Volvo 245 Turbo Intercooler -85 USA modell - Genomgång och registrering!

245 TIC -85 från Oregon reggas och ska ut på vägarna igen!
  • 50 Följare
  • 13 346 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 oktober
Mew
9 september · 1 799 Inlägg

Lucif3r skrev:
Balja under stup... varför har inte jag tänkt på det!? Jag springer med 2l-flaskor fram å tebaka mellan huset och garaget big_smile

Oof, kvällen lär gå åt bara för att fylla badet. lol
Nej men, man får hitta några olika knep. Vi hyr inne på ett inhägnat område, dagtid finns där ett "kontor" med toalett och köksbänk med kran, men kvälls/nattetid är allt sådant låst och larmat. Så man får passa på att fylla nån balja när det regnar. Vi har också investerat i några 20l-dunkar som vi fyller med dricksvatten på dagtid, så det finns kaffevatten. Vi har inte varit desperata nog att göra kaffe på regnvatten än. big_smile

Senast redigerat av Mew (9 september )

Mew
11 september · 1 799 Inlägg

Snyggade till lite delar som jag tyckte behövde lite kärlek. smile
https://i.imgur.com/nLbitk5.jpg

Mittkonsolen som satt i bilen var sprucken, inte den värsta jag sett men den ska bytas ut. Som tur är fick jag med en likadan sprickfri. big_smile Dock är den utan hål för elspeglarnas joysticks, så det ska fixas.
https://i.imgur.com/EgooBp7.jpg

Tvättade av joysticksen och blåste ur dem med tryckluft, de gängade låsringarna fick sig en uppfräschning samtidigt.
https://i.imgur.com/fM9jGQl.jpg

Sen tog jag tag i mittkonsolerna. Markerade upp var jag skulle göra hål efter en original monteringsanvisning.
https://i.imgur.com/LE7InNG.jpg

Borrade sedan 3mm hål på alla fyra markeringar...
https://i.imgur.com/osOqY7J.jpg

...Och borrade ur de större till 15mm.
https://i.imgur.com/MIcNZZG.jpg

Resultatet!
https://i.imgur.com/0DU3WJ2.jpg

Monterade sedan två originalhögtalare i bra skick som jag fått tag på. Vill gärna modda in bättre högtalare i dessa ramar framöver, som jag gjort i min blåa, men det får bli senare. Tills dess kommer dessa duga fint. Fick limma om den ena ramens aluminiumring eftersom limmet till den hade släppt.
https://i.imgur.com/LxZUDDa.jpg

Klämde på nya kontaktstycken, de befintliga var... obefintliga. roll
https://i.imgur.com/N9OVhLz.jpg

Och högtalarna åkte på plats.
https://i.imgur.com/Xi5Rapg.jpg

När jag torkade av handskfacket märkte jag att fronten hängde på sniskan - ännu en typisk 240-grej. Det är helt enkelt limmet som håller ihop delarna som släpper. Limmade om den med Tec7, det lär hålla bättre.
https://i.imgur.com/bkFCkpk.jpg
https://i.imgur.com/k06Y7du.jpg

När jag tömde handskfacket hittade jag tre pennor som åkt snålskjuts till Sverige. De åkte såklart tillbaka in i handskfacket igen. tongue
https://i.imgur.com/5s1jFmR.jpg

Monterade sedan mittkonsolen, passade på att trycka in nya glödlampor till bältesinfästningarna och belysningen till den bakre askkoppen. Även passagerarstolen åkte på plats. Det börjar så smått se ut som en inredning igen. big_smile
https://i.imgur.com/L14o0J1.jpg

Mew
12 september · 1 799 Inlägg

Lyckades fixa fram två fina dörrfack, så nu är dörrarna kompletta! big_smile
https://i.imgur.com/WpLYM9Y.jpeg


Fortsatte pilla lite med brädan, bytte ut alla glödlampor i mätarhus och övrig belysning. Hade funderat lite över denna klump under brädan, så började söka lite på det.
https://i.imgur.com/4c9GqGp.jpeg

Visar sig att det är en räknare för en servicelampa! Det går en vajer in i den, och två kablar som sitter bak på mätarhuset som tänder en lampa när det är dags. (Står 30000 miles på boxen, undrar om det är så länge den "räcker"? Någon som har koll på detta?) Bak på boxen, där mitt finger är, finns en knapp som nollställer räknaren. Hade ingen aning att sådant här fanns till 240. yikes
https://i.imgur.com/lMi9CU6.jpeg

Fixade även två nya kabelskor till belysningen bakom extramätarna samtidigt som lamporna byttes ut.
https://i.imgur.com/Qkm0OZD.jpeg

Även fläktutblåset och alla ramarna här uppe monterades. smile
https://i.imgur.com/xIfdroT.jpeg

Senast redigerat av Mew (16 september )

Mew
16 september · 1 799 Inlägg

Vill be om ursäkt i förväg - har inte varit så duktig på att ta bilder denna gång. Ska försöka bättra mig till nästa gång. big_smile

Kablaget till radion var tyvärr klippt rätt så nära kontaktstycket, och var påskarvat sådana amerikanska kopplings-hattar som suttit på övriga ställen där man varit och pillat. Men det gick att reparera det - det var på håret, men det gick. smile
https://i.imgur.com/4WXppI8.jpg

Jag tog även ner plattan som håller pumpen under bilen. Den pumpen verkade tyvärr vara rätt så död. Turbons pump flödar mer än vanliga 240-pumpar och någon sådan hade jag inte på lager, men däremot hade jag en fin pump från en tidig 760 V6 som hade nästan exakt samma Boschnummer, enda skillnaden var sista numret som var en 8 istället för en 9.  Efter lite efterforskning visade det sig att den har exakt samma flöde som Turbons, det som skiljde var utloppet som var lite längre än Turbons. Men denna var fullt frisk, och med lite smärre modifieringar satt den på plats i hållaren, och allting monterades tillbaka igen. smile
https://i.imgur.com/zHsgMOJ.jpeg
https://i.imgur.com/wvkMPlv.jpeg

Tog fram avgasdelarna jag hade, men insåg snabbt att en stor bit saknas, så får vänta med att montera det. tongue Har en halvsats, men den långa rörbiten som går under bilen och ansluter mot downpipen saknas. Ska se om det går att få tag på en sådan, annars får jag bygga något eget.
https://i.imgur.com/PfTZguP.jpeg

Monterade iallafall nya gummin så länge, och ersatte det ena bakre ljuddämparfästet som var avbrutet. Hade tyvärr inga sådana på lager, men hade en insexskruv med rätt gänga, dimension och längd, så den fick duga.
https://i.imgur.com/4mYR0R1.jpeg
https://i.imgur.com/Y5OPbfH.jpeg

Sedan behöver vi nu få ut bilen en stund, den står nämligen i vägen för något annat som råkade trilla in i garaget... big_smile
https://i.imgur.com/KmtnWE6.jpg

Jag hade tidigare fått tag i fyra vettiga däck i rätt dimension. Vi har en däckkrängare i garaget (men tyvärr ingen balanseringsmaskin), så jag krängde på däcken på Turbofälgarna och slängde på dem på bilen.
https://i.imgur.com/xpRgoWQ.jpeg

Så fick bilen stå på hjulen igen för första gången på ett bra tag. smile
https://i.imgur.com/q2NPAnY.jpeg
https://i.imgur.com/sotzx4I.jpeg

Senast redigerat av Mew (16 september )

Berglund_89
16 september · 1 325 Inlägg

Mew skrev:
Vill be om ursäkt i förväg - har inte varit så duktig på att ta bilder denna gång. Ska försöka bättra mig till nästa gång. big_smile

Kablaget till radion var tyvärr klippt rätt så nära kontaktstycket, och var påskarvat sådana amerikanska kopplings-hattar som suttit på övriga ställen där man varit och pillat. Men det gick att reparera det - det var på håret, men det gick. smile
https://i.imgur.com/4WXppI8.jpg

Jag tog även ner plattan som håller pumpen under bilen. Den pumpen verkade tyvärr vara rätt så död. Turbons pump flödar mer än vanliga 240-pumpar och någon sådan hade jag inte på lager, men däremot hade jag en fin pump från en tidig 760 V6 som hade nästan exakt samma Boschnummer, enda skillnaden var sista numret som var en 8 istället för en 9.  Efter lite efterforskning visade det sig att den har exakt samma flöde som Turbons, det som skiljde var utloppet som var lite längre än Turbons. Men denna var fullt frisk, och med lite smärre modifieringar satt den på plats i hållaren, och allting monterades tillbaka igen. smile
https://i.imgur.com/zHsgMOJ.jpeg
https://i.imgur.com/wvkMPlv.jpeg

Tog fram avgasdelarna jag hade, men insåg snabbt att en stor bit saknas, så får vänta med att montera det. tongue Har en halvsats, men den långa rörbiten som går under bilen och ansluter mot downpipen saknas. Ska se om det går att få tag på en sådan, annars får jag bygga något eget.
https://i.imgur.com/PfTZguP.jpeg

Monterade iallafall nya gummin så länge, och ersatte det ena bakre ljuddämparfästet som var avbrutet. Hade tyvärr inga sådana på lager, men hade en insexskruv med rätt gänga, dimension och längd, så den fick duga.
https://i.imgur.com/4mYR0R1.jpeg
https://i.imgur.com/Y5OPbfH.jpeg

Sedan behöver vi nu få ut bilen en stund, den står nämligen i vägen för något annat som råkade trilla in i garaget... big_smile
https://i.imgur.com/KmtnWE6.jpg

Jag hade tidigare fått tag i fyra vettiga däck i rätt dimension. Vi har en däckkrängare i garaget (men tyvärr ingen balanseringsmaskin), så jag krängde på däcken på Turbofälgarna och slängde på dem på bilen.
https://i.imgur.com/xpRgoWQ.jpeg

Så fick bilen stå på hjulen igen för första gången på ett bra tag. smile
https://i.imgur.com/q2NPAnY.jpeg
https://i.imgur.com/sotzx4I.jpeg

Älskar Volvo's och deras smarta tänk kring reservdelarna!! smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Chrysler 300C CRD "Mafioso" (2008)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 september · 3 848 Inlägg

En 2-pelars minsann!
Blir ett skönt tillägg i verkstaden.
Skulle aldrig orka göra det jag gjort på varken Fox'en eller Jeepen utan tillgång till lyft!
Kul att det går framåt med bilen, det tar sig som mordbrännarn sa big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Mew
23 september · 1 799 Inlägg

Fick ett efterlängtat brev! big_smile
https://i.imgur.com/KGJ9eJj.jpeg
Äntligen! Nu är det bara att boka regbes så fort bilen är redo för det.

Tog tag i motorrummet lite grann. Pluskabeln från batteriet till plusbryggan kändes... sådär. lol
https://i.imgur.com/4ZFsaFK.jpeg

Jag hade faktiskt en fin sådan liggandes! Men det verkar vara från en förgasarbil eller något, för den var bra mycket klenare än bilens befintliga.
https://i.imgur.com/BmpQmft.jpeg

Att nedgradera kommer inte på tal, så fixade ett eget istället. Gjorde den ännu lite grövre, kan ju inte skada.
https://i.imgur.com/YZ64EMg.jpeg

Hittade även tejpade kablar, efter lite grävande såg jag att det är till elfläkten i fronten. Testade strömsätta den som går till fläkten, och den hoppade igång och gick klockrent direkt! big_smile Undrar varför den kopplades ur en gång i tiden.
https://i.imgur.com/4J8fhGT.jpeg

Verkar som att de ska sitta på den här tempgivaren på den nedre kylarslangen.
https://i.imgur.com/QWQCSQh.jpeg

Hittade även ett skumt hål i insugsröret innan turbon. Det större hålet är för vevhusventilationen, men det mindre har jag ingen aning vad det är till? Hittar inget som passar i det. Jämförde med en annan Turbo (dock svensksåld och med mindre utrustning), och där finns inget mindre hål på den. Någon som har någon aning?
https://i.imgur.com/0ZNX9ab.jpeg

Pluggar det så länge. Hittade en plugg bland gömmorna som precis gick att få dit och passar helt perfekt, till och med en originalplugg. Lite tur ska man ha ibland. big_smile
https://i.imgur.com/AJJBqsL.jpeg

Så rullades bilen ut för första gången sedan den kom hit. Tyvärr inte av egen kraft än, men det kommer väl det också. tongue
https://i.imgur.com/WTk3FS2.jpeg

En körplåt till lyften åkte in. Den behövs, är målat asfaltsgolv... Måttade upp lite hur den kommer att stå och ställde allt där preliminärt.
https://i.imgur.com/jXnJvi8.jpeg

Passade på att tvätta där listerna har suttit när den ändå var ute.
https://i.imgur.com/p0BTRbk.jpeg

Varför? Jo, för att jag passade på att renovera listerna. big_smile Två av dem, listerna till vänster fram- och bakskärm, var tyvärr för dåliga för att rädda, men resten blev skapliga! En finare svart bakskärmslist hade jag i gömmorna, men tyvärr ingen till framskärmen. Snyggade till den befintliga så gott det gick, den får duga tills jag hittar em finare någonstans.
En av listerna på bilden är en fin orörd list, resten är tillsnyggade. Kan ni gissa vilken? tongue
https://i.imgur.com/iIMBpfz.jpeg

Listerna monterades på bilen, och bilen åkte in i garaget igen. smile Har en del pill kvar med liften också innan den tas i bruk, men det tas när vi hinner. Bilen får stå bredvid så länge. tongue
https://i.imgur.com/HITvlIh.jpeg
https://i.imgur.com/2p325cf.jpeg
https://i.imgur.com/Wl6Ru8T.jpeg
https://i.imgur.com/6T5HGcu.jpeg

Väntar med att montera listen till förardörren, eftersom dörren ska bättras lite först. Finns en hel del plåtrena ytor på bilen, efter repor, stenskott, uppslag etc. Har ju inte blivit värre pga klimatet, men nu när den är i Sverige måste allt sådant bättras på / fyllas i omgående, annars börjar det rosta mer eller mindre direkt. roll
https://i.imgur.com/noSkmF7.jpeg

Senast redigerat av Mew (23 september )

Lucif3r
23 september · 1 115 Inlägg

Det mindre hålet ser ju inte orginal ut iaf, så det kan nog ha varit till i princip vad som helst. Mäta insugstempen kanske?

Mew
28 september · 1 799 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det mindre hålet ser ju inte orginal ut iaf, så det kan nog ha varit till i princip vad som helst. Mäta insugstempen kanske?

Så kan det kanske vara, en idé som inte är helt dum heller, men oavsett vad så verkar det ha plockats bort innan bilen blev ståendes eftersom det inte finns ett spår av vad det nu var. Nu smiter ingen luft förbi luftfiltret iallafall. tongue

Mew
28 september · 1 799 Inlägg

Var och fyndade lite på skroten. big_smile
https://i.imgur.com/RIJZBTJ.jpg
https://i.imgur.com/PQDNwrw.jpeg

Svankstödet i förarstolen fungerade dåligt, ryggstödet liksom sjönk in där i nederkant. Klassiskt symptom på ett trasigt svankstöd. Men när jag öppnade upp den såg jag inget fel, allting såg ut precis som det skulle? Det rörde sig som det skulle också, dock började fjädrarna inte spänna ut förrän efter 2/3 av justeringsmånen.

Tänkte att kanske vajrarna sträckt sig, eller fjädern blivit dålig. Så plockade en komplett mekanism från en skrot, testade den på plats och den gjorde sitt jobb. Bytte ut en komponent i taget för att se vad felet var. Men till slut hade jag bytt ut rubbet, och felet kvarstod?? Blev inte klok på det här. Tog ut allting för att jämföra och mäta - delarna var identiska med varandra.

Vart i samma veva en vända till en annan skrot - där plockade jag det som är på bild nummer två här ovan. Där plockade jag, bland annat, en mekanism från en 70talare istället, för att testa med den. (Som en bonus fick jag samtidigt tag i ett tidigt vred, med rätt text/tryck på.) Bytte ut alltihop till den tidiga mekanismen istället, allt utom själva stödet i plast, eftersom det var väldigt poröst på 70-talaren. Då funkade det plötsligt?!
https://i.imgur.com/FPJlEBv.jpeg

Har faktiskt ingen aning vad exakt det var som löste problemet, men nu funkar det, så jag återmonterade klädseln igen. Jag hade inga C-krokar som fäster klädseln, så jag använde små buntband istället. Det funkar lika bra och är helt osynligt när det är på plats.
https://i.imgur.com/4wzKaup.jpeg
https://i.imgur.com/REwxh6u.jpeg


De nyare fästena till baksätets ryggstöd monterades, så baksätet går att låsa på plats.
https://i.imgur.com/Mt9cvvV.jpg

Jag snyggade även till några mattor som ska in i bilen. Jag söker fortfarande en uppsättning svarta sådana till denna, har bara en blå uppsättning. Förhoppningsvis kommer jag över en uppsättning snart. (De svarta mattorna på bild är lånade från min röda 245a)
https://i.imgur.com/b6ht4Ka.jpeg

Även ett bälte hittade hem, från samma bil. Höger bälte var... knappast godkänt. roll Av någon anledning använde de 70-talsbältena mycket längre i USA, så det var ett sådant jag behövde få tag på.
https://i.imgur.com/U9aAhGb.jpeg

Men det var inga konstigheter, det hamnade på plats och allt återmonterades. Satte även dit tätningslisterna på höger sida efter att bilden togs. smile
https://i.imgur.com/8fU14SZ.jpeg
https://i.imgur.com/XSrEGuR.jpeg


Till slut hamnade förarstolen och mattorna på plats. big_smile
https://i.imgur.com/ug1CSvf.jpeg


Jag har också tagit ur kabelhärvan till farthållaren, för att kopiera upp den till min blåa. Härvan är i princip klar, men jag behöver få tag i originalliknande kontaktstycken någonstans ifrån, hade hoppats på att kunna ta kontaktstycken från någon 240 på skroten men det är tyvärr rätt så special i farthållarens härva, inget jag känner igen någon annanstans ifrån. Får leta vidare helt enkelt. tongue
https://i.imgur.com/MPQDVWt.jpeg

Senast redigerat av Mew (28 september )

Mew
28 september · 1 799 Inlägg

Jag hade nu tänkt byta O-ringarna till spridarna - dessa är notoriska för att läcka med åldern.
https://i.imgur.com/NyAB7od.jpeg

K-jet är faktiskt ett sjukt smidigt system, allting är mekaniskt så med logiskt tänkande är det inte allt för svårt att förstå sig på. Tur det, för jag har ingen som helst erfarenhet av det sedan tidigare, så detta är en läroprocess för mig. lol Hade sedan tidigare dränkt allt här omkring i WD40 upprepade gånger med jämna mellanrum för att förenkla jobbet när det väl skulle lossas.

Jag började med att lossa plattorna som håller spridarna på plats. Där sitter en platta i plast som hålls av en insexskruv, på Turbon sitter även en förstärkningsplatta i metall. Tydligen satt inte det på alla bilar. Plattorna kan gå sprickor och då kan det sugas in tjuvluft vid spridarna om man har otur, så passa på att inspektera dem noga när de ändå är ute.
https://i.imgur.com/T3BThYA.jpeg

Man får vara väldigt försiktig med rören - De är supertunna och väldigt lätta att knäcka. Man kan i regel inte bara lossa muttern som håller röret i spridaren, då följer röret med och knäcks, så man måste ha upp alltihop först.

Jag lossade alla hållare runtomkring, sedan drog jag hela plattan försiktigt uppåt tills det släppte ur hålet. Två av dem gick att vika framåt pga att rören övergår till slang efter en bit, på de andra två fick jag göra denna process på plats med topplocket som mothåll och en trasa som skydd.
https://i.imgur.com/FJ9fi5W.jpeg

Sedan bände och knackade jag försiktigt för att få av plasthylsan. Den ska bara dras rakt ner, men ta det försiktigt så den inte knäcks.
https://i.imgur.com/U8DEUF5.jpeg

Då ser man var kan man hålla med en 12-nyckel som mothåll.
https://i.imgur.com/U8DEUF5.jpeg

När man gör det är det inga problem att lossa den övre muttern, mina släppte snällt och fint trots att allting hade ärgat ihop en hel del. Även röret i spridaren, som synes.
https://i.imgur.com/8dAdgWq.jpeg

Med alla fyra spridarna ute passade jag på att rengöra hålen från ärg och annat bös.
https://i.imgur.com/ZZyNGpA.jpeg
https://i.imgur.com/vOJ8tQF.jpeg

