Volvo 740 svårstartad

tjennatjenna321
30 november 2021 · 23 Inlägg

Hej äger en volvo 745 -90 köpte den som ett renoveringsobjekt. När man ska starta bilen så tar det ca 18 sekunder att starta sen när man fått igång den så släppe den ut rätt så mycket avgaser kan det lamdasonden? kan det va någon dålig bensin pump som tar sig lång tid att få upp ett tryck som sedan gör att bensinen den får för mycket bensin,har ett video klipp jag kommer slänga när man startar den om jag har glömt att beskriva något så är det bara att fråga
/Mvh

Senast redigerat av tjennatjenna321 (30 november 2021)

tjennatjenna321
30 november 2021 · 23 Inlägg

Här har ni en video på den svårstarde bilen
https://youtu.be/hRmVLhv0Otg

jaka54
30 november 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
När en motor inte startar direkt när du vrider om tändningsnyckeln så kolla...
1. Att det blir gnista på stiften!
2. Byt stift! Bör bytas efter ca 3000mil. Volvo original i ditt fall.
4. Byt fördelarlock och rotor!
5. Kolla tändkablar!
6. Byt olja och oljefilter samt luftfilter.
7. Kolla att bägge bränslepumparna funkar, för du har väl två?!
8. Kolla att spridarna funkar!
Det här är grunden för att få en förbränningsmotor att må bra.

zzr94092
30 november 2021 · 4 391 Inlägg

Prova med startgas,då ser du om det är tänd eller bränsleproblem..

tjennatjenna321
30 november 2021 · 23 Inlägg

Ajemänn de ska jag göra men vad  tror du gällande att den släpper ut mycket avgaser ? tror du att jag ska grundlägga med lite service för att den jag köpte hade bilen stått nått år och en service med lite ny olja, filter , lite tänddelar kan väll aldrig vara fel!

tjennatjenna321
30 november 2021 · 23 Inlägg

Och är det viktigt med orginal delar eller ska man köpa biltemas reservdelar

Arly165 Bakhjulsdriven
30 november 2021 · 335 Inlägg

Inget från Biltema i tändväg. Finns bra och billiga delar på internet. Motorolja och filter till en 740 är det säkert lugnt att köra Biltema.

tjennatjenna321 skrev:
Och är det viktigt med orginal delar eller ska man köpa biltemas reservdelar

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
tjennatjenna321
30 november 2021 · 23 Inlägg

okej då kanske man borde köpa från autodoc eller något liknande och vad har du/ni för tankar de där me avgaserna jag nämde förut?
/tacksam för alla tips jag fått än smile

Brådhis * Voff voff *
30 november 2021 · 10 279 Inlägg

Tempgivare som tror att det är -40 och motorstyrningen fetar då på med mängder av bränsle...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
tjennatjenna321
30 november 2021 · 23 Inlägg

Brådhis skrev:
Tempgivare som tror att det är -40 och motorstyrningen fetar då på med mängder av bränsle...?

okej kan det vara anledningen till att den är så svårstartad också?
och är tempgivare nån slags erstätting till kallstartsventil eller finns det båda

jaka54
30 november 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
Det kan vara många orsaker till att motor är svår att starta, men man måste alltid se till att motorn får det som behövs först, se ovan det jag skrivit. Nytt fördelarlock, rotor, tändstift , olja och luftfilter är de basala sakerna som behövs , och de är inte är speciellt dyra. Biltema har dessa saker. Du ska ha 5Wx40 helsyntetolja till exempel!
Att motorn "spyr ut avgaser"och är svårstartad kan bero på att lamdasonden inte funkar,men först skulle jag byta det jag skrev ovan.

Om man misstänker att kompressionen är dålig så mät kompen! Den ska vara jämn på samtliga cylindrar. Exempelvis låg kompressionen på min Audi 100 2,0E från 1989 på ca 13 bar på samtliga mina 5 cylindrar när jag mätte förra året , då hade motorn gått ca 39000mil.

Senast redigerat av jaka54 (30 november 2021)

Brådhis * Voff voff *
30 november 2021 · 10 279 Inlägg

tjennatjenna321 skrev:

Brådhis skrev:
Tempgivare som tror att det är -40 och motorstyrningen fetar då på med mängder av bränsle...?

okej kan det vara anledningen till att den är så svårstartad också?
och är tempgivare nån slags erstätting till kallstartsventil eller finns det båda

Precis, får den fel värden matar den på bränsle som motorn får svårt att antända.

Någon regelrätt kallstartsventil har du inte på den motorn, utan det regleras just genom ökad mängd bränsle.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
30 november 2021 · 10 279 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det kan vara många orsaker till att motor är svår att starta, men man måste alltid se till att motorn får det som behövs först, se ovan det jag skrivit. Nytt fördelarlock, rotor, tändstift , olja och luftfilter är de basala sakerna som behövs , och de är inte är speciellt dyra. Biltema har dessa saker. Du ska ha 5Wx40 helsyntetolja till exempel!
Att motorn "spyr ut avgaser"och är svårstartad kan bero på att lamdasonden inte funkar,men först skulle jag byta det jag skrev ovan.

Om man misstänker att kompressionen är dålig så mät kompen! Den ska vara jämn på samtliga cylindrar. Exempelvis låg kompressionen på min Audi 100 2,0E från 1989 på ca 13 bar på samtliga mina 5 cylindrar när jag mätte förra året , då hade motorn gått ca 39000mil.

Nej, man byter inte delar på måfå. Man tar reda på vad som felar innan man byter ut delarna. Annars är risken att man inte vet vad som var vad i slutänden. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
tjennatjenna321
30 november 2021 · 23 Inlägg

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det kan vara många orsaker till att motor är svår att starta, men man måste alltid se till att motorn får det som behövs först, se ovan det jag skrivit. Nytt fördelarlock, rotor, tändstift , olja och luftfilter är de basala sakerna som behövs , och de är inte är speciellt dyra. Biltema har dessa saker. Du ska ha 5Wx40 helsyntetolja till exempel!
Att motorn "spyr ut avgaser"och är svårstartad kan bero på att lamdasonden inte funkar,men först skulle jag byta det jag skrev ovan.

Om man misstänker att kompressionen är dålig så mät kompen! Den ska vara jämn på samtliga cylindrar. Exempelvis låg kompressionen på min Audi 100 2,0E från 1989 på ca 13 bar på samtliga mina 5 cylindrar när jag mätte förra året , då hade motorn gått ca 39000mil.

Nej, man byter inte delar på måfå. Man tar reda på vad som felar innan man byter ut delarna. Annars är risken att man inte vet vad som var vad i slutänden. smile

ja håller med, men att bytta lamdasonden låter krånligt och dyrt men jag kanske har fel är ny med detta med motorer och en sak jag vill tillläga det kan väll vara också lmm luftmassemätaren.
Ni som är nya i detta forum så finns det också ett video klipp längre upp där jag har filmat hur den låter tar ca 18 sek att starta.
Nu när vi pratar så får jag får jag för mig att jag fått någon varnings lampa motorstörning eller något liknande kanske var också lamdasond lampa om det finns.
Sen att kolla vad diagnosboxen har och säga kan också va en plan.

tjennatjenna321
30 november 2021 · 23 Inlägg

vill också tilläga att bilen går helt okej när den väll stått i tomgång i 5 sek och går fint när man kör

Steff240
1 december 2021 · 1 018 Inlägg

Ryker den hela tiden, även när motorn blivit varm? Såhär års är det inte konstigt om det bildas kondens i avgassystemet när bilen står parkerad, och då ryker det ganska friskt när bilen startar. Naturligtvis ska det då försvinna när avgasröret blivit uppvärmt och vattnet dunstat bort.

Hur mycket bensin finns i tanken? Och hur gammal är den?
Är det bara pyttelite på botten kan det bli segt att starta bilen om förpumpen gett upp. Dessutom bildas det gärna kondens i tanken också som kan följa med bensinen, vilket kan bidra till dålig gång och rökutveckling.

Tar bilen kylarvatten? Om vatten letar sig in i förbränningsrummet via tex en trasig topplockspackning så ryker det i regel. Motorn går ofta illa också.

tjennatjenna321
1 december 2021 · 23 Inlägg

nej senast den togs på en längre provtur så minns jag inte att den ryckte av avgaser,det finns väl ungefär 5 liter bensin i tanken skulle jag tro,2 liter av bensinen kanske är 1 år gammal och resten ny e10 och har ej upptcäkt att bilen tar vatten.
'tack för detta svar nu ska jag ta och kolla på lite saker som ni har rekommenderat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang