Kopplingspedalen sitter allt för högt på V70N 2007

Gudarna
17 augusti 2022 · 31 Inlägg

Kopplingspedalen är flera cm högre jämfört med broms- och gaspedalen. Detta gör så att jag måste lyfta upp hela benet och knäet högt upp för att kunna koppla. Det blir fruktansvärd obekvämt om man kör i stan och måste koppla mycket.

Det är väl hydraulisk koppling i denna bil. Har provat höja sätet fullt, men då blir problemet att jag måste sträcka på benet och peta kopplingspedalen i botten med tårna, blir ännu obekvämare.

Har provat alla möjliga sorters justeringar på sätet, högt, lågt, långt fram, långt bak, ratten högt, ratten lågt etc. Provat alla olika justeringar över 6 månaders tid och nu har jag tröttnat på att ha ont i knäet och vänster ben pga detta. Om jag inte får det här fixat måste jag köpa en annan bil och det vore tråkigt för jag är väldigt nöjd med den här bilen. Den går riktigt billigt och är piggaste bilen jag ägt.

Jag funderar seriöst på att ta gasbrännaren och böja ner kopplingspedalen några cm. Den har låååång travel innan den når botten. Men det känns ju lite som att sunka ner bilen om man börjar böja på pedaler.

Tar gärna emot tips tongue

zzr94092
17 augusti 2022 · 4 378 Inlägg

Måste ju vara något fel/trasigt med ändläget för pedalen i pedalstället!

Gudarna
17 augusti 2022 · 31 Inlägg

zzr94092 skrev:
Måste ju vara något fel/trasigt med ändläget för pedalen i pedalstället!

Kanske! Är det något man kan justera med några skruvar? Såhär ser pedalerna ut, VIDEO: https://imgur.com/9vzrns9

Gudarna
17 augusti 2022 · 31 Inlägg

Om kopplingspedalen tar väldigt högt upp, betyder det då att kopplingen börjar bli dålig? Eller behöver det inte alls vara så?

Kopplingen tar skithögt upp, har typ knäet i hakan och då tar kopplingen, men bra tar den.

torsen
17 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Såvitt jag vet och minns så ligger ALLTID bromspedalen lägre än kopplingspedalen.
I alla fall på mina 3 bilar med olika tillverkningsland och hängande pedaler.

Gudarna
17 augusti 2022 · 31 Inlägg

torsen skrev:
Såvitt jag vet och minns så ligger ALLTID bromspedalen lägre än kopplingspedalen.
I alla fall på mina 3 bilar med olika tillverkningsland och hängande pedaler.

Okej, mina pedaler verkar gå i tripp trapp trull. Koppling högst, sen broms lägre och gas lägst. Kanske det ska vara så och han som designade V70 är en lång svensk kille och jag som 175 cm får sträcka på hela benet för att komma åt kopplingen bra. Sjukt obekvämt. Har haft 3-4 bilar genom åren, manuella, och ingen har haft obekväm kopplingspedal.

uhlin
17 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Gudarna skrev:

torsen skrev:
Såvitt jag vet och minns så ligger ALLTID bromspedalen lägre än kopplingspedalen.
I alla fall på mina 3 bilar med olika tillverkningsland och hängande pedaler.

Okej, mina pedaler verkar gå i tripp trapp trull. Koppling högst, sen broms lägre och gas lägst. Kanske det ska vara så och han som designade V70 är en lång svensk kille och jag som 175 cm får sträcka på hela benet för att komma åt kopplingen bra. Sjukt obekvämt. Har haft 3-4 bilar genom åren, manuella, och ingen har haft obekväm kopplingspedal.

Nej, ska definitivt inte va så. Har själv en V70 och där ligger både koppling och broms exakt i nivå med varann.

Det är inte så att det egentligen är bromspedalen som ligger för lågt?

Apropå koppling om den börjar bli dålig så brukar den ta allra högst upp. Men inget som ska inverka på höjden på pedalen

Gudarna
17 augusti 2022 · 31 Inlägg

uhlin skrev:

Gudarna skrev:

torsen skrev:
Såvitt jag vet och minns så ligger ALLTID bromspedalen lägre än kopplingspedalen.
I alla fall på mina 3 bilar med olika tillverkningsland och hängande pedaler.

Okej, mina pedaler verkar gå i tripp trapp trull. Koppling högst, sen broms lägre och gas lägst. Kanske det ska vara så och han som designade V70 är en lång svensk kille och jag som 175 cm får sträcka på hela benet för att komma åt kopplingen bra. Sjukt obekvämt. Har haft 3-4 bilar genom åren, manuella, och ingen har haft obekväm kopplingspedal.

Nej, ska definitivt inte va så. Har själv en V70 och där ligger både koppling och broms exakt i nivå med varann.

Det är inte så att det egentligen är bromspedalen som ligger för lågt?

Apropå koppling om den börjar bli dålig så brukar den ta allra högst upp. Men inget som ska inverka på höjden på pedalen

Hmm måste åka och jämföra pedalerna med polarens V70. Men kom på att den är automat så, hehe...

Jag vet inte, bromspedalen känns bra, inget fel på dens höjd. Känns som i alla andra bilar. Men kopplingen däremot är så hög.

Mossan1
18 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

En V70 har SAC koppling och hydrualisk slavcylinder. Dvs självjusterande tryckplatta och manövrering.

Man kan inte dra några absoluta slutsatser om lamellens status om höjden på dragläget.
En snart utsliten kopplingslamell kan egentligen bara konstateras genom stresstest medelst fullgas på hög växel och snabb urkoppling med snabbt uppsläpp. Ska hugga direkt och inte svaja i motorvarvet.

Jag kan inte minnas att det finns någon justering för höjden på pedalens viloläge, men det är ju enkelt kollat därunder vid länkaget

Sitter huvudcylindern rätt?

Är det kanske en eftetmarknadscylinder som inte stämmer riktigt?

En V70 har längre kopplingspedalväg än tex vissa asiatiska bilar av samma ålder, men utan att vara direkt obekväm.
Tvärsom är en V70 mycket konfortabel att köra och åka.

Gudarna
19 augusti 2022 · 31 Inlägg

Mossan1 skrev:
En V70 har SAC koppling och hydrualisk slavcylinder. Dvs självjusterande tryckplatta och manövrering.

Man kan inte dra några absoluta slutsatser om lamellens status om höjden på dragläget.
En snart utsliten kopplingslamell kan egentligen bara konstateras genom stresstest medelst fullgas på hög växel och snabb urkoppling med snabbt uppsläpp. Ska hugga direkt och inte svaja i motorvarvet.

Jag kan inte minnas att det finns någon justering för höjden på pedalens viloläge, men det är ju enkelt kollat därunder vid länkaget

Sitter huvudcylindern rätt?

Är det kanske en eftetmarknadscylinder som inte stämmer riktigt?

En V70 har längre kopplingspedalväg än tex vissa asiatiska bilar av samma ålder, men utan att vara direkt obekväm.
Tvärsom är en V70 mycket konfortabel att köra och åka.

Tack, du verkar ha bra koll! Jag kollade därunder vid länkaget men fy vad länkaget går högt upp in bland kablarna och i det trånga utrymmet. Blev trött direkt då man måste ligga på rygg och se allting nerifrån från en jobbig vinkel. Ser ju ingenting, är trångt och skulle aldrig någonsin komma åt någon skruv med ett verktyg dit upp kändes det som.

Hur menar du att jag ska testa kopplingen? Lägga i fyran, varva ordentligt och släppa upp kopplingen hårt när man har lite fart på så det inte slår så hårt? Och hålla koll på varvmätaren att den rör sig kvickt och inte svajar över varvtalen med slirande kopppliong?

Allt är nog original på bilen. Tackar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang