Däckproblem (?)

Donkarnage
29 april 2022 · 3 Inlägg

Hej på er.
Någon däckkunnig som har tips?

Bytte till sommardäck nyligen, men upplever en vobblande känsla upp till typ 80-100 kmh, svårt att förklara men känslan är vobblande, likt man har punktering / lågt tryck eller en skruv i däcket.
Upptäckte idag denna lagning i ett däck. Kan det vara boven eller vad tror ni? Finns förövrigt inga skador och däcken möter runt 4,5 mm.


https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243156/243156-dfd994070c9509b07df3e32bf31991b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243156/243156-32b0b803da55700d36bb0e86ec06152e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243156/243156-f323da4ced15c462d3f3d26980167372.jpg

Niknar
29 april 2022 · 198 Inlägg

Har svårt att tro att det skulle påverka. 80-100 är snarare obalans.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Niknar
29 april 2022 · 198 Inlägg

Prova och lägg det bak om det sitter fram nu.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Donkarnage
29 april 2022 · 3 Inlägg

Niknar skrev:
Har svårt att tro att det skulle påverka. 80-100 är snarare obalans.

Alltså när jag når 80-100 så känns det knappt. Men mellan 10-60 är det absolut kännbart.

Hilmer
29 april 2022 · 1 777 Inlägg

Med lägre profil blir det gärna "ståplattor" som kan kännas som obalans tills dom blivit lite varmare.
Prova att flytta runt däcken och se ifall det blir skillnad och man på det viset kan komma fram till ifall det är ett speciellt däck som är dåligt balanserat eller om det är alla däcken som behöver balanseras om.
Lagningen ska inte påverka i detta fallet.

Donkarnage
29 april 2022 · 3 Inlägg

Hilmer skrev:
Med lägre profil blir det gärna "ståplattor" som kan kännas som obalans tills dom blivit lite varmare.
Prova att flytta runt däcken och se ifall det blir skillnad och man på det viset kan komma fram till ifall det är ett speciellt däck som är dåligt balanserat eller om det är alla däcken som behöver balanseras om.
Lagningen ska inte påverka i detta fallet.

Aha okej.
Balanserade om dom i helgen så är inte det.
Tänker en annan sak, däcken är relativt gamla, vecka 1 -15 och vecka 3 -16

uhlin
1 maj 2022 · 2 834 Inlägg

Inte nåt kordbrott på däcket då? Fast det borde väl synts då de balanserade

Brådhis * Voff voff *
1 maj 2022 · 10 276 Inlägg

uhlin skrev:
Inte nåt kordbrott på däcket då? Fast det borde väl synts då de balanserade

Långt ifrån alla däcknissar tittar ens på däcket "under huven" på balansmaskinen... Tyvärr!

Så jag gissar också på cord-släpp utifrån beskrivningen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
1 maj 2022 · 7 233 Inlägg

Jag har råkat ut för 2 olika däck-/hjulproblem:
Wobbling.
Obalans.

Wobbling inträffar mellan 65 och 80 km/t, och försvinner vid hastigheter över 80 km/t - trots välbalanserade däck.
Kan bero på däcken, men vanligtvis på att olika delar i bilen hamnar i interferens vid olämpligt lufttryck i däcken.

Obalans, som brukar börja vid över 80 km/t som rattfrossa, för att övergå kraftiga rattskakningar ju högre hastigheten blir.

Hade stora problem med en ny JEEP som jag bytt hjul på (till större och grövre däck, men även andra fälgar).
Läste på ett USA-forum om hur vissa bilar/fälgar/däck/däcktryck inte lirar tillsammans utan leder till wobbling.
Efter provning, genom justering av lufttryck, hittade jag det lufttryck som INTE resulterade i wobbling på landsväg.

Fenomenet med wobbling har inträffat vid samma hastighet på flera bilar.

Mossan1
1 maj 2022 · 2 796 Inlägg

Har man riktig osis så kan man få cordbrott vid den typen av punktering, och/eller lagning.

Borde synas om man snurrar hjulet med bilen upplyft.

Det är inte eftetmarknadsfälgar som behöver ha centrumring i plast?
Annars kan det bli skumma symptom,  men borde endast ske vid något högre hastigheter.

Och att hjulskruvar/muttrar inte är lösa är kontrollerar?  Stabiliserar sig också vid hastighet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang