Bromsbelägg slitna???

jaka54
4 november 2023 · 5 735 Inlägg

Hej!
Varningslampan  för slitna bromsbelägg ( fram) på min brors Audi 100 Avant Turbo från 1991 lyser.
Men beläggen är nästan helt nya.

Trots att vi kopplar bort bromskontakterna
vid  vänster resp höger hjul så fortsätter Varningslampan på instrumentet att lysa!
Det här felet uppkom plötsligt i våras.

Kopplingsschemat i Benleyboken ser ut som nedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-44ae4ad32ef9bf845a827e782daea96d.jpg

Hur ska man tolka kretsschemat?
Man ser att bägge bromsarna är förbundna med en heldragen svart linje men...
Det tolkar jag som att det går ström genom bromsklossarna hela tiden ...
Så kan det ju inte vara - eller hur!?

Funktionen på bromsbackarna är väl sådan att  när backarna blivit mycket slitna så tar bromsskivan i ett metallbleck och varningslampan på instrumentet ( för slitna belägg ) får spänning och börjar lysa.

Någon som kan komma med funderingar om detta.

Senast redigerat av jaka54 (4 november 2023)

Mossan1
4 november 2023 · 2 828 Inlägg

Det BRUKAR vara så att det är en metalltråd (typ) ingjuten långt ner i beläggens friktionsmaterial, så att när den går av (slits av när den till slut blottas) blir det brott i kretsen och lampan tänds.
Dvs bortkopplad kontakt blir samma sak = öppen krets och lampan lyser.

Men jag kan inte alla system utantill.

Lyser det även med inkopplade kontakter får man OHMmäta om det är sluten krets genom beläggen eller inte.
Ny är ingen garanti för hel.
Kan också vara kabelbrott eller kontaktfel längs kablarna.

Eller, helt annan design av övervakning.

Går ju att bygla i kontakterna och se om det slocknar. Gjorde så själv på en Audi 100 1987 jag hade för läääänge sedan för att släcka den rackarns lampan.

Många nyare bilar har bara mjukvara med algoritmer för när beläggen BERÄKNAS vara utslitna.
Men då snackar vi enstaka år gamla.
Verkligen inte en 1991.

Senast redigerat av Mossan1 (4 november 2023)

clabbe14
4 november 2023 · 76 Inlägg

Har haft samma symtom på både en Audi 100 C3 och en S4 C4. Som regel är det kabelbrott någonstans på vägen, så det absolut enklaste är att bara sätta ihop tårarna så att kretsen blir hel.
Den är alltså normalt hel, och som Mossan1 skriver, blir det avbrott vid slitna belägg.
/Hälsningar Claes

jaka54
4 november 2023 · 5 735 Inlägg

Hej!
Tack för svaren!
Då är det alltså så att ström går igenom kretsen på bilden hela tiden ...och att vid brott på kretsen (eller för högt motstånd) så ska lampan på instrumentet lysa. Har jag rätt i den tolkningen?

clabbe14
4 november 2023 · 76 Inlägg

Stämmer bra det 👍.
/Hälsningar Claes

torsen
5 november 2023 · 7 238 Inlägg

På de Citroenbilar jag ägt har funktionen varit att när bromsbeläggen slitits ner till, vad fabriken anser vara minimum, så JORDAS trådarna = lampan tänds.
Eftersom fabriken tagit till marginalen generöst så brukade man klippa av ledningar från beläggen och kunna köra några tusen mil till.

torsen
5 november 2023 · 7 238 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varningslampan  för slitna bromsbelägg ( fram) på min brors Audi 100 Avant Turbo från 1991 lyser.
Men beläggen är nästan helt nya.

Trots att vi kopplar bort bromskontakterna
vid  vänster resp höger hjul så fortsätter Varningslampan på instrumentet att lysa!
Det här felet uppkom plötsligt i våras.

Kopplingsschemat i Benleyboken ser ut som nedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-44ae4ad32ef9bf845a827e782daea96d.jpg

Hur ska man tolka kretsschemat?
Man ser att bägge bromsarna är förbundna med en heldragen svart linje men...
Det tolkar jag som att det går ström genom bromsklossarna hela tiden ...
Så kan det ju inte vara - eller hur!?

Funktionen på bromsbackarna är väl sådan att  när backarna blivit mycket slitna så tar bromsskivan i ett metallbleck och varningslampan på instrumentet ( för slitna belägg ) får spänning och börjar lysa.

Någon som kan komma med funderingar om detta.

Det är inte så att bilen har en strömställare under bromspedalen, som ska varna när bromspedalen går för djupt ner, t ex vid bortfall av en bromskrets.
På en del bilar är denna varningslampa kombinerad för både låg pedal och bromsbeläggsförslitning.

Utmarks-Loke
5 november 2023 · 5 841 Inlägg

torsen skrev:
På de Citroenbilar jag ägt har funktionen varit att när bromsbeläggen slitits ner till, vad fabriken anser vara minimum, så JORDAS trådarna = lampan tänds.
Eftersom fabriken tagit till marginalen generöst så brukade man klippa av ledningar från beläggen och kunna köra några tusen mil till.

Låter som en fransk lösning. Jättebra i teorin men i praktiken med vägsalt och smuts kanske det inte funkar lika bra alltid. Men det blir ju smidigt när funktionen skall tas bort, bara att klippa bort ledningen.

På Audin i startinlägget klipper man ledningarna, lödar ihop ändarna, sätter en bit krympslang över, sätter fast med buntband runt bromsröret eller annat lämpligt ställe, och glömmer sedan bort saken under resten av bilens livstid.

krambriw
5 november 2023 · 427 Inlägg

Fast det är väl bra att få veta när det är dags att byta belägg?? Eller tycker ni man ska vänta på metall-skramlet (som iofs hörs tydligt trots hög musik i kupen) wink

Utmarks-Loke
5 november 2023 · 5 841 Inlägg

Bromsbelägg utan slitagevarnare är några tior billigare wink

jaka54
5 november 2023 · 5 735 Inlägg

Har mätt idag och konstaterat att ingen signal går igenom  den svarta kabeln (BK) mellan de bägge bromskontakterna. Ska pröva i morgon att jorda direkt  vid den vänstra bromsenkontakten  (BR på schemat ) och se om varningen upphör.

jaka54
6 november 2023 · 5 735 Inlägg

Svar till Torsen: Ingen kontakt/strömställare  under pedalen!
Svar till Utmarks-Loke: Utan bromsbeläggs varnare kommer ju instrumentet inte att få ström vilket leder till att varningslampan hela tiden kommer att lysa. Se kretschemat ovan.

jaka54
6 november 2023 · 5 735 Inlägg

Då har jag jordat brun kabel (Br)  i kontakten som går till vänster bromsbelägg och då lyser inte varningslampan!!! - Perfekt!
Och jag har tidigare kollat att det är brott någonstans mellan höger resp vänster bromsvarnings kontakt i svart kabel (BK) se schemat.
Då gäller att ta reda på var brottet är...

Senast redigerat av jaka54 (6 november 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang