Bilen startar fint men ger upp i körningen

Mathilda8
22 oktober 2021 · 3 Inlägg

Har en Audi A4, 00:a 1.8T som går mig på nerverna, rent av gissningar från verkstäder och bekanta vad det kan vara, ger det en chans här.
2 veckor sen hade den stått i en vecka, startade fint men dog efter 2 sekunder och hållde på sådär ett tag tills jag fick igång den.
Nu efter jag har hämtat hem den från verkstad som inte visste vad det var för fel och tyckte inte att det var något större fel när dom provkörde den. Fått felkod 17536, multiplikativ bränslesdaption bank 1; mager blandning.
Den hoppar fram när jag trycker på gasen och klarar inte att åka upp på varvmätaren eller hastighetsmätaren, vilket sker till och från i körningen, trycker ner kopplingen och den stendör, startar fint igen och håller på såhär. På den lilla biten som jag körde så märkte jag att den börjar hoppa och ge upp runt 2000 varv ish, men kanske bara var en tillfällighet.
Vilket hände ca 6 gånger påväg hem under en 10 min bilfärd.
Är det någon som har en aning vad det kan vara och hjälpa mig?

Utmarks-Loke
22 oktober 2021 · 5 833 Inlägg

Hade inte de där motorerna ofta fel på tändspolarna? Om bilen går på tre cylindrar skulle den kunna uppföra sig på det där viset. Fast det borde verkstaden snabbt ha hittat i såna fall.

Mathilda8
22 oktober 2021 · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hade inte de där motorerna ofta fel på tändspolarna? Om bilen går på tre cylindrar skulle den kunna uppföra sig på det där viset. Fast det borde verkstaden snabbt ha hittat i såna fall.

Ja det vet jag inte riktigt, om jag ska vara ärlig så har jag noll koll kring bilar 😂
Har googlat mycket och är som att hitta en nål i en höstack, men det mesta man fick upp var just luftmassemätaren eller vevahusventilationen. Men det kan lika gärna vara vad som helst som spökar

husseman
23 oktober 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, konstigt att inte verkstan kan hitta felet. Hade det varit spolar så hade det satt felkod direkt.
Min gissning e´att det ligger på bränslesidan. Så, bränslefilter o bränslepump  hade ja kollat eftersom du har felkod på mager blandning. Det vill säga att bilen får för mkt. luft.  Felkoder borde sättas om det vore spjällhus eller kass l-sond. Kraftig läcka på insug möjligen..men detta borde en normal verkstad märkt...  så ja tror att du ska byta verkstad o satsa på bränslesidan.

mvh/husse

Mathilda8
23 oktober 2021 · 3 Inlägg

En liten uppdatering! På just den här motorn så kan den bete sig lite konstigt om luftmassemätaren är dålig. Vi gav den en chansning och bytte denna, den går suveränt nu och hoppas att det var just de som var felet. Bra och veta om till dom som står med samma problem som jag hade 😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang