Krav ombyggt fordon

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 mars 2023 · 13 746 Inlägg

therealpinto skrev:
Till TS; Kontakta oss på SFRO (info@sfro.com) så hjälper vi dig med de konkreta tipsen du vill ha.

Kort sagt, vill du få en 945 med 2.7 liters B23x att klassa in som ombyggt fordon idag, så behöver du även byta växellåda, helst bakaxel (men det "räcker" med innehållet i axeln förutsatt att du använder en typ av diff som inte fanns original till 900-serien), och HELA bromssystemet dvs skivor och ok fram och bak SAMT huvudcylinder.

Det finns sätt som vi kan hjälpa dig med där runt 400-420 hk går att få godkänt men då ska det vara ett seriöst bygge som fungerar bra med rejäla bromsar. En HX40 tenderar ändå att bli väl stor men i detta sammanhang är det ju en bagatell att ordna en lite mindre turbo som lirar bättre.

vad är det för tumregel ang turbon..
en hx40 är ju ganska hedenhös rent allmänt så det gör ju inget att hitta en turbo som är lite modernare.  snabbare spol och mer effekt  lägre i registret är ju verkligen aldrig fel.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
therealpinto
15 mars 2023 · 39 Inlägg

Grundrekommendationen är max 50% överkapacitet på turbon. Har man en motor med 300 hk bör turbon vara specad till (eller kapabel till) max cirka 50% mer effekt, dvs 450 hk.

Men det går ju inte att sätta en sådan regel på decimaler...så det blir också delvis en individuell bedömning. Men det blir tokigt om man anger 300 hk och har en turbo som klarar 900 hk...

Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
torsen
15 mars 2023 · 7 238 Inlägg

simlar skrev:

torsen skrev:

simlar skrev:
Reglerna för ombyggt fordon har nyss förenklats, finns ett inlägg om det på SFROs facebooksida.

Vad jag förstått ska det nu räcka med att byta diff (t.ex torsen-diff i org bakaxel), bromsar och växellåda för att det ska kunna klassas som ombyggt fordon.

Effektgränsen är dock fortfarande max 15kw/100kg med möjlighet att söka dispens om 20kw/100kg.

Hoppla hoppla - det här har jag missat som monterat såväl torsen som Lock Right samt bytt/ändrat växellådor/fördelningslådor m a p utväxling.
Krävs alltså regbes - eller har jag missförstått?

För länge sedan har jag bytt motor i 2CV från 12 hk till 16 hk och då vid bes fått anteckning i pappren "motor utbytt".
Reglerna på den tiden sa max 10% effektökning.
10% effektökning blir 1,2 hk.
4 hk effektökning blir 33%!

Jag har: Monterat diffspärr, annan fördelningslåda/ändrat utväxling, högre fjädrar och stötdämpare, demonterat krängningshämmare, ändrat däcksdimension till 85-profil, bytt från radial- till diagonaldäck samt på en bil ändrat fjädringen enligt "reverse schackle konversen kit" från CALMINI samt monterat winsch.
Då BORDE jag alltså ha låtit utföra en regbes, eller hur?
Vet många som gjort samma moddningar som jag.

Jag försökte en gång få intyg från dåvarande generalagenten Olle Olsson(mycket trevliga handläggare) för att få överskrida max framaxeltryck vid montering av winsch, winschbumper och större batteri på en Suzuki Samurai, men nekades.
"ALLA" struntar i detta av dom som jag känner till.
Jimny 4 klarar inte heller winschbumper och winsch - men det förekommer ändå.
Nu ska man kanske inte väcka den björn som sover, men hur många bilar klarar lagligt ovanstående moddning?
Enda jag känner till är MB G-Wagen.

PLarsson945
15 mars 2023 · 24 Inlägg

Skrev till sfro å verkade som att det inte skulle vara några större problem å få den reggad med 20kw/100kg dispansen så de blir ca 400hk då blir la en gt35a ganska rimlig för den effekten

Mvh Patrik

Lucif3r
15 mars 2023 · 2 215 Inlägg

Så, har jag förtått den nya tolkningen hyffsat rätt? Det skulle alltså räcka med ett 'enkelt' recept såsom T6-motor(t ex B6284T) med en BMW-låda, R-bromsar med lämpliga skivor, huvudbromscylinder från t ex S80 och t ex en torsen-diff för att regga en 940 som ombyggt fordon?

Och hur ser tolkningen ut nu av byte från t ex stel axel till en 960-multilink axel på 7/940? Är det tillräckligt för "byte av bakaxel"? Förut var det, vad jag förstått, ett gränsfall att det var ok, eftersom det är i princip bolt-on och kommer från "samma bil".

PLarsson945
15 mars 2023 · 24 Inlägg

Lucif3r skrev:
Så, har jag förtått den nya tolkningen hyffsat rätt? Det skulle alltså räcka med ett 'enkelt' recept såsom T6-motor(t ex B6284T) med en BMW-låda, R-bromsar med lämpliga skivor, huvudbromscylinder från t ex S80 och t ex en torsen-diff för att regga en 940 som ombyggt fordon?

Och hur ser tolkningen ut nu av byte från t ex stel axel till en 960-multilink axel på 7/940? Är det tillräckligt för "byte av bakaxel"? Förut var det, vad jag förstått, ett gränsfall att det var ok, eftersom det är i princip bolt-on och kommer från "samma bil".

Asså jag har inte blitt nån expert på dom senaste dagarna, men för mig skulle de räcka med att e85 konvertera motorn å trimma lite å så då, bmw låda, s60r bromsar å huvudcylinder ja, och enbart diff för att få bakaxeldelen. Så skulle gissa på att de går å byta från stel till multi link om du byter diff också

Baldrik
16 mars 2023 · 296 Inlägg

Det här var intressant.
Jag har en PV som jag bytt spindlar på till Amazonens, satt på hängande pedaler från 240 med servo, ändrat till delad rattaxel, luftfjädring och bytt till M45 växellåda.
Har funderat på hur jag ska få den igenom besiktningen men då borde det kunna gå att få den som ombyggd alltså?

therealpinto
16 mars 2023 · 39 Inlägg

Lucif3r skrev:
Så, har jag förtått den nya tolkningen hyffsat rätt? Det skulle alltså räcka med ett 'enkelt' recept såsom T6-motor(t ex B6284T) med en BMW-låda, R-bromsar med lämpliga skivor, huvudbromscylinder från t ex S80 och t ex en torsen-diff för att regga en 940 som ombyggt fordon?

Och hur ser tolkningen ut nu av byte från t ex stel axel till en 960-multilink axel på 7/940? Är det tillräckligt för "byte av bakaxel"? Förut var det, vad jag förstått, ett gränsfall att det var ok, eftersom det är i princip bolt-on och kommer från "samma bil".

Ja, det funkar, båda koncepten.

Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
therealpinto
16 mars 2023 · 39 Inlägg

PLarsson945 skrev:

Lucif3r skrev:
Så, har jag förtått den nya tolkningen hyffsat rätt? Det skulle alltså räcka med ett 'enkelt' recept såsom T6-motor(t ex B6284T) med en BMW-låda, R-bromsar med lämpliga skivor, huvudbromscylinder från t ex S80 och t ex en torsen-diff för att regga en 940 som ombyggt fordon?

Och hur ser tolkningen ut nu av byte från t ex stel axel till en 960-multilink axel på 7/940? Är det tillräckligt för "byte av bakaxel"? Förut var det, vad jag förstått, ett gränsfall att det var ok, eftersom det är i princip bolt-on och kommer från "samma bil".

Asså jag har inte blitt nån expert på dom senaste dagarna, men för mig skulle de räcka med att e85 konvertera motorn å trimma lite å så då, bmw låda, s60r bromsar å huvudcylinder ja, och enbart diff för att få bakaxeldelen. Så skulle gissa på att de går å byta från stel till multi link om du byter diff också

Det räcker INTE att bara ändra en motor till drift för E85 och "trimma lite" för att den ska räknas som utbytt. Baserar man motorn på originalmotor till bilen (till exempel en B230 i Volvo 940) så måste ändringen av motorn vara så stor att den inte längre "är en B230". Det kan till exempel vara att ändra slagvolymen (minst cirka 10%) eller byta till en 16v-topp (Volvo gjorde ju aldrig 2.3 liters 16v turbo).

Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
therealpinto
16 mars 2023 · 39 Inlägg

Baldrik skrev:
Det här var intressant.
Jag har en PV som jag bytt spindlar på till Amazonens, satt på hängande pedaler från 240 med servo, ändrat till delad rattaxel, luftfjädring och bytt till M45 växellåda.
Har funderat på hur jag ska få den igenom besiktningen men då borde det kunna gå att få den som ombyggd alltså?

Det är lite gränsfall om du har kvar PV original bakaxel och och bromsar (och PV snäcka?). Med annan bakaxel och andra bromsar runtom, så är det klockrent ombyggt fordon.

Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
therealpinto
16 mars 2023 · 39 Inlägg

torsen skrev:
Jag har: Monterat diffspärr, annan fördelningslåda/ändrat utväxling, högre fjädrar och stötdämpare, demonterat krängningshämmare, ändrat däcksdimension till 85-profil, bytt från radial- till diagonaldäck samt på en bil ändrat fjädringen enligt "reverse schackle konversen kit" från CALMINI samt monterat winsch.
Då BORDE jag alltså ha låtit utföra en regbes, eller hur?
Vet många som gjort samma moddningar som jag.

Jag försökte en gång få intyg från dåvarande generalagenten Olle Olsson(mycket trevliga handläggare) för att få överskrida max framaxeltryck vid montering av winsch, winschbumper och större batteri på en Suzuki Samurai, men nekades.
"ALLA" struntar i detta av dom som jag känner till.
Jimny 4 klarar inte heller winschbumper och winsch - men det förekommer ändå.
Nu ska man kanske inte väcka den björn som sover, men hur många bilar klarar lagligt ovanstående moddning?
Enda jag känner till är MB G-Wagen.

Man får skilja på vad som kräver en registreringsbesiktning och vad som gör att bilen kan registreras som ombyggt fordon.

Ändrar man vikt, utväxling (i alla fall på bilar med avgascertifikat), funktion på fjädringen - ja, då ska en registreringsbesiktning utföras.

Men det du beskriver är för lite för att bilen ska kunna klassas som ombyggt fordon och då är det upp till besiktningsorganen att avgöra vad de behöver för att kunna godkänna bilen. Generellt sett kan man säga att de ofta vill ha intyg från tillverkaren och det är ju inte så lätt att få. Ofta för att det som man ändrat gör att bilen inte längre har samma egenskaper som ett typgodkänt utförande - tar man bort kränghämmare och höjer fjädringen blir ju till exempel dynamiska egenskaper helt annorlunda, och då kan inte tillverkaren intyga att kraven om bromsar (exempelvis) uppfylls.

Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
PLarsson945
16 mars 2023 · 24 Inlägg

therealpinto skrev:

PLarsson945 skrev:

Lucif3r skrev:
Så, har jag förtått den nya tolkningen hyffsat rätt? Det skulle alltså räcka med ett 'enkelt' recept såsom T6-motor(t ex B6284T) med en BMW-låda, R-bromsar med lämpliga skivor, huvudbromscylinder från t ex S80 och t ex en torsen-diff för att regga en 940 som ombyggt fordon?

Och hur ser tolkningen ut nu av byte från t ex stel axel till en 960-multilink axel på 7/940? Är det tillräckligt för "byte av bakaxel"? Förut var det, vad jag förstått, ett gränsfall att det var ok, eftersom det är i princip bolt-on och kommer från "samma bil".

Asså jag har inte blitt nån expert på dom senaste dagarna, men för mig skulle de räcka med att e85 konvertera motorn å trimma lite å så då, bmw låda, s60r bromsar å huvudcylinder ja, och enbart diff för att få bakaxeldelen. Så skulle gissa på att de går å byta från stel till multi link om du byter diff också

Det räcker INTE att bara ändra en motor till drift för E85 och "trimma lite" för att den ska räknas som utbytt. Baserar man motorn på originalmotor till bilen (till exempel en B230 i Volvo 940) så måste ändringen av motorn vara så stor att den inte längre "är en B230". Det kan till exempel vara att ändra slagvolymen (minst cirka 10%) eller byta till en 16v-topp (Volvo gjorde ju aldrig 2.3 liters 16v turbo).

Aha okej, de förklarar ju de, men jag snacka me nån på sfro å han sa att jag även skulle behöva e85 konvertera trots att jag ska bygga 2,7 liters

therealpinto
17 mars 2023 · 39 Inlägg

PLarsson945 skrev:

therealpinto skrev:

PLarsson945 skrev:

Asså jag har inte blitt nån expert på dom senaste dagarna, men för mig skulle de räcka med att e85 konvertera motorn å trimma lite å så då, bmw låda, s60r bromsar å huvudcylinder ja, och enbart diff för att få bakaxeldelen. Så skulle gissa på att de går å byta från stel till multi link om du byter diff också

Det räcker INTE att bara ändra en motor till drift för E85 och "trimma lite" för att den ska räknas som utbytt. Baserar man motorn på originalmotor till bilen (till exempel en B230 i Volvo 940) så måste ändringen av motorn vara så stor att den inte längre "är en B230". Det kan till exempel vara att ändra slagvolymen (minst cirka 10%) eller byta till en 16v-topp (Volvo gjorde ju aldrig 2.3 liters 16v turbo).

Aha okej, de förklarar ju de, men jag snacka me nån på sfro å han sa att jag även skulle behöva e85 konvertera trots att jag ska bygga 2,7 liters

Ja, jag kanske var otydlig - E85-konverteringen blir ett KRAV för att kunna regga med en motor som inte är i originalskick (om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare).

Så E85-konvertering behövs men det är inte den som gör att det blir ombyggt fordon.

Gustaf

Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars 2023 · 13 746 Inlägg

therealpinto skrev:

PLarsson945 skrev:

therealpinto skrev:

Det räcker INTE att bara ändra en motor till drift för E85 och "trimma lite" för att den ska räknas som utbytt. Baserar man motorn på originalmotor till bilen (till exempel en B230 i Volvo 940) så måste ändringen av motorn vara så stor att den inte längre "är en B230". Det kan till exempel vara att ändra slagvolymen (minst cirka 10%) eller byta till en 16v-topp (Volvo gjorde ju aldrig 2.3 liters 16v turbo).

Aha okej, de förklarar ju de, men jag snacka me nån på sfro å han sa att jag även skulle behöva e85 konvertera trots att jag ska bygga 2,7 liters

Ja, jag kanske var otydlig - E85-konverteringen blir ett KRAV för att kunna regga med en motor som inte är i originalskick (om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare).

Så E85-konvertering behövs men det är inte den som gör att det blir ombyggt fordon.

Gustaf

får man köra flexifuel lösning eller måste det var enbart e85?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mew
17 mars 2023 · 2 160 Inlägg

Growe skrev:

therealpinto skrev:

PLarsson945 skrev:
Aha okej, de förklarar ju de, men jag snacka me nån på sfro å han sa att jag även skulle behöva e85 konvertera trots att jag ska bygga 2,7 liters

Ja, jag kanske var otydlig - E85-konverteringen blir ett KRAV för att kunna regga med en motor som inte är i originalskick (om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare).

Så E85-konvertering behövs men det är inte den som gör att det blir ombyggt fordon.

Gustaf

får man köra flexifuel lösning eller måste det var enbart e85?

Flexifuel går bra. Är mitt i ombyggnationen för att få min bil godkänd och kör på 98/E85, har en flexifuel-givare monterad på returen som skickar exakt etanolhalt och bränsletemperatur till sprutet. smile

Senast redigerat av Mew (17 mars 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars 2023 · 13 746 Inlägg

Mew skrev:

Growe skrev:

therealpinto skrev:

Ja, jag kanske var otydlig - E85-konverteringen blir ett KRAV för att kunna regga med en motor som inte är i originalskick (om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare).

Så E85-konvertering behövs men det är inte den som gör att det blir ombyggt fordon.

Gustaf

får man köra flexifuel lösning eller måste det var enbart e85?

Flexifuel går bra. Är mitt i ombyggnationen för att få min bil godkänd och kör på 98/E85, har en flexifuel-givare monterad på returen som skickar exakt etanolhalt och bränsletemperatur till sprutet. smile

nice misstänkte det men man vet ju aldrig.. inte för att det är jätte svårt att fula till det efter en reggning men bättre att ha allt på pappret så allt är100% annars förstör det syftet en del .

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
therealpinto
17 mars 2023 · 39 Inlägg

Precis, jag brukar rekommendera att man kör flexifuel och får det inskrivet i reghandlingarna.

Då blir det inget problem framöver.

Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
PLarsson945
17 mars 2023 · 24 Inlägg

therealpinto skrev:

PLarsson945 skrev:

therealpinto skrev:

Det räcker INTE att bara ändra en motor till drift för E85 och "trimma lite" för att den ska räknas som utbytt. Baserar man motorn på originalmotor till bilen (till exempel en B230 i Volvo 940) så måste ändringen av motorn vara så stor att den inte längre "är en B230". Det kan till exempel vara att ändra slagvolymen (minst cirka 10%) eller byta till en 16v-topp (Volvo gjorde ju aldrig 2.3 liters 16v turbo).

Aha okej, de förklarar ju de, men jag snacka me nån på sfro å han sa att jag även skulle behöva e85 konvertera trots att jag ska bygga 2,7 liters

Ja, jag kanske var otydlig - E85-konverteringen blir ett KRAV för att kunna regga med en motor som inte är i originalskick (om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare).

Så E85-konvertering behövs men det är inte den som gör att det blir ombyggt fordon.

Gustaf

Okej då e jag me smile

eastereverybodybay
19 april · 365 Inlägg

Halloj!
Använder denna befintliga tråd för min fråga.

Har gränsen för hur ny bilen får vara ändrats när det gäller ombyggt fordon?
Jag tänker motorbyte, bromsbyte etc...

Har något svagt minne att jag har läst att gränsen går vid 1 januari 1993.

??

Senast redigerat av eastereverybodybay (19 april )

Lucif3r
20 april · 2 215 Inlägg

Tagen i bruk innan 1jan -93, ja. Men så har det varit länge nu, bortåt 15 år skulle jag gissa på. Det ändrades iaf innan jag köpte min V70, och den har jag haft i 12 år nu så.. :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang