Kommer hjulen att passa?

timto70
8 oktober 2021 · 1 Inlägg

Hej, är ganska novis på bilar så tänkte att jag vänder mig till proffsen.

Hade en Passat innan med däckdimensionerna 205/60R16 har nu en Kia Ceed sw 2021 laddhybrid. Har köpt nya vinterfälgar till kian som jag vet passar samt satt på däcken ifrån passaten på dessa. De sommardäck som sitter på Kian i dagsläget har dimensionerna 205/55R16.
Frågan är altså, kommer dessa att passa på Kian trots att det skiljer 5procent i höjdled?

Borde givetvis tänkt på detta innan.

Utmarks-Loke
8 oktober 2021 · 5 836 Inlägg

Ja det passar, det är så liten skillnad att det knappt märks. Hastighetsmätaren visar ju alltid mer än man egentligen kör men den kommer visa aningens mera rätt nu.

Tobzter
8 oktober 2021 · 3 145 Inlägg

Bilen kommer bli ca 10 mm högre
Så har du bara plats för den extra diametern på däcken så är de lugnt,

De skiljer 3,14% så under de rekommenderade 5 %

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 oktober 2021 · 13 742 Inlägg

har man otur tar det i men det bör gå fritt men ingen kan garanatera det..  ibland är det tight mellan fjäderben och däck och även mellan hjul och stänklappar och dyligt.  så nog kan det ställa till det ivärsta fall även om det är 1cm skillnad .  men oddsen att det går fritt är rätt stor

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
9 oktober 2021 · 7 238 Inlägg

Tobzter skrev:
Bilen kommer bli ca 10 mm högre
Så har du bara plats för den extra diametern på däcken så är de lugnt,

De skiljer 3,14% så under de rekommenderade 5 %

Bilen blir (nominellt) 5,125 mm högre.
Däcket är (nominellt) 10,25 mm högre.
Skillnaden kan bli större eller mindre beroende på däck(fabrikat, dimension och mönster).
Alla däcktillverkares däck är inte exakt så stora som de är märkta.

Som exempel hade jag en gång Interako SS M/S 32" som var lika höga som Cooper Discovery M/T 33" och som BF Goodriche  MT 33".

Så det kan variera.
Men teoretiskt borde dina nya däck ha något drygt 10 mm större diameter = 5 mm större radie/markfrigång.

Utmarks-Loke
9 oktober 2021 · 5 836 Inlägg

Vilket borde göra bilen runt 10mm högre, då nya däck har omkring 5mm mer gummi än när de är nedslitna

torsen
10 oktober 2021 · 7 238 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vilket borde göra bilen runt 10mm högre, då nya däck har omkring 5mm mer gummi än när de är nedslitna

Joo, det är klart.
Alltid skillnad å slitna och oslitna däck.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang