"Projekt Lolvo" - Mappad, resan mot regbes!

Brukisen som blev finbil! Stilren styling för att göra bilen personlig. :)
  • 163 Följare
  • 131 757 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 mars
Lucif3r
27 februari · 1 833 Inlägg

Ojojoj här har vi minsann hittat på dom rejäla spenderarbyxorna big_smile
Men brukar inte R-bromsarna(eller adaptrarna iaf) till 7/900-serien vara anpassade för 330mm skivor? Eller minns jag helt galet nu...

Mew
27 februari · 1 985 Inlägg

zzr94092 skrev:
300 skivor,är dom inte större på R-bromsar?

Lucif3r skrev:
Ojojoj här har vi minsann hittat på dom rejäla spenderarbyxorna big_smile
Men brukar inte R-bromsarna(eller adaptrarna iaf) till 7/900-serien vara anpassade för 330mm skivor? Eller minns jag helt galet nu...

Jodå, 330mm ska det vara. lol Tack, redigerat!

KSI-Garage skrev:
nyare volvomodeller har väl både 17"& 18" som nödreservhjul. Så det borde gå att hitta på skroten.
Annars så har Peugeot 407 17" plåtfälgar och iallafall samma bultcirkel, navhålet är jag osåker på om det är rätt.

Tack! Ska kolla upp de alternativen. big_smile

Mew
28 februari · 1 985 Inlägg

Började montera ihop fjäderbenen. Nav/hjullager och fjäderbenslagring är återanvänt men nästan nytt.
https://i.imgur.com/SSrgb71.jpeg

Hålen för bromsokshållaren gängades (M14x2) eftersom adaptrarna för R-bromsarna kommer monteras där. Lättast att göra medan de är lösa tänker jag.
https://i.imgur.com/R2Usnjf.jpeg

Och grejerna monterades provisoriskt! big_smile Väntar fortfarande på ett paket innehållandes bland annat spindelleder, bromsadaptrar och skivor + klossar så längre än så här kommer jag inte just nu med framvagnen, och jag drar inte åt allt förrän rubbet är på plats och med framvagnen under belastning. Men det gör inget, har lite pill med motorn och elsystemet framför mig. tongue
https://i.imgur.com/XWSScwc.jpeg
https://i.imgur.com/jBeOvJ8.jpeg
Måttade in länkarmarna, så här blev det! Bara spindellederna kvar här, som sagt. smile
https://i.imgur.com/lCJcogY.jpeg

Senast redigerat av Mew (28 februari )

Munkis
1 mars · 1 569 Inlägg

Riktigt snyggt jobbat! smile Hade lite lugnt på jobbet så passade på att läsa igenom hela din tråd från början igen. Riktigt snyggt bygge och man blir ju otroligt sugen på att sätta fart ordentligt med min egen bil big_smile

Mew
fredag 12:06 · 1 985 Inlägg

Munkis skrev:
Riktigt snyggt jobbat! smile Hade lite lugnt på jobbet så passade på att läsa igenom hela din tråd från början igen. Riktigt snyggt bygge och man blir ju otroligt sugen på att sätta fart ordentligt med min egen bil big_smile

Tack så mycket! Jo men jag tycker det är så kul med projekttrådar av just den anledningen, det är helt sjukt hur mycket inspiration och tankar / idéer jag fått av andras trådar. tongue Kul att kunna ge tillbaka lite grann!

Mew
fredag 12:08 · 1 985 Inlägg

Adaptrarna till bromsoken trillade in, så provmonterade dem! Fick kapa av en liten bit av bromsskölden som var i vägen för den nedre fästpunkten. Väntar fortfarande på bromsskivor och belägg, men det kan nog bli bra det här. big_smile
https://i.imgur.com/0QmnoTc.jpeg

Den ena tutan hade lagt av, så letade fram ett litet kompressorhorn ur gömmorna och fixade ett fäste till det.
https://i.imgur.com/dNh4aiZ.jpeg

Demonterade mer av fronten för att underlätta det som ska göras. Tänkte snygga till kablaget lite, och göra några ändringar samtidigt.
https://i.imgur.com/KF5PJvY.jpeg

Batterihyllan i plast ersattes med en från 240, ihop med dess låsning för batteriet. Det är väldigt trångt här (det är på millimetern att batteriet går ner med allting monterat, måste dessutom vinklas väldigt specifikt på vägen ner eller upp), men det verkar vara precis tillräckligt med plats för att kunna komma ner med handen och sätta dit eller ta bort låsningen. Det är en så himla smidig lösning, så blir super om det funkar. Dessutom är det ett nytt batteri nu, så tanken är att det inte ska behöva plockas ur på ett bra tag ändå.
https://i.imgur.com/5Otvd1k.jpeg


När lyktorna ändå var ute så monterade jag ställmotorer för ljusnivåreglering. Kablaget för detta är fördraget för på senare årsmodeller, så på dem är det bara att koppla in de två motorerna och knappen.
https://i.imgur.com/AihQ832.jpeg
Jag hittade dessutom nästan nya lyktglas på skroten för ett tag sedan, så de får ersätta de gamla blästrade originalen.
https://i.imgur.com/rkaqPQR.jpeg

Höger dimljusreflektor var dålig. Det är en separat reflektor och jag har haft en ny som legat och väntat på montering, men när jag öppnade upp lyktan och väl monterade den nya såg jag dock att huvudreflektorn blivit rätt så matt med åren. lol Den andra sidan ser ungefär likadan ut. De lyser bra nog för besiktningen, har aldrig fått anmärkning på ljuset, men det blir att leta rätt på ett par nya reflektorer och byta framöver. Väldigt smidigt att byta reflektorer på dessa i övrigt. smile
https://i.imgur.com/irZXHEE.jpeg
https://i.imgur.com/YZGf6Ck.jpeg
Har inte tänkt på det innan alls, men nu ser man verkligen kontrasten mot en ny reflektor. tongue
https://i.imgur.com/MGSm616.jpeg


Sen lackade jag om lite grejer. Helt fel årstid att göra det i, men jag ville verkligen få färg på bromsoken och det är lika bra att passa på att ta lite annat som ändå är redo för lack. Blev ju inte nöjd med hur det blev förra gången, men det var bara att matta ner och göra om. Fick lacka i det lilla garaget hemma eftersom jag inte ville ha lackdamm överallt i lokalen. Blötte ner golvet ordentligt, men det blev ändå en hel del småskit i lacken. Däremot blev jag mycket mer nöjd med resultatet denna gång, så med lite våtslipning tror jag att det blir klockrent. Däremot visade det sig att ångorna vandrade upp i lägenheten trots öppen garagedörr, så frugan blev måttligt imponerad. Oops... lol
https://i.imgur.com/Zju5ZbX.jpeg
https://i.imgur.com/LlIXiWy.jpeg

Så här blev oken. Hade köpt hem R-dekaler som jag klistrade på när baslacken hade torkat, och drog sen några lager klarlack över hela kalaset. smile Man kunde välja mellan flera olika färger, jag valde silver istället för vitt som det är original eftersom jag tycker det gör sig väldigt bra med bilens färg.
https://i.imgur.com/6bQJQdi.jpeg

Senast redigerat av Mew (fredag 12:11)

VoxTypeX Laddtryck :)
fredag 16:11 · 430 Inlägg

Mew skrev:
Höger dimljusreflektor var dålig. Det är en separat reflektor och jag har haft en ny som legat och väntat på montering, men när jag öppnade upp lyktan och väl monterade den nya såg jag dock att huvudreflektorn blivit rätt så matt med åren. lol Den andra sidan ser ungefär likadan ut. De lyser bra nog för besiktningen, har aldrig fått anmärkning på ljuset, men det blir att leta rätt på ett par nya reflektorer och byta framöver. Väldigt smidigt att byta reflektorer på dessa i övrigt. smile
https://i.imgur.com/irZXHEE.jpeg
https://i.imgur.com/YZGf6Ck.jpeg
Har inte tänkt på det innan alls, men nu ser man verkligen kontrasten mot en ny reflektor. tongue
https://i.imgur.com/MGSm616.jpeg

Hur fick du loss sargen och sen i sin tur reflektorn? Aldrig vågat mig på att slita loss och byta själv då jag inte haft reserv, känns som något man enkelt kan knäcka. tongue

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)
Volvo 945 Turbo Classic "Sommarbilen" (1998)
Volvo 945 Turbo S 2.3 "Brukisen 2.3" (1996)
Mew
fredag 16:42 · 1 985 Inlägg

VoxTypeX skrev:
Hur fick du loss sargen och sen i sin tur reflektorn? Aldrig vågat mig på att slita loss och byta själv då jag inte haft reserv, känns som något man enkelt kan knäcka. tongue

När du lossat glaset så är den stora halv/helljusreflektorn det första som du lossar, sitter bara isnäppt med tre hakar i den inre sargen:
https://i.imgur.com/LiqEJ3L.jpeg

Dimljusrefektorn kommer du åt när du har tagit bort den stora reflektorn, den är lite pilligare men inte så farligt. Sitter isnäppt i en hake på varje ände, när du lossat dem så sitter den med banjofattning i en styrning (höger sida på bilden, precis ovanför haken den satt i). Vrid den ett kvarts varv uppåt och lirka loss den. Montering i omvänd ordning. smile
https://i.imgur.com/tIlapCb.jpeg

Senast redigerat av Mew (fredag 16:42)

VoxTypeX Laddtryck :)
fredag 19:39 · 430 Inlägg

Mew skrev:

VoxTypeX skrev:
Hur fick du loss sargen och sen i sin tur reflektorn? Aldrig vågat mig på att slita loss och byta själv då jag inte haft reserv, känns som något man enkelt kan knäcka. tongue

När du lossat glaset så är den stora halv/helljusreflektorn det första som du lossar, sitter bara isnäppt med tre hakar i den inre sargen:
https://i.imgur.com/LiqEJ3L.jpeg

Dimljusrefektorn kommer du åt när du har tagit bort den stora reflektorn, den är lite pilligare men inte så farligt. Sitter isnäppt i en hake på varje ände, när du lossat dem så sitter den med banjofattning i en styrning (höger sida på bilden, precis ovanför haken den satt i). Vrid den ett kvarts varv uppåt och lirka loss den. Montering i omvänd ordning. smile
https://i.imgur.com/tIlapCb.jpeg

Grymt! Tack smile

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)
Volvo 945 Turbo Classic "Sommarbilen" (1998)
Volvo 945 Turbo S 2.3 "Brukisen 2.3" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
MR_T · 4035 svar · Igår 21:22 · Projekt
Evenemang