Steg1 är att göra rent ordentligt och se hur fort det blir kladdigt igen.
Lite oljesvettande kostar mer än det smakar att fixa, och olja sittet kvar ganska bra. Kan alltså ha byggts på under lång tid.
Bilorovningen kan vara lite nojiga om sådant, och onödigt att fixa icke-fel.
Torka innan.
Men blir det snabbt olja igen och droppar måste det åtgärdas.
5cyl Volvobensinmotorer upp till 2003 någonstans har en lite undermålig packbox bakom svänghjulet som tyvärr ganska ofta börjar läcka.
Rekomenderas alltid att byta med kopplingen.
En turbo (vanligast på turbo). kan också ha tät till halvtät vevhusventilation. Då pressas olja ut, och denna är en svag punkt. En XC70 eller V70Xc är alltid turbo eller diesel.
Ha också koll på om det försvinner bromsvätska till kopplingen.
Slavcylindern sitter där inne också, och läckage förekommer.
Växellåda ner är kostsamt, så bra diagnos skall ställas innan.
Olja rinner neråt, så man ska givetvis vara 100% på att inte läckan är uppe vid kamaxelkåpan tex. Betydligt enklare fix.
Senast redigerat av Mossan1 (14 juli 2022)