5308
Sök

Suzuki GrandVitara -02

360 Inlägg
22 augusti 2021
Trådstartare
#1
Funderar på skaffa en 2002 Suzuki Grandvitara. Är det någon som vet vart finns tuffare fälgar och grövre däck att köpa

14 382 Inlägg
22 augusti 2021
#2
Bilproblemet skrev:
Funderar på skaffa en 2002 Suzuki Grandvitara. Är det någon som vet vart finns tuffare fälgar och grövre däck att köpa

Hos dom firmor som säljer däck och fälgar kanske. Kolla i den stad där du bor eller googla.

/Benny

6 245 Inlägg
22 augusti 2021
#3
Det brukar gå att hitta begagnade fälgar till såpass gamla bilar eftersom vissa kanske skrotats och folk inte ville skicka med lekutrustningen till skrot. Men däck är förstås bäst att köpa nya

Forummoderator
18 329 Inlägg
22 augusti 2021
#4
Hm. Jag förstår TS. Den ser ju rätt snäll ut i original.  Man kan ju köpa en störtbåge fram och pilla i extraljus i den. Det gör nog gott! Feta terrängdäck gör bilen dock bilen svajig! Kör själv en ´pickis´sulad med 325/65/R18. Trots datorstyrd luftfjädring vandrar den lite på motorväg.

Tänkvärt om man inte ska ut och leka i surhål utan ha bilen som vardagsbil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 711 Inlägg
23 augusti 2021
#5
Bilproblemet skrev:
Funderar på skaffa en 2002 Suzuki Grandvitara. Är det någon som vet vart finns tuffare fälgar och grövre däck att köpa

Vilken modell?
Grand Vitara 4-cyl eller Grand Vitara XL7 V6?
Om du har de minsta funderingar på att "besöka spenaten" bör du glömma XL7 med 3 sätesrader.
Har den dessutom draganordning så fastnar du mycket lätt på "kroken".

Däck anser jag att du förmånligast köper från dackonline.se
De har svensktalande personal som är hjälpsamma.

Originalmontering däck:
235/60 VR 16"

Fälgdata Suzuki Grand Vitara 1998 - 2005:
139,7/5 håldelning/antal
Bredd 6"
CB 108 (centrumhål)
ET 10 (inpressningsdjup)

Hur stora däck du kan "få på" utan att det tar i vet jag inte.
Bak är bilen lätt att höja för att få dit större däck.
Men fram är det lite mer komplicerat(= dyrt)

Ska du ha bilen som vardagsbil råder jag dig att inte välja MT-däck utan i stället AT-däck.
Finns AT-däck som är "åretruntgodkända".
På min Suzuki har jag Cooper Discoverer AT.
Inget utpräglat terrängdäck.
Ett däck för 25% offroad och 75% onroad(tycker jag).

Ställ frågan om största möjliga däck på 4x4sweden.
Där finns många Suzuki-kunniga.

Lycka till!

Ps. Är det Suzuki 4x4 du är ute efter, och inte behöver så stor bil, så bör du kolla in Jimny. Ds.

360 Inlägg
24 augusti 2021
Trådstartare
#6
torsen skrev:
Bilproblemet skrev:
Funderar på skaffa en 2002 Suzuki Grandvitara. Är det någon som vet vart finns tuffare fälgar och grövre däck att köpa

Vilken modell?
Grand Vitara 4-cyl eller Grand Vitara XL7 V6?
Om du har de minsta funderingar på att "besöka spenaten" bör du glömma XL7 med 3 sätesrader.
Har den dessutom draganordning så fastnar du mycket lätt på "kroken".

Däck anser jag att du förmånligast köper från dackonline.se
De har svensktalande personal som är hjälpsamma.

Originalmontering däck:
235/60 VR 16"

Fälgdata Suzuki Grand Vitara 1998 - 2005:
139,7/5 håldelning/antal
Bredd 6"
CB 108 (centrumhål)
ET 10 (inpressningsdjup)

Hur stora däck du kan "få på" utan att det tar i vet jag inte.
Bak är bilen lätt att höja för att få dit större däck.
Men fram är det lite mer komplicerat(= dyrt)

Ska du ha bilen som vardagsbil råder jag dig att inte välja MT-däck utan i stället AT-däck.
Finns AT-däck som är "åretruntgodkända".
På min Suzuki har jag Cooper Discoverer AT.
Inget utpräglat terrängdäck.
Ett däck för 25% offroad och 75% onroad(tycker jag).

Ställ frågan om största möjliga däck på 4x4sweden.
Där finns många Suzuki-kunniga.

Lycka till!

Ps. Är det Suzuki 4x4 du är ute efter, och inte behöver så stor bil, så bör du kolla in Jimny. Ds.

Det är en 7sitsig XL7

7 711 Inlägg
24 augusti 2021
#7
Bilproblemet skrev:
torsen skrev:
Bilproblemet skrev:
Funderar på skaffa en 2002 Suzuki Grandvitara. Är det någon som vet vart finns tuffare fälgar och grövre däck att köpa

Vilken modell?
Grand Vitara 4-cyl eller Grand Vitara XL7 V6?
Om du har de minsta funderingar på att "besöka spenaten" bör du glömma XL7 med 3 sätesrader.
Har den dessutom draganordning så fastnar du mycket lätt på "kroken".

Däck anser jag att du förmånligast köper från dackonline.se
De har svensktalande personal som är hjälpsamma.

Originalmontering däck:
235/60 VR 16"

Fälgdata Suzuki Grand Vitara 1998 - 2005:
139,7/5 håldelning/antal
Bredd 6"
CB 108 (centrumhål)
ET 10 (inpressningsdjup)

Hur stora däck du kan "få på" utan att det tar i vet jag inte.
Bak är bilen lätt att höja för att få dit större däck.
Men fram är det lite mer komplicerat(= dyrt)

Ska du ha bilen som vardagsbil råder jag dig att inte välja MT-däck utan i stället AT-däck.
Finns AT-däck som är "åretruntgodkända".
På min Suzuki har jag Cooper Discoverer AT.
Inget utpräglat terrängdäck.
Ett däck för 25% offroad och 75% onroad(tycker jag)
Ställ frågan om största möjliga däck på 4x4sweden.
Där finns många Suzuki-kunniga.

Lycka till!

Ps. Är det Suzuki 4x4 du är ute efter, och inte behöver så stor bil, så bör du kolla in Jimny. Ds.

Det är en 7sitsig XL7

Aha, då förstår jag att Suzuki Jimny inte är något alternativ - den är ju i praktiken bara 2-sitsig - om man vill ha in en hundbur.
B t w så lär V6:an vara betydligt driftsäkrare än "Fyran".
Den senare har kamaxeln lagrad direkt i lättmetallgodset utan lager, så att kamaxeln kan skära i topplocket.
Av mig känt 3 fall - som nog hade kunnat undvikas om ägarna skött oljebytena rätt.
Bilskrotarna hade väntelistor på topplock till denna motor - "fyran" alltså.

3 744 Inlägg
24 augusti 2021
#8
2.0 4cyl har usel växellåda också.
(Bara Grand Vitara. Finns ej på XL7)

Jag tittade själv på flera sådana 2.0 för kanske 7-8 år sedan och flera lät illa i lådan och "väntade renovering".
Den ska vara ganska försumbart bränslesnålare än 2.5 6:an i vanliga Grand Vitara.

V6'orna kan läcka ganska ymnigt med olja från kamkedjekåpan som är en tråkig fix. En del jobb. Samma gäller rasslande kamkedja.

Jag tror båda dom felen är vanligare på 2.5 V6:an i Grand Vitara än 2.7 V6:an i XL7.

XL7 ska vara känd för att vara hyssat strulfri men lite törstig.
Kolla efter rost noga.
Även i ramen.

Kontrollera också så 4wd går i.
Det är vakuumstyrt i framaxeln med ett membran som kan ge sig. Det är också tråkig fix.
Den blir stum på mitten med 4wd så den "bråkar" när man svänger tvärt.
(Gör det inte på asfalt)
Bråkar den inte är den bara 2wd.

2002 har skapligt låg lågväxel medan dom höjde utväxlingen på den från 2003. Obegripligt.
Senast redigerat av Mossan1 (24 augusti 2021)


Sök