2818
Sök

Brombelägg, aukt. Verkstad eller Mekonomen?

3 Inlägg
7 augusti 2021
Trådstartare
Hej! Jag har en 2017 Mercedes som aldrig pillats med av ngn annan än auktoriserad verkstad. Nu varnar den för slitna bromsbelägg.

Min uppfattning är att det är förhållandevis enkelt att byta, men att Mercedes säkert saltar på både beläggen och på jobbet. Min fråga är om ni vet eller tror att det finns några fördelar att ändå vända sig till en auktoriserad verkstad? Det enda jag bryr mig om är andrahandsvärdet eftersom jag med största sannolikhet ska byta bil i höst.

Tack på förhand!

6 692 Inlägg
7 augusti 2021
Beror på köparen tycker

Att köpa en bil med full servicehistorik ifrån Mercedes verkstad och sen står det ProMeister på bromsarna känns lite sådär

De/Dem

7 711 Inlägg
7 augusti 2021
Körde en E-klass 37.500 mil.
Behövde aldrig byta bromsklossar fram.
Men bak var 7.000:ende mil.
Provade olika fabrikat.
Skilde bara på priset.
Livslängden var i stort sett lika på original och lågbudget.

Fulåtgärden är att först kolla hur mycket bromsbelägg som finns kvar.
Finns tillräckligt = klipp ledningarna till bromsbeläggen.
Inte att rekommendera - men lampan lyser i alla fall inte - i avvaktan på byte.

3 Inlägg
10 augusti 2021
Trådstartare
Haha, nej fulknep håller jag mig nog ifrån! Lutar åt att jag får bita ihop och boka en tid hos Mercedes. Köparen lär med största sannolikhet vara en mercedeshandlare
Senast redigerat av Ovhag (10 augusti 2021)

3 126 Inlägg
10 augusti 2021
Var du bytt bromsarna påverkar inte begagnatpriset, spar kvittot.

Fri fart för ett fritt folk!
14 808 Inlägg
10 augusti 2021
prata runt bland dina bekanata och försök hitta den där lilla lokala pärlan till verkstad som helst inte är anslutna till varken autoexpterten eller mekonomen.  så får du bra delar (inte det som autoexpterten eller mekonomen säljer som sina orginal belägg för dessa är rena skräpet. 

sen vet du att det blir bra gjort när man hittar dom där lokala pärlorna som faktist bryr sig om kunden i första hand istället för att få klart så många bilar som möjligt på en dag.

Kör fort så hinner inget hända...

4 261 Inlägg
10 augusti 2021
Ovhag skrev:
Haha, nej fulknep håller jag mig nog ifrån! Lutar åt att jag får bita ihop och boka en tid hos Mercedes. Köparen lär med största sannolikhet vara en mercedeshandlare

Du kommer bara att få betala för mycket, för chefens bonus och ledningens bonusar. Skulle bara lämna in hos min lokala billiga verkstad och låta dom byta billigt och bra. Skulle inte rekommendera mekonomen heller, hört talas om för mycket fusk där och jävligt dyrt. Beställ belägg sj och lämna in hos nån billig verkstad som kan byta bromsar, borde vem som helst kunna fixa. Köpte mina från biltema för runt 250 och bytte sj, fortfarande efter flera månader är dom som nya.

3 Inlägg
10 augusti 2021
Trådstartare
Ok, tack för tips! Ska kolla vad som finns i närheten!

Sök