Hur in i H-vete ska jag få bort två fastrostade bultar bakom katalysatorn?

Blanke
31 maj 2023 · 329 Inlägg

Har två bultar som sitter fast i flänsen till katalysatorn. Dom är så pass sönderrostade att det går inte att greppa med någonting. Det finns inte utrymme i tunneln att använda vinkelslipen, dremeln med diamantklinga på 30000 varv gör inte ens en repa i bultarna, metallfilen gör ingenting, minibågen gör ingenting.

Får verkligen rasande ilska av dom här två jävla bultarna, vad ska jag göra?

Måste jag verkligen ta ned hela avgassystemet från grenröret så jag kommer åt med vinkelslipen, eller har ni några andra förslag?

Blanke
31 maj 2023 · 329 Inlägg

Efter att ha fått i mig lite mat och kaffe inser jag nu att jag måste ta bort hela avgassystemet för att komma åt med vinkelslipen.

Mack Forum- och sitemoderator
31 maj 2023 · 26 149 Inlägg

Beroende på vad det är för MÄRKE och MODELL så kan det finns lite olika genvägar att nå ett resultat..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Jesper328
31 maj 2023 · 2 371 Inlägg

Ibland så är det ”jobbigaste” alternativet det snabbaste.

Up the RA
Blanke
31 maj 2023 · 329 Inlägg

Fått av alla bultar och avgassystemet hänger nu bara i hängarna. Får inte lös lambdadjävulskapet nu men tror jag klarar mig. Om jag nu tar av den från hängarna så har jag mer än nog utrymme för att börja kapa med vinkelslipen.

Är en s60 från 2001. 140hk.

Jesper328
31 maj 2023 · 2 371 Inlägg

Lossa kontakten till lambdasonden, inte själva lambdan. smile

Up the RA
Blanke
31 maj 2023 · 329 Inlägg

Jesper328 skrev:
Lossa kontakten till lambdasonden, inte själva lambdan. smile

Jag hade den tanken men såg inte var kontakten nådde, var är det?

Jesper328
31 maj 2023 · 2 371 Inlägg

Bra fråga, följ kablaget.
Kan säkert sitta nära torpedväggen.

Up the RA
Blanke
31 maj 2023 · 329 Inlägg

Jesper328 skrev:
Bra fråga, följ kablaget.
Kan säkert sitta nära torpedväggen.

Tar och ger mig på det faktiskt, tur att du påminde.

Blanke
1 juni 2023 · 329 Inlägg

Lyckades få ur kontakten, men inte var det enkelt det heller, för varför ska någonting vara enkelt. Nu är då avgasröret fritt iaf och hänger bara i gummiupphängningen. Ångrar stort att jag inte bara direkt gjorde det här. Då hade mina 10 timmar idag kortats ned till runt 2. Men snart så blir det sprillans nytt avgassystem iaf! Återstår bara kapning, svetsning och återmontering!

torsen
1 juni 2023 · 7 238 Inlägg

Lite sent, men ändå!
På vissa fastrostade skruvar/muttrar kan man slå på en 12-kanthylsa med vilt våld och sedan ta mutterknackaren.
Ev någon eller några långa förlängare.
Har hjälpt mig många gånger.

Blanke
1 juni 2023 · 329 Inlägg

torsen skrev:
Lite sent, men ändå!
På vissa fastrostade skruvar/muttrar kan man slå på en 12-kanthylsa med vilt våld och sedan ta mutterknackaren.
Ev någon eller några långa förlängare.
Har hjälpt mig många gånger.

Det var det jag tänkte jag skulle kunna göra men muttrarna var så jävla sönderrostade att det fanns INGENTING. Du kunde se gängorna på bulten och små rester av muttern. Det är verkligen muttrarna som gud glömde.

eastereverybodybay
1 juni 2023 · 365 Inlägg

Blanke skrev:
Du kunde se gängorna på bulten och små rester av muttern. Det är verkligen muttrarna som gud glömde.

När det ser ut så så brukar det bara finnas en sak att göra och det är att värma skruvarna illröda och ge dom ett par rapp med hammaren... Så brukar man få loss dom på några minuter.
Men det är ju tyvärr inte alla som har tillgång till gassvets eller induktionsvärmare.   
Men om man skruvar väldigt mycket så är en induktionsvärmare verkstadens mest oumbärliga verktyg.  smile

Blanke
1 juni 2023 · 329 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Blanke skrev:
Du kunde se gängorna på bulten och små rester av muttern. Det är verkligen muttrarna som gud glömde.

När det ser ut så så brukar det bara finnas en sak att göra och det är att värma skruvarna illröda och ge dom ett par rapp med hammaren... Så brukar man få loss dom på några minuter.
Men det är ju tyvärr inte alla som har tillgång till gassvets eller induktionsvärmare.   
Men om man skruvar väldigt mycket så är en induktionsvärmare verkstadens mest oumbärliga verktyg.  smile

Jag satt där med gas och försökte värma upp dom i evigheter, var verkligen ingenting som hände. Försökte oavsett slå ut med hammaren men det var för trångt att få moment i slaget. Bad tillslut styvfarsan som hållt på med det här gode länge och till och med han sa att han aldrig varit med om någonting jävligare på en bil.

Har nu iallafall fått av hela avgassystemet, tog fram vinkelslipen och var tvungen att kapa av båda delarna av bultarna, och göra ett litet snitt genom flänsen för att släppa spänsten på bultarna, då ramlade dom ut! Så nu är det bara att svetsa och sätta tillbaka allting.

För övrigt, acceptabelt att återanvända avgaspackningar? Ser fortfarande skinande metall på gamla packningen och tror den går att återanvända, har ingen annan tillhands.

Och existerar det någon avgaspackning på röret som är kopplat till katalysatorn? Det är ingen packning på röret jag plockade av och ingen på katalysator-änden, och hittar inte på marken ifall den har ramlat av heller.

Mossan1
1 juni 2023 · 2 827 Inlägg

Tigersåg med metallsågsblad har räddat dagen mer än en gång.
Kommer in avsevärt mycket bättre än en vinkelslip.  Mutterspräckare har också räddat dagen när det är ett jättetråkigt alternativ att kapa.

Kanske kan gå att återanvända avgaspackningen (om nu ingen annan finns och det är långt till affär) annars blir du snart varse. Så pass snart att allt inte rostat ihop än och är en baggis att byta.

Nog vill jag minnas att det var en packning i flänsen mellan kat och fortsatt rör.
Möjligen om det var en konisk fläns att det inte är, men så minns jag det inte.
Några år sedan man skruvade V70N....

Blanke
1 juni 2023 · 329 Inlägg

Mossan1 skrev:
Tigersåg med metallsågsblad har räddat dagen mer än en gång.
Kommer in avsevärt mycket bättre än en vinkelslip.  Mutterspräckare har också räddat dagen när det är ett jättetråkigt alternativ att kapa.

Kanske kan gå att återanvända avgaspackningen (om nu ingen annan finns och det är långt till affär) annars blir du snart varse. Så pass snart att allt inte rostat ihop än och är en baggis att byta.

Nog vill jag minnas att det var en packning i flänsen mellan kat och fortsatt rör.
Möjligen om det var en konisk fläns att det inte är, men så minns jag det inte.
Några år sedan man skruvade V70N....

Det var en packning där, mörkt som det var såg jag den inte. Såg sprillans ny ut. Om någon packning ska bytas ut är det den innan mellandämparen. Köpte faktiskt packning från biltema men såklart var det fel dimension även fast jag mätte.

Allt i allt, systemet som jag köpte från rakarör för 700kr är nu ihopsvetsat och ska provstarta bilen nu.

Totalt kostade arbetet 1500kr (800kr ny sportdämpare), mycket blod och tårar och lite svetstråd.

Blanke
1 juni 2023 · 329 Inlägg

För någon som undrar hur ett 2 tums rör + resonator + biltemadämpare låter: https://youtube.com/shorts/tfff3bCdxLk?feature=share

Tycker jag lyckades med att ha en väldigt resonabel ljudnivå och inte så mycket dieselbåtande som det brukar bli på dessa. Vid 2500 varv på e4an är det knäpptyst och inget drönande överhuvudtaget. Men när du lägger in en lägre växel eller ger gaspådrag så låter det väldigt trevligt.

Senast redigerat av Blanke (1 juni 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang