2000-2007 Volvo v70n automat låda

Alex_hultberg
28 november 2023 · 5 Inlägg

Jag har en v70n fårn 2007 facelift. Jag har nu fått problem med min växellåda så den har fastnat i p läge. Det har gått några gånger att trycka ner den gula ”knappen” för att flytta på den sant köra. Men nu när inte det funkar längre tänka tag söka hjälp om någon annan har haft samma problem. När man väll fått i drive eller vilken Anna växel som helst går det sölades utmärk att dra den fram och tillbaka det är så fort man stänger av bilen den slutar fungera igen.

Det är en v70n 2,4d med 163hk och en 6 växlad automatlåda.”är dok spärrad på 4 växlar då den är en a-traktor”

Mossan1
28 november 2023 · 2 828 Inlägg

Står det P, R,N, D osv i instrumentet som det ska?
Om det är något med lägesgivaren.

Minns inte om det också är en vire från tändlåset, och en solenoid eller bara solenoid.  Finns ju sätt att lossa 100% mekaniskt för att kunna flytta strömlös bil. Dock ingen lösning i sig.

Alex_hultberg
28 november 2023 · 5 Inlägg

Det står p i instrumentet. De som är själva problemet är att spaken sitter fast typ går inte att flytta. Min tanka är vajrarna men för att kolla det måste jag få i den i n.

Brådhis * Voff voff *
28 november 2023 · 10 280 Inlägg

Högst sannolikt är det själva spakställets mekanism som gett upp.

Men blir lite nyfiken på vad du menar med att den skulle vara spärrad på 1 2 3 4? Det är nog helt enkelt så att du har ECU-spärr och så länge hastigheten är för låg kan du inte slå i 5 och 6.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Alex_hultberg
28 november 2023 · 5 Inlägg

Tack! Är detta säger att fixa. De jag menade va att det äter ECU och man kan lägga den i musiker läga så man växlar själv och då går det bara att ta den till 4 an

Brådhis * Voff voff *
28 november 2023 · 10 280 Inlägg

Alex_hultberg skrev:
Tack! Är detta säger att fixa. De jag menade va att det äter ECU och man kan lägga den i musiker läga så man växlar själv och då går det bara att ta den till 4 an

Glasklart... Nom nom nom... big_smile

Men ja, i 30 km/h kan du inte komma högre än 4:an. Det har ingenting med att den är en A-traktor att göra.

Senast redigerat av Brådhis (28 november 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Alex_hultberg
28 november 2023 · 5 Inlägg

Ok visste inte 👍

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang