Få bilen att låta högt/sportigt - Opel Vectra

laithayash
14 september 2013 · 44 Inlägg

hoooh det där var gryyymt ljud haha, men visst var det så att man måste ha ljuddämpare till besiktningen?

Alltså det är ju billigare och grymmare ljud med bara rak rör och slutbit! Sen byter man till sportluftfilter, så låter det kanske ännu bättre! smile

xenon
14 september 2013 · 165 Inlägg

laithayash skrev:
hoooh det där var gryyymt ljud haha, men visst var det så att man måste ha ljuddämpare till besiktningen?

Alltså det är ju billigare och grymmare ljud med bara rak rör och slutbit! Sen byter man till sportluftfilter, så låter det kanske ännu bättre! smile

Ja, ljuddämpare måste du ha till besiktningen, även även polisen gillar att du har det. men man kan ju tänka lite på hur man kör.

Testa att slänga bort skiten, gillar du det inte så är det bara att köpa en dämpare och sätta dit, Garaget finns alltid här vi din sida om det skiter sig! smile

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
laithayash
15 september 2013 · 44 Inlägg

Jo precis, varit under bilen idag ganska länge och försökte gå loss den men sen kom jag att det var dåligt idag att göra det i garaget utan domkraft big_smile sen letat efter rakrör hos Mekonomen men de ville ha storlek och sånt så sket i det big_smile

Det behövs lite böjd rör, för org dämpare är ganska bred och sitter mitt i bilen typ.. och slutbitar fanns många snygga hos mekonomen och även på nätet..

IX ____________________________________
15 september 2013 · 1 340 Inlägg

xenon skrev:
Tror jag och "RightFront" har lite olika bilder av avgasrör, dom jag har kikat på brukar det sitta en "mellan dämpare" mellan sista ljuddämparen och och katalysatorn.

Eller det kanske det inte gör på på din modell/märke. dumma mig smile

Jo, brukar finnas smile
Dock så orkade jag inte lägga in mer, så skrev istället längst ner att det brukar finnas smile

laithayash skrev:
sen letat efter rakrör hos Mekonomen men de ville ha storlek och sånt så sket i det big_smile

ang. Mekonomen, dem har oftast ett saftigt överpris, och när det bara gäller avgasrör brukar Biltema funka ypperligt smile

Senast redigerat av RightFront (15 september 2013)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
laithayash
15 september 2013 · 44 Inlägg

Jah jag märkte deras priser igår big_smile
Men det som verkar lite svårt, hur ska jag hitta den böjda rören som passar? letar man efter regsnr eller bara att prova på?

laithayash
16 september 2013 · 44 Inlägg

Här återkommer jag igen..

hittade en video på youtube, skulle vilja ha ett sådant ljud, är det nån dämpare som skulle låta sådär eller måste då byta helt system?

http://www.youtube.com/watch?v=MbK1LYXdA6o

Elving_
16 september 2013 · 675 Inlägg

Står ju i videobeskrivningen vad han har?
"Opel Vectra B 2.0 16v X20XEV with
Lexmaul exhaust manifold 4-2-1and
Lexmaul Gr. A cat-back"

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
Slash Saabifierad
18 september 2013 · 2 026 Inlägg

Finns verkstäder du kan anlita så de bygger ett sportavgassystem till dig och monterar, kostar dock säkert några tusenlappar men kanske kan vara något?

Du får tänka på att spreja gott med rostlösning på avgassystemets bultar och muttrar om du ska försöka dig på att skruva av, brukar sitta som berg.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Olsson_95
18 september 2013 · 92 Inlägg

Dra ett enda rakt rör utan kat eller dämpare från motorn big_smile

Criton Rocketdog
18 september 2013 · 270 Inlägg

Fick relativt bra liv i min Vectra med sportfilter och en ny ljuddämppare modell stor och rostfri.

Vectrans luftfilter har nånsorts strut inni, som inte har någon större mission (tror den är där för att dämpa insugsljud.)  Denna går att skruva bort för mer ljud smile


Du kan ju även kolla in den för lite små stiltips smile http://www.garaget.org/?car=93397
Kan rekommendera några sidor åt dig för styling / tuning om vill.

Senast redigerat av Criton (18 september 2013)

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.
laithayash
18 september 2013 · 44 Inlägg

Njah känns lite ovärt att lägga några tusenlappar bara för ljuddämpare..
Har fått spräcka i vindrutan nu så måste bytas big_smile

Slash skrev:
Finns verkstäder du kan anlita så de bygger ett sportavgassystem till dig och monterar, kostar dock säkert några tusenlappar men kanske kan vara något?

Du får tänka på att spreja gott med rostlösning på avgassystemets bultar och muttrar om du ska försöka dig på att skruva av, brukar sitta som berg.

laithayash
18 september 2013 · 44 Inlägg

Yes, då kan jag garantera att nån i min område kommer ringa polisen, eller så tar de mig på stan big_smile

Olsson_95 skrev:
Dra ett enda rakt rör utan kat eller dämpare från motorn big_smile

laithayash
18 september 2013 · 44 Inlägg

Din bil såg as snygg ut, och fräsch..
Vad hade du för ljuddämpare och sportluftfilter??
gärna, skulle vara as nice med flera sidor och möjigheter för stiltipser och tuning! smile

Criton skrev:
Fick relativt bra liv i min Vectra med sportfilter och en ny ljuddämppare modell stor och rostfri.

Vectrans luftfilter har nånsorts strut inni, som inte har någon större mission (tror den är där för att dämpa insugsljud.)  Denna går att skruva bort för mer ljud smile


Du kan ju även kolla in den för lite små stiltips smile http://www.garaget.org/?car=93397
Kan rekommendera några sidor åt dig för styling / tuning om vill.

NollKoll69
8 juli 2023 · 49 Inlägg

YeahBitch skrev:
Ta bort en dämpare och ersätt den me ett rakt rör bara så låter den lite mer. smile

Går de igenom besiktningen då?

Mack Forum- och sitemoderator
8 juli 2023 · 26 160 Inlägg

NollKoll69 skrev:

YeahBitch skrev:
Ta bort en dämpare och ersätt den me ett rakt rör bara så låter den lite mer. smile

Går de igenom besiktningen då?

Går inte säga ja eller nej.

Vad gäller det för bil? Årsmodell? Helbilsgodkänd eller inte?
Hur mycket buller blir det med rakt rör?
På vilket humör är besiktningsteknikern?

Ungefärligt svar; förmodligen inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
torsen
8 juli 2023 · 7 245 Inlägg

NollKoll69 skrev:

YeahBitch skrev:
Ta bort en dämpare och ersätt den me ett rakt rör bara så låter den lite mer. smile

Går de igenom besiktningen då?

Besiktningsteknikern gör först en subjektiv bedömning av bullernivån.
Finner hen att bullret kanske överskrider normen = vad som är acceptabelt - tar hen fram bullermätaren och mäter objektivt.
För varje bil finns angivet den uppmätta bullernivån vid typprovningen eller registreringsbesiktningen.
Överskrider bilens avgasbuller den nivån blir det en 2:a.

I min ungdom, för länge sedan alltså, innan jag mognat, investerade jag i ABARTH (trimnings-)ljuddämpare till flera bilar.
Gav ett skönt ljud - tyckte jag då!
Och så var de så snygga = frostlackerade med dubbla eller 4 (bubbla/typ1) kromade avgasrör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang