Hej, jag har en Porsche Cayenne Coupe 2021 årsmodell. Är inte extremt kunnig när det kommer till bilar, men har inte haft något som helst problem med bilen men skulle byta till sommardäck och känslan när jag kör är inte alls som innan. Bilen känns skakig på vissa vägar och ibland känns det som att ratten styr utan att jag rör den.
Jag kollade lufttrycket och bilen visade att ena däcket hade mindre tryck, lämnade in den hos bilhandlaren där jag köpt bilen (då dom bytte vinterdäcken till sommardäck) och dom kollade alla däcken och sa att det ska va lugnt. Första dagarna kändes det ok, men nu känns det konstigt igen och mätaren i bilen visar detta:
![https://img.softmedal.com/584360633878/]()
Dvs 3 däck med 2.8 bar och ena med 2.4 bar, ska det påverka? Jag undrar om skillnaden är såpass stor att man ska känna av det eller om det är normalt att det ska se ut såhär. Funderar att åka till bilhandlaren och be dom byta ut bakdäcket men ville kolla först om detta kan vara problemet. Jag har också varit hos en porsche verkstad och dom sa att allt ska vara OK, ena killen där fick testköra bilen och sa att det förmodligen bara är sommardäcken som gör att det känns lite annorlunda. Men då visade mätaren bara 0.1-0.2 Bar skillnad på däcken, nu är det 0.4 bar ibland 0.5 bar, är det normalt? Är alltid ena bakdäcket som skiljer mycket.
Sen undrar jag rent generellt, är det normalt att dom byter vinterdäcken till sommardäck och behåller vinterdäcken? Bilhandlaren sa först att han ska "kränga" däcken, men verkar som han har bytt däcken och det är sen dess problemen har börjat. Har en audi A5 och den är mycket skönare och bekvämare att åka än min Porsche som ska vara nyare. Men hade som sagt inte problem innan jag bytte däck, väldigt tacksam för lite generell feedback här.
Tackar.