Sedan rengjorde jag delarna, och spridarna åkte i dieselbad över natten.
https://i.imgur.com/GGqVa8Y.jpeg
https://i.imgur.com/TbNF4Lr.jpeg

Dagen efter torkade jag av dem och så var det dags att testa dem.
Det är mekaniska spridare, så det är rätt smidigt att testa dem med tryck. Alla fyra rör på sig fint, blåste med tryckluft först och sedan med en kombination av bromsrengöring och tryckluft. Fick ut lite skit ur dem men de var rätt rena, lukten påvisade att det funnits bensin i dem hela tiden så de har inte varit torra invändigt. Däremot är sprutbilden lite tveksam. Den ska vara konformad, men piggen som går ut när spridarna öppnas går lite snett utåt, så sprutbilden påminner mer om en halvmåne. Det är likadant på alla fyra spridare. De fungerar i övrigt och verkar hålla tätt, så bilen fungerar säkert med dem, men som ni förstår blir det ju inte helt optimalt. Så fyra nya original Bosch spridare är beställda från Tyskland. Hoppas de kommer snabbt. tongue

Samtidigt var det ju VPM2021, första gånger jag går på det men det blir definitivt inte sista! Blev lite shopping... big_smile
https://i.imgur.com/ncOCgAA.jpeg

GCP hade ju 20% på sitt sortiment samtidigt, så jag passade på att beställa lite delar som saknades. tongue Vart en dyr helg detta, men helt klart värt det!
https://i.imgur.com/gqIDAkd.jpeg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
28 september · 3 848 Inlägg

Kostar o ligga på topp 🥰😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Mew
29 september · 1 799 Inlägg

Jag gick över bilen ett varv och bättrade i stenskott, repor osv. Råkade ju ha ett lackstift i bilens färgkod sedan innan. big_smile  På några ställen (läs bagageluckan) hade det börjat rosta lite grann, dock bara ytligt, så jag tog bort rosten, körde ett lager rostomvandlare, sedan penslade jag ett lager lack och sist ett lager klarlack. Att pensla metallic blir aldrig riktigt bra, men det är mer tänkt som ett skydd så det inte rostar vidare. Bagageluckan behöver en omlack förr eller senare, så detta behöver bara duga tills dess. (Även förardörren bättrades,  och listen åkte på.)
https://i.imgur.com/BmEjJGE.jpg
https://i.imgur.com/nzLe4Tn.jpg

Sedan polerade jag upp det nedre bakljusglaset på höger sida, som var väldigt matt. Glaset är trasigt in mot bagageluckan så det ska bytas ut när jag får tag på ett nytt, helst bara glaset (då bakljuset är fint i övrigt), annars ett helt USA-bakljus. Men nu går det igenom besiktningen så länge.
https://i.imgur.com/A3QvWAO.jpeg

Känner att det kan vara bra att klargöra en sak samtidigt, förresten. Hela detta inlägg är igentligen onödigt arbete, då det ändå ska göras om i framtiden. Varför göra detta om det ändå ska göras riktigt senare, kanske man kan tycka? Det har med min arbetsmoral att göra. Jag har aldrig varit typen att ha ett projekt ståendes i flera år medan man gör en grundlig renovering på den. Då tröttnar jag fort. Jag behöver rullande projekt, jag måste kunna köra den samtidigt och njuta av resultatet mellan jobben. "All work and no fun" funkar inte för mig. Därför är t ex Cadillacen ett så perfekt projekt för mig, för den är körbar och så pass pålitlig att vi kan ta den på roadtrips utan att oroa oss. Det är viktigt för mig.

(Ett väldigt tydligt exempel är Lolvon, min första bil, som jag tyvärr tappade motivationen för av just den anledningen, trots att det egentligen inte är mycket kvar. Den har i princip bara stått i 2 år, det är inte förrän den senaste månaden som suget att skruva på den börjat komma tillbaka lite grann... så det är snart på gång iallafall. big_smile )

Åter till denna bilen - jag vill få den reggad och besiktad. Få ihop den, känna på den, hitta de där små irritationsmomenten som man alltid hittar i början när man kör en ny bil, och fixa dem. Få den att bli så som jag vill, att kunna köra den och ha vetskapen att den klarar att köras en rejäl roadtrip om jag vill. DET är mitt mål just nu, annars tröttnar jag. Har skruvat lite för länge på den, det kliar något så sjukt i fingrarna på att få köra en runda innan vintern. Lack och andra sådana saker kommer i andra hand, det kan man ta senare. smile

Senast redigerat av Mew (29 september )

Munkis
29 september · 1 448 Inlägg

Riktigt snyggt jobbat i vanlig ordning! Följer med spänning smile

Volvo 945 SE 2,3 "Återfallet" (1996)
Mew
4 oktober · 1 799 Inlägg

Alltså. Min tanke här från början var bara att se över tankarmaturen och pumpen i tanken. Det började lovande, det är sällan man ser armaturer som ser så här fina ut. Att jag fick med ett originalverktyg för att lossa låsringen med bilen var ju inte fy skam det heller. big_smile
https://i.imgur.com/wvLqlu9.jpg

Den ena slangen är en plastslang som sitter supertajt, nästan som formpressad. Den är lättast att lossa vid första anslutningen en bit ner.
https://i.imgur.com/CtTzVL7.jpg

Jag var inte alls med på vad som väntade. Där ser man vad kondens i tanken kan göra över tid.... roll Aldrig sett det bli i närheten så här illa. yikes
https://i.imgur.com/7oVJ2UR.jpg
https://i.imgur.com/XKfMoP8.jpeg

Flottören saknas, som ni ser. Den var kvar i tanken. big_smile Hade ingen tillräckligt lång och smal tång, men lyckades efter en liten stund pilla upp den med hjälp av två långa skruvmejslar.
https://i.imgur.com/LKHL1QF.jpeg
https://i.imgur.com/rZnwnGY.jpeg

Bensinen sögs upp. Den var inte fin, kan jag lova. Luktade... jag vet inte vad, men inte bensin iallafall. Starkare och betydligt äckligare. roll
https://i.imgur.com/GvptZDJ.jpeg

Och fin, det var inte tanken invändigt heller. Så det var bara att bita i det sura äpplet och ta ner den.
https://i.imgur.com/szS92hJ.jpeg

Jag låter bilden tala för sig själv. lol
https://i.imgur.com/FyoSx5a.jpeg

Detta är precis tvärtom jämfört med hur våra tankar och armaturer brukar se ut här i Sverige, rostar sönder utvändigt men brukar vara klockrena invändigt. Denna var... tvärtom. Klimatet där borta har väl sina nackdelar med...

Så tanken togs hem och rengörningsprocessen påbörjades. Botten av tanken var täckt med ett centimetertjockt lager av någon sorts blandning av rost och bensinrester. Det var halvt fast i formen, men kletigt och äckligt och påminde lite om tjära.
https://i.imgur.com/UMuSaln.jpeg
https://i.imgur.com/xRAwCV0.jpeg

Vanligtvis hade jag satt den i ett elektrolysbad, men med tanke på storleken/volymen var det inte riktigt rimligt. Så det blev först ett citronsyrebad i något dygn följt av flera ursköljningar, därefter ett bad med kaustiksoda i ytterligare något dygn, och slutligen sköljdes den ur noga. Passade samtidigt på att tvätta av utsidan. Resultatet - som natt och dag. big_smile
https://i.imgur.com/hle4050.jpeg
https://i.imgur.com/2Bs7YHV.jpeg

Senast redigerat av Mew (4 oktober )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
4 oktober · 3 848 Inlägg

WOW!

Jag hade gett upp tanken på den där tanken o tänkt på en annan tank (ehhh.. ja, det blir rätt!)
Grymt att den blev så fräsch 👍
Jag hade en liknande upplevelse när jag bytte tank på Jeepen, det som var i den gamla tanken såg ut som whiskey.
Körde det i gräsklipparen en stund, den svart-rök något helt fruktansvärt vid varje start!
Gick i några månader, sen blev det att plocka isär förgasaren och göra rent ALLT, för till sist ville inte ens en gräsklipparmotor gå på't 🙈

Grymt bra jobbat!
Armaturen såg däremot värre ut, men flottören såg ut att flyta fortfarande? ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang