Problem Extraljus XC70 D4 -16

Meko
25 september · 38 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236518/236518-68fe8e84932e44eafe39cdbfcd533178.jpg

Hej allihopa. Kopplat extraljus på en XC70, seekers, allt funkar ju bra MEN relät för extralyktornas inbyggda positionsljusfunktion surrar som fasen, vilket är störande. Bilden visar hur jag kopplat, där den orangea kabeln jag ritat är bilens org kabel för positionsljusen och den har jag då skarvat från. (blå kabeln)
Relät jag använt är med 4 stift men det fanns inte på sidan. Har testat med olika relän men allihop surrar. Extralyktornas helljus (inte med på schemat) funkar utan att det surrar, även till dessa relän har jag tagit signal från bilens helljus. Knappen i schemat är i bilens kupe.
Ljudet låter som typ en rakapparat, Oneblade skulle jag beskriva det som.

torsen
25 september · 6 279 Inlägg

Jag förstår inte ditt kopplingsschema.
Hade varit lättare, kanske, om du använt dig av sedvanliga DIN/Bosch-beteckningar.
Personligen har jag på flera bilar ALDRIG reläat för funktionen posljus i extrabelysningen.
Varför inte göra det enkelt för sig och "tjuva" på en av bilens ordinarie posljus.
De små LED-lamporna har inte för mig på någon bil orsakat problem.
Vill du kunna släcka extrabelysningens poslampor vid besiktning?
Är väl i så fall enklare att ha en kabelskarv, med eller utan kopplingsstycke, och dela där, vid behov.

Kommentera gärna mitt inlägg.

Meko
25 september · 38 Inlägg

torsen skrev:
Jag förstår inte ditt kopplingsschema.
Hade varit lättare, kanske, om du använt dig av sedvanliga DIN/Bosch-beteckningar.
Personligen har jag på flera bilar ALDRIG reläat för funktionen posljus i extrabelysningen.
Varför inte göra det enkelt för sig och "tjuva" på en av bilens ordinarie posljus.
De små LED-lamporna har inte för mig på någon bil orsakat problem.
Vill du kunna släcka extrabelysningens poslampor vid besiktning?
Är väl i så fall enklare att ha en kabelskarv, med eller utan kopplingsstycke, och dela där, vid behov.

Kommentera gärna mitt inlägg.

Hej smile Använde dedär schemat främst för att förklara åt min brorsa då vi hjälptes åt. Det är hans bil där det redan suttit några extraljus som var kassa, och dess signal gick då till en knapp(jord) inuti kupen från reläts 86 sedan till jord. Jag skarvade/tjuvade som du säger från bilens org positionsljus till 85 på relät, och med endast dessa två kablar inkopplade så surrar det ur relät (anledning till relä är då vi har 4st extra positionsljus och knappens kabel är mkt tunn) och lamporna flimrar även sjukt snabbt (i princip fast sken men inte riktigt) i takt med relät. Min brorsa vill ha kvar knappen i kupen.
Ang lampornas kablage så drog jag som standard från batteriets +12v källa, till 30, sedan från 87 till extraljusen och därefter till jord i karossen. Helljusfunktionen är separat med egna relän, men även dem tjuvade jag åt från bilens org helljus... Utan att det surrar!
Som sagt allt funkar och lyser men är störande.
Hoppas det blev lite tydligare nu.
Tack

Jesper328
25 september · 1 133 Inlägg

Vad händer om du använder en alternativ strömkälla, t.ex rakt på batteriet istället för positionsljusen?

Det är inte så att de är PWM-styrda?
Reläer brukar låta som rakapparater om man kör pwm genom dom.

Meko
25 september · 38 Inlägg

Jesper328 skrev:
Vad händer om du använder en alternativ strömkälla, t.ex rakt på batteriet istället för positionsljusen?

Det är inte så att de är PWM-styrda?
Reläer brukar låta som rakapparater om man kör pwm genom dom.

Om jag lägger mot plus så blir det tyst jo, men min brorsa vill verkligen få det att funka med pos signal smile

Meko
25 september · 38 Inlägg

Jesper328 skrev:
Vad händer om du använder en alternativ strömkälla, t.ex rakt på batteriet istället för positionsljusen?

Det är inte så att de är PWM-styrda?
Reläer brukar låta som rakapparater om man kör pwm genom dom.

PWM förresten?

Jesper328
25 september · 1 133 Inlägg

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering

Den där artikeln förklarar det nog hyfsat väl, även om den verkar handla om andra användningsområden.

Janneutanb
25 september · 7 223 Inlägg

Meko skrev:

Jesper328 skrev:
Vad händer om du använder en alternativ strömkälla, t.ex rakt på batteriet istället för positionsljusen?

Det är inte så att de är PWM-styrda?
Reläer brukar låta som rakapparater om man kör pwm genom dom.

PWM förresten?

Så istället för att sänka volten för att en lampa ska lysa svagare så skickar man samma volt men det skickas i jättesnabba pulser.
Ju mer man saknar ner pulsen desto mindre lyser lampan.

Så när man tar signalen från en pmw-styrd lampa så sitter reläet och slår av och på jättesnabbt hela tiden. Därav ljudet.

Meko
25 september · 38 Inlägg

Ahh då förstår jag! Det låter ju som att det är det som sker. Kan man "jämna ut" frekvensen med kapacitorer, dioder och sådant? Eller blir hela bilen knasig då tro... wink

Meko
26 september · 38 Inlägg

Ingen som har nån lösning?

Jesper328
26 september · 1 133 Inlägg

Canbusavlyssnare för positionsljus som aktiverar relät?

Meko
26 september · 38 Inlägg

Jesper328 skrev:
Canbusavlyssnare för positionsljus som aktiverar relät?

Så jädra dyrt! Har kollat på det dock...

Jesper328
26 september · 1 133 Inlägg

Meko skrev:

Jesper328 skrev:
Canbusavlyssnare för positionsljus som aktiverar relät?

Så jädra dyrt! Har kollat på det dock...

Jo, de brukar ju vara det. smile

Ett alternativ är väl att leta på +15 någonstans.
Kanske inne i kupén, sen dra den via brytaren ut till relät.
Eller se om det finns en ledig plats i någon säkringshållare med +15 att stifta sig in på.

Det går eventuellt att filtrera signalen med konding och motstånd.
Men ärligt talat tror jag det inte är värt tiden att experimentera med.

Senast redigerat av Jesper328 (26 september )

Meko
26 september · 38 Inlägg

Jesper328 skrev:

Meko skrev:

Jesper328 skrev:
Canbusavlyssnare för positionsljus som aktiverar relät?

Så jädra dyrt! Har kollat på det dock...

Jo, de brukar ju vara det. smile

Ett alternativ är väl att leta på +15 någonstans.
Kanske inne i kupén, sen dra den via brytaren ut till relät.
Eller se om det finns en ledig plats i någon säkringshållare med +15 att stifta sig in på.

Det går eventuellt att filtrera signalen med konding och motstånd.
Men ärligt talat tror jag det inte är värt tiden att experimentera med.

Ja precis, läste om att man kunde filtrera signalen, men vet inte om man bör mixtra så pass mkt med elen. Låter däremot intressant! Jag får nog följa ditt råd och leta fram en källa till +15, har ju knapp och positionsljusen är ju ändå på hela tiden så blir nog inte enorm skillnad wink Tackar.

Meko
27 september · 38 Inlägg

Ifall jag hade viljat omvandla PWM signalen till "vanlig likström", hur hade jag gått till väga/kopplat då? Hade det skadat något elsystem på bilen eller gett felmeddelanden?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang