Rostig upphängning?

chromatic91
4 juli 2021 · 90 Inlägg

Hejsan!

Jag har kört ett år med en liten Yaris från 05 som enbart gått 12k mil.
Dock har den nog körts på mycket salt, för jag ser massa rost i själva upphängningen vid fjädrarna där bak, bilen köptes bara för 20 papp så lär ju inte laga den om något hade gått sönder, men jag tänkte jag frågar här vad ni tycker / ser. Jag är verkligen inte bra på bilar!

https://i.imgur.com/GxCwMIT.jpg
https://i.imgur.com/vxOII1v.jpg

Jdmboy96
4 juli 2021 · 241 Inlägg

Ser ut som bara ytrost smile den rullar nog ett tag till men jag hade lagt tiden på slipa rent så gott det går och penslat rostskydd 😁

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
chromatic91
4 juli 2021 · 90 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Ser ut som bara ytrost smile den rullar nog ett tag till men jag hade lagt tiden på slipa rent så gott det går och penslat rostskydd 😁

Åh tack! Det ska jag göra!

Ankanan
5 juli 2021 · 50 Inlägg

Tycker det ser helt OK för en 05:a. Vill man så kan man ju borsta rent och spruta/pensla på typ
sågkedjeolja, dock inte nödvändigt. Lägger man på ett "hårdare" rostskydd krävs det en "jätteinsats" samt att risken är att man bara stänger inne fukt om man slarvar. Man kan mer eller mindre hålla underredet på skrothögar rostfria med årliga oljebehandlingar.

jaka54
5 juli 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Skulle inte kalla det ytrost! wink
Men för att få bort allt det där krävs blästring...och varför göra det om allt funkar?!
Men... vill du ändå försöka slipa bort rosten  med vinkelslip och stålborste så ha på olja eller tunnflytande rostkyddsmedel. Tjockt sådant bara bäddar in fukten så att det rostar ännu mer.

chromatic91
5 juli 2021 · 90 Inlägg

Tack för era svar!
Jag är enligt åsikten att bara köra tills bilen dör, jag tror jag låter det vara som det är. Vill ju inte riskera att göra ett halvbra jobb och istället bara stänga inne fukt!

Mossan1
5 juli 2021 · 2 825 Inlägg

Ser ut som en typisk gammal Toyota.
Dvs de flesta skruvar är aldrig rörda och ett rent helsike att lossa när man måste. Dom är dåligt rostskyddade i allt utom karrossen som är hyfsat.

Skrapa bort det löst sittande och spraya på lite tunnflytande rostskydd.
Det måste vara torrt bara. Inte regnvått.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang