Det var dags att öppna upp bakaxeln. Provmonterade först bromsskiva och okhållare tillsammans med en begagnad bromssköld medan drivaxlarna fortfarande var på plats, tog lite mått och markerade hur bromssköldarna som ska monteras måste kapas för att ge plats för oket.
![https://imgur.com/LxaSyCv.jpeg]()
Sesam öppna dig.
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
![https://imgur.com/3bAXGWt.jpeg]()
Någon skatt hittade jag tyvärr inte här inne, men väl något annat som glittrade.
![https://imgur.com/brNEaAu.jpeg]()
Blir ju så med tiden så det är inget onormalt - speciellt på dessa axlar som saknar avtappningsplugg och istället använder den nedersta skruven till kåpan. Den enda plugg med magnet på är påfyllningspluggen, och den är ju för högt upp för att göra ordentlig nytta. Men jag vill ändå gärna bli av med det. Kommer nog göra en flush med bakaxelolja, två täta oljebyten, för att få bort så mycket som möjligt av allt skräp. Hade ju egentligen gärna haft nån form av magnetplugg i botten. Undrar om det skulle funka att sätta en väldigt stark magnet på utsidan/undersidan av bakaxeln, nära avtappningsskruven, eller om den tjocka metallen skulle skärma av oljan och eventuella metallspån från magnetfältet?
Diffen kom iallafall ut ganska lätt efter att ha skruvat ur och märkt upp överfallen. Bände lite med en stor skruvmejsel på varje sida, så ploppade den snällt upp. Sen var det bara att lyfta ur den. Det första jag gjorde var att rengöra så gott det gick invändigt.
![https://imgur.com/HbFymCp.jpeg]()
Tog sedan bort lagren från originaldiffen och märkte upp shimsen som satt på varje sida under lagret. Skruvade sedan loss kronhjulet och flyttade över det till torsendiffen.
![https://imgur.com/ipVNq7Z.jpeg]()
Skruvarna till kronhjulet rengjordes noggrannt och monterades sedan med en klick Loctite för säkerhets skull.
![https://imgur.com/RDVadeA.jpeg]()
Sist momentdrogs dem. Här finns det bakaxlar som har bultar med fläns och bultar utan fläns. De utan fläns ska dras till 70-80nm och de med fläns ska dras till 90-110nm. Jag har bultar med fläns, så jag drog dem till 108nm. Det stod inget om att dra dem i någon särskild ordning men jag drog dem korsvis, använde en däckpenna för att sätta en liten prick på de jag dragit åt så att jag inte skulle missa någon av dem.
![https://imgur.com/5Lvkpwj.jpeg]()
Efter det monterades låsplattan på kronjhulssidan och shimsen innan de nya lagren pressades på plats - missade tyvärr att ta bild på det. Sen var det dags att göra det jag bävat mest för - svetsa fast hastighetsmätarkransen. Passande nog sammanföll det perfekt med att en kompis var uppe i våra trakter i några dagar på en svetskurs via jobbet, så jag tyckte han kunde svänga förbi en kväll och visa sina nyfunna kunskaper.
Den gamla diffen skulle ändå åka i skrotbingen så vi använde den som testobjekt. Vi tog en metallbit som var ungefär lika tjock som kransen ur min låda med spillbitar och svetsade fast den i skrotdiffen för att bli vän med / ställa in svetsen. Svetsen bet fast väldigt bra trots ganska bristfällig rengöring, så det var ju positivt.
Torsendiff och krans tvättades med bromsrengöring, diffen slipades lite med roterande stålborste för att få bort eventuella beläggningar. Vi tejpade runt det nya lagret för att undvika att få in svetsloppor eller annat skit i det.
![https://imgur.com/xs7rqX7.jpeg]()
Vi fick börja med att räta ut... eller ja, runda till... hastighetsmätarkransen, för så som den kom hade den mest formen av en avokado. Men när vi fått den lagom rund och go' lade vi den runt diffen och låste fast den med en svetstång.
![https://imgur.com/C3inveb.jpeg]()
Vi mätte höjden runt om med skjutmått så den låg exakt jämnt vilket var en bra idé, den såg helt jämn ut med blotta ögat men vi fick justera en del ändå. När den var helt jämn punktade vi fast den på ena sidan av delningen, sen knackade vi till den med träklubban och lade nästa punkt.
![https://imgur.com/pwYpItG.jpeg]()
Knackade och punktade om vartannat för att få det så tajt och fint som möjligt, delningen sitter mitt i en "kugg" så vi ville ha den så tajt som möjligt. Efter varannan punkt spände vi åt svetstången lite grann. Till slut var hela kransen ditpunktad tajt och fint.
![https://imgur.com/686IXBh.jpeg]()
Jag slipade försiktigt ner punkterna så de låg jämnt med kransen. Det var nog lite orenheter kvar trots vår noggranna rengöring, en del av svetsarna hade små porer i sig, men hållbarheten var det inget fel på.
![https://imgur.com/B0vWqX3.jpeg]()
Så åkte diffen på plats igen!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Jag har inte... ehm... specialverktyget för att bända isär diffen (har ingen aning om vad det faktiskt heter, jag känner bara till... "smeknamnet" det har. Kan säga att den delar smeknamn med en viss typ av mössa med pälsfoder och öronlappar.
![lol](img/smilies/lol.png)
). Det går att tillverka ett sådant verktyg av spillbitar tjock plåt och två gängstänger, men det kräver en del extra arbete och jag vet inte när jag hade haft nytta av verktyget igen, så jag chansade på att försöka få i den utan verktyg först. Det var sjukt tajt och fick vinkla i den i lite konstiga vinklar, men till slut fick jag ner den så pass att det gick att skruva fast överfallen med tillhörande skruvar en bit. Sedan drog vi försiktigt ner den på plats med hjälp av överfallen, skruvade lite i taget på den skruv som hade minst motstånd för att dra ner den så jämnt som möjligt. Vi tog god tid på oss, man vill verkligen inte ha gängpaj eller skruva ner diffen snett, men till slut var diffen på plats. Skruvade ut en skruv i taget, rengjorde dem noga och klickade på lite Loctite innan de skruvades ner tills de bottnade. När alla fyra fått samma behandling så drogs de fast i två steg enligt original åtdragningsmoment, 35nm+60 grader.
![https://imgur.com/GNKykFI.jpeg]()
När allt var åtdraget kollade vi märkbilden. Hade sparat ett inlägg från ett annat forum som användes som referens:
![https://imgur.com/BuSBPpA.jpeg]()
Riktigt så tydlig markering blev det ju inte när vi testade, men efter några försök fick vi till det rätt så hyfsat tyckte vi. Vi satte en drivaxel på plats, och så lekte kompisen handbroms och höll emot i den för att ge lite motstånd medan jag drog runt pinjongen. Som sagt blev det inte alls lika tydlig markering som på bilden, men vi tyckte kontaktytan såg bra ut. Diffen har samma mått som original och vi använder originaldreven så det borde inte ha ändrats, men det är lika bra att kolla nu när allt är nere. Betydligt mindre jobbigt att kolla nu än att montera ihop allt igen och inse att det måste justeras.
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://imgur.com/fWiGnh7.jpeg]()
![https://imgur.com/qIaHFVC.jpeg]()
Och där höll vi kväll. Näst på tur blir nog att förbereda axeln för målning.
![smile](img/smilies/smile.png)