Icebear
13 september 2023
· 235 Inlägg
Brådhis skrev:
Icebear skrev:
Brådhis skrev:
Enda sättet det kan bli stötigare är ju om trycket i däcket ökar (vilket det iofs gör i lite grann vid körning, men oftast inte märkbart) eller om trycket försvinner och du kör på fälgen... Det kan inte bli stötigare av att trycket minskar och trycket brukar normalt sett inte öka så pass mycket att bilen blir stötig, då skulle det krävas en rejäl tryckökning.
Eftersom du inte skriver hur långt du körde så gjorde jag ett antagande utifrån att du skrev att du körde till "fjället" att det handlade om en resa. Oavsett är 10+ mil långt att köra med lysande däcktrycksvarning så att vad som helst kan hänt med däcket kvarstår...
Du fick ingen känsla för hur mycket luft som pumpades i när du fyllde på? Pep det direkt eller pumpade den ett flertal gånger tex innan det pep? Fyllde den på olika mycket i däcken eller ungefär lika i alla? Pumpade du däcken när dom var kalla?
Hursom, blev bilen väldigt stötig beror det på andra saker än att ett eller flera hjul tappat lite tryck.
Om det beror på andra saker att bilen blev stötig än att ett eller flera hjul tappat lite tryck, så är det ju lite konstigt att stötigheten kom samtidigt som däcktrycksvarningen larmade om lågt däcktryck, det borde ju ha nån form av samband då det som sagt kom samtidigt.
Ett däck som tappar tryck, dvs trycket blir lägre, kommer att få sämre bärighet, detta i sin tur innebär att däcket sjunker ihop under bilens vikt. När däcket sjunker ihop upplevs det mjukare. Jämför med en fotboll som du pumpar hårt eller bara halvt, ställer du dig på den så kommer den halvt pumpade att kännas betydligt mjukare. Samma sak med ditt däck, när luften försvinner så blir däcket mjukare, inte hårdare. Det kan alltså rent fysiskt inte bli stötigare att köra bilen när trycket sjunker.
Du har inte tex någon aktiv fjädring på bilen som kan strula?
Ja, det är väl ganska självklart att ett däck som tappar tryck, dvs trycket blir lägre, ger sämre bärighet och att däcket då sjunker ihop under bilens vikt, och när däcket sjunker ihop så upplevs det mjukare, det är ju inget konstigt med det. Det är ju egentligen ganska logiskt. Däremot kan iallafall jag tycka att ett däck som har läckt ut luft och fått ett lägre tryck, och därmed blivit mjukare, borde ge en stötigare och sämre komfort än ett däck som har "rätt" däcktryck.
Att det ska vara nån fjädring som strular har jag svårt att tro, isåfall skulle bilen kännas stötig med sommardäcken också, men det gör den inte. Och sen skulle ju inte däcktrycksvarnaren larma om låg däcktryck om det hade varit fjädringen som strular...
Senast redigerat av Icebear (13 september 2023)