Hydraulaggregat fel

Alexander_jnssn
9 november 2023 · 21 Inlägg

Hej, köpt en bil där tidigare ägare haft den på verkstad och de sagt att hydraulaggregatet måste bytas ( ingen bromsverkan på vänster fram ok, ej oket som är fel på de har provat med ett nytt. ) bilen Corsa d 2011.

Min fråga är går det laga hydraulaggregat ? Hur felsöker man hydraulaggregat?

Mvh alexander

Mossan1
10 november 2023 · 2 828 Inlägg

Den släpper väl inte fram något till det hjulet.  Större felsökning än så är nog inte gjord av verkstaden.

Personligen skulle jag vilja typ blåsa igenom ledningen från aggregatet till oket för att vara idiotsäker på att det inte är i ledningen någonstans.  Bromsslangen tex.

Hur man lagar ett ABS aggregat, ja, det är inte lätt, är enkla svaret. Inget man lagar hemma med vanliga verktyg skulle jag säga.
Det är nog att finna ett fungerande på en skrot och EVENTUELLT, måste man flytta över elektronikdelen från befintliga till "nya".  Beror på hur kinkig bilens elektronik i fråga är med nya CAN moduler. Kan inte Opel så.
Ofta går det inte ens med identiska moduler.  Måste "giftas" in i systemet.
Men kanske inte på Opel. Vet ej.

Edit:
Frågan är om någon tomte hällt olja i systemet. Jag vet flera som köpt LHM oljan som Citroën använder i tron den är bättre än bromsVÄTSKA DOT3.
("Vaddå, bromsolja som bromsolja")
Bromsvötska är ingen olja.
Absolut inget petrolium i bromssystemet! Då kan aggregat haverera.  Dom kan haverera ändå  givetvis, men en tanke.

Senast redigerat av Mossan1 (10 november 2023)

Alexander_jnssn
10 november 2023 · 21 Inlägg

Mossan1 skrev:
Den släpper väl inte fram något till det hjulet.  Större felsökning än så är nog inte gjord av verkstaden.

Personligen skulle jag vilja typ blåsa igenom ledningen från aggregatet till oket för att vara idiotsäker på att det inte är i ledningen någonstans.  Bromsslangen tex.

Hur man lagar ett ABS aggregat, ja, det är inte lätt, är enkla svaret. Inget man lagar hemma med vanliga verktyg skulle jag säga.
Det är nog att finna ett fungerande på en skrot och EVENTUELLT, måste man flytta över elektronikdelen från befintliga till "nya".  Beror på hur kinkig bilens elektronik i fråga är med nya CAN moduler. Kan inte Opel så.
Ofta går det inte ens med identiska moduler.  Måste "giftas" in i systemet.
Men kanske inte på Opel. Vet ej.

Edit:
Frågan är om någon tomte hällt olja i systemet. Jag vet flera som köpt LHM oljan som Citroën använder i tron den är bättre än bromsVÄTSKA DOT3.
("Vaddå, bromsolja som bromsolja")
Bromsvötska är ingen olja.
Absolut inget petrolium i bromssystemet! Då kan aggregat haverera.  Dom kan haverera ändå  givetvis, men en tanke.

Tack för ditt svar, ska kolla så inget är i ledningen. Annars blir det skroten. Tycker alla skrotar blivit så dåliga jämfört med förr. Mvh alexander

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang