Funkar det att ha 16 tums däck på en bil som ska ha 17? // En idiot som inte kan något om bilar.

kimpakpist
30 september 2021 · 4 Inlägg

Hej! Vill börja med att säga att jag inte kan ett smack om bilar (Då menar jag exakt allt). Så detta kanske är en korkad fråga men har ändå inte lyckats hitta ett bra svar så jag testar här då många verkar kunniga.

Jag köpte en ny bil häromdagen, en audi a4 avant 2010. Den är automatväxlad och quattro om det har någon betydelse. Jag fick då inte med några vinterdäck och utan att tänka på det gick jag in på blocket och köpte ett par fräscha 16 tums däck. reflekterade dock inte på att det är 17 tums däck jag har på bilen och det de den är reggad på också. På transportstyrelsen är den reggad med ''225/50R1794Y'' och de nya däcken jag köpte var 225/50R16 så det är likadana däck bara en tum mindre.

Nu till min fråga, funkar det att köra med 16 däck på min bil? Är det något som kan strula för att det är en mindre tum?


Tack för svar
MVH

Fraij
30 september 2021 · 2 Inlägg

Så länge de får plats över bromsarna så borde det inte vara något problem. Hastighetsmätaren kan däremot visa lite högre.

Utmarks-Loke
30 september 2021 · 5 833 Inlägg

Ja som sagt, det är bromsarna som avgör och 16" borde funka till en A4 om den inte har största motorn eller är någon S4 eller liknande. Men kolla också att inpressningen stämmer, så inte hjulen kommer för långt in eller ut i hjulhuset. Känn med fingrarna på baksidan efter att du skruvat dit hjulen, så det är åtminstone 10mm avstånd mellan däcket och fjädern, eller vad som nu sticker ut mest på baksidan.

kimpakpist
30 september 2021 · 4 Inlägg

Fraij skrev:
Så länge de får plats över bromsarna så borde det inte vara något problem. Hastighetsmätaren kan däremot visa lite högre.

Menar du då att den kanske visar 70km/h när jag kör i 60-65? Eller tvärt om?

kimpakpist
30 september 2021 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja som sagt, det är bromsarna som avgör och 16" borde funka till en A4 om den inte har största motorn eller är någon S4 eller liknande. Men kolla också att inpressningen stämmer, så inte hjulen kommer för långt in eller ut i hjulhuset. Känn med fingrarna på baksidan efter att du skruvat dit hjulen, så det är åtminstone 10mm avstånd mellan däcket och fjädern, eller vad som nu sticker ut mest på baksidan.

Tack så mycket för svar! Då jag verkligen inte är så kunnig med bilar, skulle ni säga att det är bättre att bara sälja de nya däcken igen och försöka köpa 17 tum?

Utmarks-Loke
30 september 2021 · 5 833 Inlägg

Nej, jag tror 16" kommer fungera bra. Det är vanligt att man har mindre däck på vintern.

Mew
30 september 2021 · 2 156 Inlägg

Tror inte att det kommit fram i tråden, men det är alltså 16" hjul, däck på fälgar, du köpt? Om de då passar din bil så är det inga problem, som nämnts. Tänker så det inte bara är lösa däck. smile

kimpakpist
30 september 2021 · 4 Inlägg

Mew skrev:
Tror inte att det kommit fram i tråden, men det är alltså 16" hjul, däck på fälgar, du köpt? Om de då passar din bil så är det inga problem, som nämnts. Tänker så det inte bara är lösa däck. smile

Nej nej det är såklart 16'' hjul.


Tack så mycket för svaren! Blev lite nojig där ett tag.

Niklas_J
1 oktober 2021 · 152 Inlägg

Skillnaden i rullomkrets överstiger inte det som brukar rekommenderas (5%).

-3.9% i skillnad på de du köpt gentemot det som den är reggad med.

Så de nya har lite mindre rullomkrets.

Om din mätare visar 100 km/h så kommer du köra i 96 km/h, teoretiskt då.

Senast redigerat av Niklas_J (1 oktober 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 oktober 2021 · 13 734 Inlägg

Niklas_J skrev:
Skillnaden i rullomkrets överstiger inte det som brukar rekommenderas (5%).

-3.9% i skillnad på de du köpt gentemot det som den är reggad med.

Så de nya har lite mindre rullomkrets.

Om din mätare visar 100 km/h så kommer du köra i 96 km/h, teoretiskt då.

ja storleken är ju långt ifrån rätt.. jag tänker mer på hur saker ser ut så jag försöker alltid hålla mig inom max 1%    men så lägger jag 3timmar när jag letar däck för att hitta optimala storleken smile

i tankluckan eller där däcktrycken står brukar man få en ganska bra fingervisning vilka däckstorlekar som fungera till bilen.

på min 407 har jag 205/60-16 vinterdäck viket vara däromkring man ska lägga sig med 16" däck till trådskaparens bil

antar att det är vinterdäck så man vill försöka hitta så smala däck med rätt lastindex som man bara kan göra

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
1 oktober 2021 · 7 233 Inlägg

kimpakpist skrev:
Hej! Vill börja med att säga att jag inte kan ett smack om bilar (Då menar jag exakt allt). Så detta kanske är en korkad fråga men har ändå inte lyckats hitta ett bra svar så jag testar här då många verkar kunniga.

Jag köpte en ny bil häromdagen, en audi a4 avant 2010. Den är automatväxlad och quattro om det har någon betydelse. Jag fick då inte med några vinterdäck och utan att tänka på det gick jag in på blocket och köpte ett par fräscha 16 tums däck. reflekterade dock inte på att det är 17 tums däck jag har på bilen och det de den är reggad på också. På transportstyrelsen är den reggad med ''225/50R1794Y'' och de nya däcken jag köpte var 225/50R16 så det är likadana däck bara en tum mindre.

Nu till min fråga, funkar det att köra med 16 däck på min bil? Är det något som kan strula för att det är en mindre tum?


Tack för svar
MVH

Utgår från att det är kompletta hjul du menar = fälgar i däcken.
Inte alltid det går att gå ner 1 tum.
Min erfarenhet är att man kan gå ner 1 tum om man växlar från 17 tum lm-fälg till 16 tum stålplåtfälg om övriga fälgdata är lika.
D v s fälgbredd, ET och CB.
Har jag gjort på Land Rover och Jeep.
Bäst är att prova fram först - för där brukar största bromsoken finnas.

Nackdelarna med att minska däckdiametern är att hastighetsmätaren kommer att visa för lite, och att markfrigången blir ½ tum mindre - med i övrigt lika däckdimension.

Orsaken till att jag minskat fälgdiametern är för att få högre däckprofil = "mera gummi" = komfortablare.

Stream Statstjänsteman
1 oktober 2021 · 125 Inlägg

torsen skrev:

kimpakpist skrev:
Hej! Vill börja med att säga att jag inte kan ett smack om bilar (Då menar jag exakt allt). Så detta kanske är en korkad fråga men har ändå inte lyckats hitta ett bra svar så jag testar här då många verkar kunniga.

Jag köpte en ny bil häromdagen, en audi a4 avant 2010. Den är automatväxlad och quattro om det har någon betydelse. Jag fick då inte med några vinterdäck och utan att tänka på det gick jag in på blocket och köpte ett par fräscha 16 tums däck. reflekterade dock inte på att det är 17 tums däck jag har på bilen och det de den är reggad på också. På transportstyrelsen är den reggad med ''225/50R1794Y'' och de nya däcken jag köpte var 225/50R16 så det är likadana däck bara en tum mindre.

Nu till min fråga, funkar det att köra med 16 däck på min bil? Är det något som kan strula för att det är en mindre tum?


Tack för svar
MVH

Utgår från att det är kompletta hjul du menar = fälgar i däcken.
Inte alltid det går att gå ner 1 tum.
Min erfarenhet är att man kan gå ner 1 tum om man växlar från 17 tum lm-fälg till 16 tum stålplåtfälg om övriga fälgdata är lika.
D v s fälgbredd, ET och CB.
Har jag gjort på Land Rover och Jeep.
Bäst är att prova fram först - för där brukar största bromsoken finnas.

Nackdelarna med att minska däckdiametern är att hastighetsmätaren kommer att visa för lite, och att markfrigången blir ½ tum mindre - med i övrigt lika däckdimension.

Orsaken till att jag minskat fälgdiametern är för att få högre däckprofil = "mera gummi" = komfortablare.

Vinterdäck har mjukare gummi så redan där får du bättre komfort ;-)
Rätt dimension borde väl vara 225/55/16  för TS

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang