bygga ett verktyg. Vart onödigt seriöst för något som jag antagligen inte kommer använda igen, men hellre det än att det viker sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-7f57dd6a205848d5abd15e48edc2181d.jpg
Med verktyget och ett dragskaft så gick det att få loss ringen. Men den satt som attan. Efter en hel del svordomar så brottades den gamla armaturen upp från tanken och den nya sattes i. Armaturen var märkt VDO så jag antar att det var originaldelar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-0ba958ea31aaaa7a6b2281210b94e9df.jpg
Passar på att byta slangarna med. Ska bara kapa en klamma på returen och sätta dit nya slangen så är det dags att testa om den startar.
Och den här gången kanske ingen ringer mitt i som sist den var igång när jag tänkte filma ljudet med nya systemet.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 februari · 3 625 Inlägg

Ska bli spännande o se om pump-bytet gjorde susen!
Så småningom lär jag ur med tanken igen på Jeepen o byta banden som håller den på plats, planen är nog att byta pump samtidigt då, eftersom den gamla låter illa och det inte finns någon service-lucka på den här bilen 🙄

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Marlboroman
7 februari · 8 078 Inlägg

Härligt när tillverkare tänker till. Förvisso byter man inte pump ofta, men en lucka är ju aldrig fel. eller som i mitt fall: ett tillräckligt stort hål i tanken för att få i / ur armaturen. Min gissning är att man inte riktigt tänkte sig en pump i tanken i ursprungsdesignen och när man väl behövde ha en så var det "nära nog"

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Mew
7 februari · 1 690 Inlägg

Spännande, hoppas det löste sig! Och angående storleken av hålet är det nog även dålig planering, för även 940 har så trångt där... speciellt på sedanmodellerna måste man leka akrobat för att lyckas få ur den. Sen samma sak när den ska in igen. 😅


Cuefa skrev:
Ska bli spännande o se om pump-bytet gjorde susen!
Så småningom lär jag ur med tanken igen på Jeepen o byta banden som håller den på plats, planen är nog att byta pump samtidigt då, eftersom den gamla låter illa och det inte finns någon service-lucka på den här bilen 🙄

https://img.bygghemma.se/pimages/vinkelslip-makita-9565cr__919f14bf-6032-41e8-b103-a2b7a11370a4.jpg?auto=format,compress&w=414&h=414&dpr=2&q=30

vEight Baronen
7 februari · 1 181 Inlägg

Hade inne en Saab 9-3 från en kund för något år sedan. Den hade trasig bränslepump och på 9-3 finns det ingen servicelucka som på 9-5.. Bilen hade stått i många år och tankinfästningar och avgassystem var helt men kraftigt rostangripet. Jag sa till kunden att det finns 2 metoder att byta pumpen. Det rätta sättet - tidskrävande och eventuellt dyrt materiellt sett. Eller det snabba billiga. Han valde det sistnämnda 😊 Jag gjorde en servicelucka som limmades dit efter håltagning och pumpbyte 🙂 Blev bra ändå.

Elbilar kan dra åt helvete.
Lucif3r
8 februari · 961 Inlägg

Det är samma h-e på AWD-modellerna av 85x70... Dom jäklarna har ju 2 pumpar i tanken, plus ett rör som alltid rostar av... Detta rör är helt omöjligt att komma åt enkelt. Det korrekta sättet är att hissa ner bakaxeln(med allt vad det innebär på en AWD) och hissa ner tanken, och först då kan man komma åt röret....... Eller så tar man den enkla vägen och kapar upp en lucka i golvet under baksätet och är klar på 10min tongue

Cuefa Kungen av dagspendlande.
8 februari · 3 625 Inlägg

Mew skrev:
Spännande, hoppas det löste sig! Och angående storleken av hålet är det nog även dålig planering, för även 940 har så trångt där... speciellt på sedanmodellerna måste man leka akrobat för att lyckas få ur den. Sen samma sak när den ska in igen. 😅


Cuefa skrev:
Ska bli spännande o se om pump-bytet gjorde susen!
Så småningom lär jag ur med tanken igen på Jeepen o byta banden som håller den på plats, planen är nog att byta pump samtidigt då, eftersom den gamla låter illa och det inte finns någon service-lucka på den här bilen 🙄

https://img.bygghemma.se/pimages/vinkel … 2&q=30

🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Marlboroman
6 juni · 8 078 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-fa8c6676ebf778fb0d7e3c4400baee44.jpg
Efter en del rassel så fick jag pumpen i tanken och tankmätaren att fungera. Fick stifta om kontakten på den nya pumpen då kablarna verkar ha varit skiftade från fabrik..? Efter det så visade tankmätaren ett trovärdig nivå istället för att bara gå i topp. Bilen startade och gick oavsett hur kablarna satt, märkte jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-9cbe991696042726d0470b01c8d130f3.jpg
Annars då? Mest småsaker som snyggats till. Bromscylindern fick lite hammarlack på sig så nu ser den vettig ut. Har skrubbat i motorrummet där jag kommit åt och dammsugit ur en del håligheter. Renare och med lite sprayvax så börjar det ju se bättre ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b3cbb2a30a6568a3b2e76ce7d862551c.jpg
Valde att byta ut tryckslangarna till nya och lite snyggare diton. Intercoolern har blivit svart på tankarna och den övre täckplåten för en lite mer original look. Dessutom var inte ytan på aluminiumet så himla snygg.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang