Däckprofilens påverkad för dieselmotor

Rexel
29 juni 2021 · 61 Inlägg

Brådhis skrev:

Rexel skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Och i 120 på motorvägen ligger du i 4000 rpm?

I 120 är det strax över 2000, typ 2100-2200. Ska jag ha 4000 rpm i 120 får jag nog köra på 4ans växel.

Du kan alltså köra i 55 km/h på 6:an och varvar ändå bara strax över 2000 i motorvägsfart...? Är du helt säker på detta? Du kan alltså dubbla din fart med ökning på drygt 1000 rpm? Vad har Honda för utväxling på sin sjätte växel...?

Ja om jag bara rullar på utan att behöva underhålla med allt för mycket gas. Börjar det bli motlut eller ojämn väg så går det inte, men jämn väg som är plan eller med medlut så funkar det, rpm ligger runt 900 i det läget. Det är dock inget jag gör speciellt ofta eftersom jag helst vill hålla runt 1500 rpm när man ligger i medelfart. Men kör man 80-väg och vet att det kommer hastighetssänkning längre fram längs vägen och man inte har något bakom sig så kan man ligga och glida med väldigt låg gas och sen växla ned när man kommer till 40-skylten och gå rakt ned på 4an eller 3an. Det handlar väldigt mycket om vad man har för väg under bilen. Jag har lyckats starta på 2ans växel från stillastående i en rondell (det var inte meningen) och det gick, men det är inget jag skulle göra om med flit. Dieselmotorer går på mycket lägre varvtal än en bensinare, där har du lätt 3-4000 rpm på högsta växeln vid 120.

Brådhis * Voff voff *
29 juni 2021 · 10 279 Inlägg

torpis skrev:
Haha... gissningar i mängder.

Kör man elbil så vet man direkt vilken enorm skillnad däck och hjul kan göra. I synnerhet på motorväg i högre farter. Samma sak gäller givetvis en dieselbil, men det är mycket svårare att mäta bränsleförbrukningen där. Upplevde samma sak på min V70 diesel som jag körde 25000mil över 10år. 17" drog markant mer än 16", men inte så mycket att man inte tänkte att det var normalt. Men säg 0.6 istället för 0.5 i snitt över ett år. Det är ju ingen skillnad man direkt tänker på som så men det är ju 20%. på mina 4000mil om året blir det ju 6500kr som man kan ha roligare för.

Som vanligt finns det en hel del på youtube om detta.

Däck är alltid intressant. smile

I videon pratar han om skillnaderna i att gå från 18" -> 19" -> 20" och att det gör stor skillnad, precis som du beskriver i ditt fall med 16" -> 17" på din tidigare V70. Han säger att "det enda man gjort" är att gå från 18" -> 20" och att skillnaden då är 15%.

Men jag ser ingenting om ifall det är exakt samma bredd på däcken, eller ens vilka dimensioner det handlar om? Nästan alltid innebär ökad fälgdiameter att tillverkaren valt ett bredare däck. Bredden påverkar ju i allra högsta grad både rullmotståndet och luftmotståndet, vilket han också nämner. Det är alltså felaktigt att påstå att ökningen i fälgstorlek ensamt gör denna skillnad, iaf utan att specificera att det verkligen handlar om exakt samma bredd och samma däckmodell/märke.

Utöver detta kan ju, som han också nämner, ett däck med högt rullmotstånd göra en avsevärd skillnad.

Således skulle jag säga att det är väldigt viktigt att köpa däck med lång hållbarhet (alltså, däck som tål många mil) och lågt rullmotstånd snarare än att gå ner i storlek (fälgdiameter alltså). Men så länge däckhandlarna månglar ut billiga skräpdäck som slits fort och rullar tungt till priser som förblindar bilägarna så är det nog en utopi... Synd bara att folk inte förstår att dom egentligen betalar mer, totalt sett för sina billiga däck...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mats757
30 juni 2021 · 914 Inlägg

Rexel skrev:

mats757 skrev:
En nyare bil är så högt växlad att man knappt kan lägga i 6 växel i lägre fart än 100. Ännu större hjul skulle göra det ännu tyngre för motorn.
Lättrullade däck har nog större betydelse och rätt lufttryck.

Vad är en "nyare bil" i detta sammanhanget? Snackar vi 2005 och nyare, 2010 och nyare, 2015 och nyare, 2020 och nyare?

8 september 2012.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juni 2021 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:
Skillnaden i rullmotstånd mellan olika däckmärken samt det faktum att det aldrig är vindstilla och vägen aldrig är varken rak eller plan påverkar betydligt mer.

Men visst, i vakuum på ett flygfält så... wink

Dessutom kan man ju misstänka att billtillverkaren redan valt optimal utväxling när bilen utvecklades...

sån är då inte min polo den är inte gjord för svensk hastighetesbegränsningar.  för man får alltid ligga en växel lägre än vad man borde
2an gör den snudd på 100blås så den har lite skum utväxling för att vara en 90hk diesel ;-)   men man kan ligga i 100 på 3an utan att ens märka att man har 2växlar kvar.   

vill påstå att i 30km/h är 2an ett måste.  på 3an ligger den och nöter på tongången
runt 40 lägger jag i 3an 
sen är det upp till 60 innan 4an som tidigast kan läggas i under 85 kör jag på 4an annars låter det inget bra..  smärtgränsen är vid 80 på 5an   

innan optimeringen jag gjort var det istort sätt okörbart att ligga runt 1000-1100rpm inget vrid alls..  bäst mår den mellan 2000-5000

är helt säker på att bilen till 100% är anpassade för utsläpps testerna och inte för hur den fungerar i verkliga livet.   
sen kan man ligga ibland en växel för högt om det lutar nerför. men minsta motlut motar sig motorn.  innan optimering var det inte ens möjligt att inte växla ner..  nu när jag har från 230nm till 320nm så gör det grym skillnad men fortfarande så motar det sig en hel del men med laddtryck ökar iallfall bilen farten istället för att tappa den när man har full gas
så jag köper inte att bilarna utvecklas för bästa möjliga utväxling för oss ägare utan det är anpassat för att korkade kostymsnubbar bestämmer hur bilarna ska simuleras på en rullande landsväg under givna förutsättningar.   
det är nog största aneldningen till att verkliga utsläppen är så höga på bilar.  eftersom dom enbart fokuserar på en körcykel som inte är förknippad med verklig körning.    detta gäller ju oavsätt bränsletyp så stämmer ju inte dom sifforna för någon så vem som tagit fram vissa grejer lär ju inte ha någon som helst koll på verkligheten

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang