Audi a6 -06 elektrisk parkeringsbroms, byta styrenhet eller ok?

Pageme
12 februari 2021 · 1 Inlägg

Hej

Har en Audi a6 -05 och fick en 2a på besiktningen. Problemet var tydligen att höger bak inte gick i när de drog den elektriska parkeringsbromsen.

Bromsverkan på alla däck var bra. Lämnade in bilen på en firma som ville byta hela oket + motor till parkeringsbromsen.

Tycker detta låter onödigt då motorn inte orkar driva kolven. Firmorna i stan vill ha ca 9000 kr för att byta ok + motor. Detta anser jag inte är värt på en bil som inte kostar mer än 20.000 beggad.

Så frågan är, hur vet jag om endast motorn behöver bytas? Annars får jag tag i motor plus ok för ca 3700.

jaka54
12 februari 2021 · 5 741 Inlägg

Hej!
Elmotorn kanske går att ta i sär och göra ren?! Och kolla varför kolven går trögt!
-Det skulle jag kolla först  ! Men då måste man ju ha plats att mecka...inomhus. Lägga ut 9000 kr för ett sånt fel skulle jag aldrig göra!

Senast redigerat av jaka54 (12 februari 2021)

zzr94092
13 februari 2021 · 4 392 Inlägg

Om kolven skulle gå trögt så skulle det synts vid bromsprovet, och oket/skivan skulle gå varma.. Kolla först om får fram 12v till elhandbroms motorn..

JanSamuelsson
11 april 2022 · 1 Inlägg

Jag har haft samma problem. Jag renoverade båda oken, köpte 2 nya elmotorer. Det kostade tot. 6000kr. Det var bara en dålig kontakt på den vänstra elkabeln till den elmotorn. Jag fick leta på skroten efter en kontakt, klippte av med 25 cm kabel, skarvade ihop den med den gamla kabeln, tredde på en bit krympslang först bara, elkabeln som ny. Onödig kostnad på 6000kr ja, det är ju bara pengar. Kolla kontakten. Jag bytte alla 6 tändspolarna på min A6 med 3. 2 liters motor.efter 17500 mil. Bara 1798kr på Autodoc, nu går bilen riktigt bra. 210 km/h på 4:ans växel och 2 växlar kvar. Också en 2005:a. Janne

Astrom243
30 november 2023 · 1 Inlägg

Fick du nån klarhet i vad det var?? Mvh en som har samma problem nu….

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang