Problem efter Däckbyte

ElonMask
10 maj 2022 · 8 Inlägg

Hej, jag har en Porsche Cayenne Coupe 2021 årsmodell. Är inte extremt kunnig när det kommer till bilar, men har inte haft något som helst problem med bilen men skulle byta till sommardäck och känslan när jag kör är inte alls som innan. Bilen känns skakig på vissa vägar och ibland känns det som att ratten styr utan att jag rör den.

Jag kollade lufttrycket och bilen visade att ena däcket hade mindre tryck, lämnade in den hos bilhandlaren där jag köpt bilen (då dom bytte vinterdäcken till sommardäck) och dom kollade alla däcken och sa att det ska va lugnt. Första dagarna kändes det ok, men nu känns det konstigt igen och mätaren i bilen visar detta:

https://img.softmedal.com/584360633878/

Dvs 3 däck med 2.8 bar och ena med 2.4 bar, ska det påverka? Jag undrar om skillnaden är såpass stor att man ska känna av det eller om det är normalt att det ska se ut såhär. Funderar att åka till bilhandlaren och be dom byta ut bakdäcket men ville kolla först om detta kan vara problemet. Jag har också varit hos en porsche verkstad och dom sa att allt ska vara OK, ena killen där fick testköra bilen och sa att det förmodligen bara är sommardäcken som gör att det känns lite annorlunda. Men då visade mätaren bara 0.1-0.2 Bar skillnad på däcken, nu är det 0.4 bar ibland 0.5 bar, är det normalt? Är alltid ena bakdäcket som skiljer mycket.

Sen undrar jag rent generellt, är det normalt att dom byter vinterdäcken till sommardäck och behåller vinterdäcken? Bilhandlaren sa först att han ska "kränga" däcken, men verkar som han har bytt däcken och det är sen dess problemen har börjat. Har en audi A5 och den är mycket skönare och bekvämare att åka än min Porsche som ska vara nyare. Men hade som sagt inte problem innan jag bytte däck, väldigt tacksam för lite generell feedback här.

Tackar.

Senast redigerat av ElonMask (10 maj 2022)

ElonMask
10 maj 2022 · 8 Inlägg

Verkar inte få bilden att fungera, någon som vet hur man gör? testade (IMG) länk (/IMG) men funkar ej.

Länk: https://img.softmedal.com/584360633878/

Senast redigerat av ElonMask (10 maj 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2022 · 13 743 Inlägg

ladda bara upp den till garaget istället smile

med sommardäck blir bilen märkbart mer spårkänslig framför allt på en bil med så breda däck och dom är säkert ganska låga oxå.   ihop med dålig och sliten väg så får man ibland sig en ofrivillig åktur som kan vara otäck ibland. 

sen ska man så klart ha samma lufttryck runt om..   det kan vara något litet läckage..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
10 maj 2022 · 10 280 Inlägg

ElonMask skrev:
Sen undrar jag rent generellt, är det normalt att dom byter vinterdäcken till sommardäck och behåller vinterdäcken? Bilhandlaren sa först att han ska "kränga" däcken, men verkar som han har bytt däcken och det är sen dess problemen har börjat.

Nej, det är inte normalt att den tidigare ägaren (bilhandlaren i det här fallet) behåller däcken, dom är ju dina väl?

För övrigt låter det som att du dels behöver se över så det inte är en pyspunka på det däck som håller lägre tryck, och dels är det nog dags för en hjulinställning.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ElonMask
10 maj 2022 · 8 Inlägg

tack för snabba svar, åker nog in imorgon och kollar.

Har googlat runt lite men inte hittat någon bra beskrivning men vad innebär krängning av däcken mer exakt? Jag hade vinterdäck som jag körde in med, han sa att han skulle kränga om dom. Det betyder då att man har kvar samma däck?

För är i princip 100% säker på att däcken är bytta, men jag trodde man skulle ha samma däck men att man lägger på nått sorts gummi på dom eller dylikt.

jaka54
10 maj 2022 · 5 733 Inlägg

Har du inte tillgång till kompressor så du själv kan fylla på luft?
Däck ska definitivt hålla trycket över flera månader, helst år. Om dina däck förlorar lufttryck så åk till en däcksfirma och be dem kolla ventilerna och gummigenomföringen där ventilerna sitter.
Dina vinterdäck är naturligtvis dina !!!!

Senast redigerat av jaka54 (11 maj 2022)

Xebers76
10 maj 2022 · 2 271 Inlägg

Kränga betyder att man monterar eller demonterar däcket på/från fälgen.

Vissa såna här dyrare bilar har man en uppsättning fälgar till men två uppsättningar däck, dessa behöver därför krängas om 2 gånger om året.

Motiveringen till detta brukar vara att en uppsättning fälgar till kostar för mycket.

Brådhis * Voff voff *
11 maj 2022 · 10 280 Inlägg

ElonMask skrev:
tack för snabba svar, åker nog in imorgon och kollar.

Har googlat runt lite men inte hittat någon bra beskrivning men vad innebär krängning av däcken mer exakt? Jag hade vinterdäck som jag körde in med, han sa att han skulle kränga om dom. Det betyder då att man har kvar samma däck?

För är i princip 100% säker på att däcken är bytta, men jag trodde man skulle ha samma däck men att man lägger på nått sorts gummi på dom eller dylikt.

Som nämnts innan så betyder kränga om att man byter däck på fälgarna. Vinterdäck är vinterdäck och sommardäck är sommardäck, men man kan ju använda samma fälgar året om förutsatt att däcken har samma storlek.

Vet inte riktigt vad du menar med att "lägga på nå´n sorts gummi", men kan det vara regummering (en teknik för att lägga på nytt gummi på utslitna däck) du blandar ihop det med?

Hursomhelst, se över eventuell pyspunka och se till att du har dina vinterdäck i din ägo för du kommer ju behöva dom till hösten. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Janneutanb
11 maj 2022 · 7 271 Inlägg

Sommardäcken är bredare än vinterdäcken vilket ofta gör dom mera spårkänslig.
Det innebär att däcken är känsligare för spåren i vägbanan.

Sen skiljer det också mellan olika däck.
Kan du ta en bild på däcket så vi får se vilket däckfabrikat du har?

ElonMask
1 juni 2022 · 8 Inlägg

Tacksam för alla svaren.

Lämnade in bilen dagen efter och det va pyspunka på ena däcket som dom tydligen hade missat innan... Det är bättre nu iallafall. Fortfarande inte perfekt, men stor skillnad, antar det beror på sommar mot vinterdäcks känslan.

MVH

Robban_F Avstängd
1 juni 2022 · 301 Inlägg

ElonMask skrev:
Tacksam för alla svaren.

Lämnade in bilen dagen efter och det va pyspunka på ena däcket som dom tydligen hade missat innan... Det är bättre nu iallafall. Fortfarande inte perfekt, men stor skillnad, antar det beror på sommar mot vinterdäcks känslan.

MVH

På insidan av förardörren ska det sitta en dekal med rekommenderade lufttryck. Kan självklar skilja lite om du har andra däck än original men du får en uppfattning. Tycker du ska kontrollera däckstrycken om några dagar, och sedan om en vecka för att kunna konstatera att trycken är stabila.

Min RS5 är också (tyvärr) extremt spårkänslig på ojämna vägar med sina breda däck. Men som andra har skrivit ovan så är det normalt och något man får stå ut med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang