Missljud från drivning på en Audi A5

Stereo100
6 juni 2021 · 28 Inlägg

Hej,
Jag har fått missljud från drivningen på min bil och det låter lite vinande med hög frekvens och det ökar med farten på bilden.
Vi mycket låg fart är det omärkbart men kommer vid 20-30 för att senda bli strkare med ökad fart, låter som ett par kassa budget vinterdäck.
Jag känner oxå vibrationer i ratten när farten är över 50.

Vad tror ni? är det hjullager som är slut eller något annat?
Vågar man använda bilen som den är? Skulle behöva åka ca 20 mil i början på nästa vecka..
Tacksam på tips om hur man kan lista ut problemet och om bilen går att bruka försiktigt som den är.. ska till verkstad så fort jag hinner.
Är en 2.0T från 2011.

Mossan1
6 juni 2021 · 2 824 Inlägg

Hjullager ger molande/brummande missljud. Ofta mer i vissa specifika  hastigheter.
Ofta, men inte alltid, kan ljudet minska/ändra karraktär i kraftigare sväng.
Ökar det, är det hjulet som är ytterst i svängen, eftersom det belastas mest.

Oftast kan hjullager låta ganska länge, men finns ett kännbart glapp bör det åtgärdas snarast.

Kommer ljudet från växellådan är det av allvarligare karraktär, men växellådmissljud ändrar i regel karraktär med olka belastning och/eller olika växlar.

Har du en Quattro har du även kardanlager och bakaxeldiff som kan låta.

Stereo100
6 juni 2021 · 28 Inlägg

Hej och tack.
Ljudet är lite molande/brummande som ökar med farten och vid kraftig vänstersväng tycker jag det minskar/lättar och ändrar karaktär - känne helt enkelt bättre i vänstersväng...

Hur känner man om det är glapp?
Tar man tag i fälgen/hlulet och vickar fram och tillbaka (alltså sidled mot bilens fördriktning)?

Belastning/växlar eller annat jag kan påverka med pedalerna gör ingen skillnad alls, det låter lika om jag accelererar, bromsar eller rullar i friläge.. bara minskar allteftersom farten minskar..
Det låter som mycket dåliga vinterdäck och kanske aningen värre.. vågar jag köra 10 mil med bilen?
Är det vettigt att köra långsamt för belastningen?
Mycet tacksam för tipsen!

panda666
6 juni 2021 · 4 250 Inlägg

Stereo100 skrev:
Hej och tack.
Ljudet är lite molande/brummande som ökar med farten och vid kraftig vänstersväng tycker jag det minskar/lättar och ändrar karaktär - känne helt enkelt bättre i vänstersväng...

Hur känner man om det är glapp?
Tar man tag i fälgen/hlulet och vickar fram och tillbaka (alltså sidled mot bilens fördriktning)?

Belastning/växlar eller annat jag kan påverka med pedalerna gör ingen skillnad alls, det låter lika om jag accelererar, bromsar eller rullar i friläge.. bara minskar allteftersom farten minskar..
Det låter som mycket dåliga vinterdäck och kanske aningen värre.. vågar jag köra 10 mil med bilen?
Är det vettigt att köra långsamt för belastningen?
Mycet tacksam för tipsen!

Hej,

Nej jag skulle inte rekommendera det. Låter faktiskt som hjullager och inte alls ovanligt på gammal audi eller nån gammal bil överhuvudtaget. Om du lyfter bilen och snurrar hjulen så märker du om det låter illa eller också vibrationer som kommer i fjädrarna. Men åk inte med bilen tills du fixar, kan komma katastrofala och livsfarliga följder.

Stereo100
6 juni 2021 · 28 Inlägg

panda666 skrev:

Stereo100 skrev:
Hej och tack.
Ljudet är lite molande/brummande som ökar med farten och vid kraftig vänstersväng tycker jag det minskar/lättar och ändrar karaktär - känne helt enkelt bättre i vänstersväng...

Hur känner man om det är glapp?
Tar man tag i fälgen/hlulet och vickar fram och tillbaka (alltså sidled mot bilens fördriktning)?

Belastning/växlar eller annat jag kan påverka med pedalerna gör ingen skillnad alls, det låter lika om jag accelererar, bromsar eller rullar i friläge.. bara minskar allteftersom farten minskar..
Det låter som mycket dåliga vinterdäck och kanske aningen värre.. vågar jag köra 10 mil med bilen?
Är det vettigt att köra långsamt för belastningen?
Mycet tacksam för tipsen!

Hej,

Nej jag skulle inte rekommendera det. Låter faktiskt som hjullager och inte alls ovanligt på gammal audi eller nån gammal bil överhuvudtaget. Om du lyfter bilen och snurrar hjulen så märker du om det låter illa eller också vibrationer som kommer i fjädrarna. Men åk inte med bilen tills du fixar, kan komma katastrofala och livsfarliga följder.

Ok, jag förstår.
Är detta något man kan byta själv eller kräver det specialverktyg som är orimliga att införskaffa?

panda666
6 juni 2021 · 4 250 Inlägg

Stereo100 skrev:

panda666 skrev:

Stereo100 skrev:
Hej och tack.
Ljudet är lite molande/brummande som ökar med farten och vid kraftig vänstersväng tycker jag det minskar/lättar och ändrar karaktär - känne helt enkelt bättre i vänstersväng...

Hur känner man om det är glapp?
Tar man tag i fälgen/hlulet och vickar fram och tillbaka (alltså sidled mot bilens fördriktning)?

Belastning/växlar eller annat jag kan påverka med pedalerna gör ingen skillnad alls, det låter lika om jag accelererar, bromsar eller rullar i friläge.. bara minskar allteftersom farten minskar..
Det låter som mycket dåliga vinterdäck och kanske aningen värre.. vågar jag köra 10 mil med bilen?
Är det vettigt att köra långsamt för belastningen?
Mycet tacksam för tipsen!

Hej,

Nej jag skulle inte rekommendera det. Låter faktiskt som hjullager och inte alls ovanligt på gammal audi eller nån gammal bil överhuvudtaget. Om du lyfter bilen och snurrar hjulen så märker du om det låter illa eller också vibrationer som kommer i fjädrarna. Men åk inte med bilen tills du fixar, kan komma katastrofala och livsfarliga följder.

Ok, jag förstår.
Är detta något man kan byta själv eller kräver det specialverktyg som är orimliga att införskaffa?

är inte helt 100 på hur just din är men kanske behöver pressas ut med press maskin? behöver inte bli jättedyrt, åk till nån verkstad på hörnet och fråga om dom kan felsöka vilket hjul som låter och be om offert, borde inte bli mer än 2-3k beroende på vart du går. Men snälla åk inte långt med dåligt hjullager speciellt i högre hastigheter, pajar den helt och hållet då låser sig hjulet och det blir riktigt otrevligt.

Stereo100
6 juni 2021 · 28 Inlägg

Hej och tack för input.
Jag ska kontakta verkstad och får försöka åka kollektivt tills dess.
Trist...
Igen tack!

panda666
6 juni 2021 · 4 250 Inlägg

Stereo100 skrev:
Hej och tack för input.
Jag ska kontakta verkstad och får försöka åka kollektivt tills dess.
Trist...
Igen tack!

Varsågod, hälsan och din säkerhet kommer nummer 1. Det fixar sig med bilen. Ha det gott så länge och uppdatera oss hur det gick. mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang