Byta koppling - Med eller utan Svänghjul?

Salil98
2 september 2021 · 22 Inlägg

Har en Audi från 2008 som gått 15000 mil, nu slirar kopplingen.  Har fått diverse offerter som börjar på 20.000kr till 36.000kr, men absolut lägsta kostnaden är 20.000 för koppling inklusive svänghjul, svänghjulet i sig kostar 10-11.000kr, alltså kostar det 10-11.000kr o enbart byta kopplingen men 20.000kr för att byta allting.

Min fundering är då: i det fallet att svänghjulet inte är dåligt, är det värt att enbart byta kopplingen då och inte svänghjulet, eller borde jag byta allting nu?  Och om svänghjulet ser bra ut nu, kommer det hålla i 10.000 mil till?

Och vad händer om jag enbart byter koppling nu men utan svänghjul o svänghjulet går sönder om ett år, kommer jag enbart kunna byta svänghjulet då eller behöva byta om allting? 

Blir det en kostnad på 20.000kr nu och ingen kommande 9000 milen, eller blir det kostnad på 10.000kr nu och sen 10.000+ om ett år kanske? Alltså kostnaden delas i princip upp

Senast redigerat av Salil98 (2 september 2021)

Audi_VW
2 september 2021 · 53 Inlägg

Rent generellt skulle jag rekommendera dig att byta svänghjulet också om du har pengar för det. Kolla även på sidor som Trodo eller Autodoc, ofta kan du få mycket billigare delar där. Hade t. ex. själv en Audi A3 2.0 TDI från 2013 där jag kunde få hela paketet för 6 000 kr på Trodo.

Du kan självklart bara byta svänghjulet senare men problemet är att det är i princip samma jobb som ska göras en gång till så räkna inte med delad kostnad, räkna med att betala lika mycket båda gångerna eftersom det stora jobbet handlar om att plocka ner växellådan. När lådan och kopplingen är borta så tar det inte mer än 5-10 minuter att skruva loss ett par skruvar och lägga på ett nytt svänghjul och centrera kopplingen.

Senast redigerat av Audi_VW (2 september 2021)

Mossan1
2 september 2021 · 2 752 Inlägg

DMF är säkert inte dåligt, men kan ha glapp utanför spec. (Nästan garanterat)

Ska man byta?
Ja du, det är betydligt vanligare med DMFproblem på dieslar än bensinare och det är inte alla som drabbas alls.

Ovanligt, men ibland rasslar/knackar dom före 20.00mil och ibland går dom bilen ut.
Körde nyligen själv en Volvo med 38.000mil på orginal DMF utan bekymmer alls.
En bekant fick nytt på garantin vid 4000mil på samma bilmodell och motoralternativ som jag hade.

Du kan ju alltid be verkstaden undersöka DMF och bara byta vid behov. Dom kan säkert skicka tillbaka om det inte behövs.
Sätta ihop igen med dåligt DMF är hål i huvudet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang