2663
Sök

Volvo 142 Elkonvertering Elbil

Många blandade reaktioner om detta bygge, men jag hoppas ni vill följa med in i framtiden. Just nu ska alla komponenter kopplas ihop. Delar av projektet filmas av MOS som lägger upp löpande avsnitt på... Visa mer

346 147 Visningar
Uppdaterades senast 25 juli
397 Inlägg
17 februari
#741
har du fått nån kund än ?

647 Inlägg
17 februari
Trådstartare
#742
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-91ee101235b16c8817f6c1bc55c7343a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-532d58150b1545c9b7c913a8ee6979bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-7285195e0d079bf574e1f42be150b5dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-1232f1ff88b91a5bbec0d86987327882.jpg

I Volvo 265an sitter följande stora komponenter:

Harklar mig..

12st tesla moduler. ”En låda fram, en bak”
En 3.3kw laddare.
Möjlighet till snabbladdning via Chademo. ”Bilen har två tanklock, en på varje sida av bilen”
Siemens elmotor.
Programmerbar automatlåda.
Vattenburen battervärmare från tesla, värmer batterierna under körning, detta gäller även kupen, vattenburen värme även där.
Två skärmar i instrumentbrädan som har ersatt hastighetsmätaren.
Tesla huvudbromscylinder.

Detta är bara en snabb och inte så utförlig beskrivning på vad som finns i bilen 😅✌️


647 Inlägg
17 februari
Trådstartare
#743
Inken skrev:
ja berätte mer om kombin köpte du loss den från dom i holland,
Företaget som vi har startat äger bilen.
Det är min kollega som heter Mattias som har bekostat den bilen.

Tekniken som används har jag nu koll på till 100% och detta tar jag med mig in i nästa bygge av elbil som kommer.

Likheter finns överallt mellan bilarna, jag försöker hålla allt lite enklare bara, men som ni ser i byggtråden så går det inte att hålla allt så enkelt många gånger.
Senast redigerat av Ev_volvo142 (17 februari )


647 Inlägg
17 februari
Trådstartare
#744
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-73907a0075ff6be798d215a8d215982e.jpg

Mycket liten uppdatering på mätaren.


540 Inlägg
17 februari
#745
de va fullt i pannrummet,


647 Inlägg
17 februari
Trådstartare
#746
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-a236daf86e37bae808b217305d3b9d4d.jpg

Kommer bli så äckligt coolt när detta är klart, hoppas på att få sista delarna till panelen i veckan så jag kan jag slänga ihop allt & montera den i bilen.


Ruter Knekt
714 Inlägg
18 februari
#747
clean look, mycket bra!
Saknas bara att det skulle gå att programmera ikonerna på dubbel-din skärmen till nåt i "synthwave"-stuk (dvs lite retro futuristiskt som matchar med panelens linjer).
Andra lär ju inte vara något problem att bestämma hur layouten ska vara. Men hacka en HU för att byta layout är nog för omständligt
Senast redigerat av Oreggad (18 februari )

Något sen på bollen

647 Inlägg
27 februari
Trådstartare
#748
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-037de0c10f373535f5418e9615218128.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-cc73d9440c6cd78a6cdad9f08dca09fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-6a3404178b87b730cfcf41c8af33f326.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-720fe1db9f083d1546819bc65e3f4968.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-22207944beb7a4049f0eb81d9e7cb915.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-f45c16badb15d261530595390a4ed586.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-9728dabf4a838471d342f42d03fee58e.jpg


Lödde in lamporna i det befintliga kretskortet, och nu sitter instrumentbrädan i bilan 🙋 Så skönt att få lite mer bänkyta igen 😅👍


647 Inlägg
27 februari
Trådstartare
#749
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-26cee1bbc74a3388f29977435f29c9ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-c58972af4ec6618dcb46a61a91c1c5ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-c1ce34bcb2a45fa97b7d7aaddb244272.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-1eff320d93237715c0854ead2593e13b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-16c4ca387cebc338dc811e053f33bcd4.jpg

Blev en sväng förbi Eitech i Umeå där jag fick lite hjälp med att pressa lite kabelskor, dom har så magiskt vackert verktyg, då kontakterna va så dyra så ville jag inte chansa på att mitt verktyg inte pressar rätt 😅✌️ Inser att jag behöver ett annat pressverktyg än det Biltema säljer 😜


647 Inlägg
29 februari
Trådstartare
#750
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-6a69f7739756e11998bc057adb094c93.jpg

Nu är ju frågan hur man löser lite problem. Högspänningskablarna behöver ju nån form av gajdning genom kupén till det bakre batteriet, så jag tror jag behöver bygga en konsol av ngt slag för att täcka kablarna, tror ingen vill åka i bilen om det ligger kablar runt fötterna som man sparkar runt. Är det någon som har en bra idé på hur man kan lösa detta snyggt?  Kommer också att gå kylar/värnar-rör mellan batterierna i kupén.

”Självklart har jag redan en idé som jag tror på”


Ruter Knekt
714 Inlägg
1 mars
#751
Som du redan ritat, en falsk vägg över kardantunneln, upphöja på 2cm lär ju varken synas eller kännas platsmässigt.

Något sen på bollen

Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
1 416 Inlägg
1 mars
#752
På många bilar finns det plastrännor som är öppningsbara under interiörmattorna. de sitter med några skruvar och följer golvet, eller trösklarna. ( bland annat på vw och audi) De borde gå att hitta på skrotarna och se längs samt form och hitta några som du kan använda. På min Hyundai i30 dessa i kanten under baksätet.
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2845481
Senast redigerat av KSI-Garage (1 mars )

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3

9 101 Inlägg
1 mars
#753
KSI-Garage skrev:
På många bilar finns det plastrännor som är öppningsbara under interiörmattorna. de sitter med några skruvar och följer golvet, eller trösklarna. ( bland annat på vw och audi) De borde gå att hitta på skrotarna och se längs samt form och hitta några som du kan använda. På min Hyundai i30 dessa i kanten under baksätet.
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2845481
Sånt finns tyvärr inte på gamla Volvo, då allt kablage är draget längs trösklarna.

Men bilen är ju byggd för att ha ett avgassystem under, så där lär det ju finnas lite plats att dra el och vattenrör. Det kan man ju sen täcka med plåtar under istället, så stjäl man inget från inredningen.


Ruter Knekt
714 Inlägg
1 mars
#754
Putteliten skrev:
KSI-Garage skrev:
På många bilar finns det plastrännor som är öppningsbara under interiörmattorna. de sitter med några skruvar och följer golvet, eller trösklarna. ( bland annat på vw och audi) De borde gå att hitta på skrotarna och se längs samt form och hitta några som du kan använda. På min Hyundai i30 dessa i kanten under baksätet.
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2845481
Sånt finns tyvärr inte på gamla Volvo, då allt kablage är draget längs trösklarna.

Men bilen är ju byggd för att ha ett avgassystem under, så där lär det ju finnas lite plats att dra el och vattenrör. Det kan man ju sen täcka med plåtar under istället, så stjäl man inget från inredningen.
Tänkte blint att man kan ju inte dra undertill för då riskerar man att skada kablarna, men ja det är ju riktigt. Inga kablar man ska hålla på och mickla med antar jag. Skulle vara smidig lösning att dra en platta diagonalt mellan golvet och typ höger längsgående balk så är det ju fint gömt och skyddat.

Något sen på bollen

647 Inlägg
1 mars
Trådstartare
#755
Jättefina tankar och idéer 💡 Verkligen!
Att bygga en helt ny konsol som går fram torped till baksätet kommer vara väldigt tidskrävande, med risk att det inte blir snyggt.. Ska fortsätta fundera lite..


647 Inlägg
4 mars
Trådstartare
#756
Planen är att bygga en egen tunnel i plåt, sedan lägger jag en ny matta över den, kommer ju bli lite högre än original men snabbast lösning på problemet tror jag.

Nån annan som har ett bra tips?


647 Inlägg
4 mars
Trådstartare
#757
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-69ad52fd60fc4d5264ec4861734e040c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-f1540bd5ae36c4807abff356606297b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-807d8313af3f5e1c2b06e0ff38d647f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-24f709f412b1c300ff257a8da65b405e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-2ed9bbbc0b50f4ab4ed26f56f8aa4578.jpg


Tar ni andra med er jobbet hem ibland?
Monterar sätesvärmare i stolarna då jag endå har monterat av klädseln, gäller att passa på. En stol kvar sedan är det baksätet jag hoppar på.


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 482 Inlägg
5 mars
#758
Ute vid trösklarna under plåtarna, där ligger det luftkanaler i plast på tidiga 140 , till bakrutedefroster , montera såna plastkanaler & dra kablarna i dom 🇸🇪
Ev_volvo142 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-6a69f7739756e11998bc057adb094c93.jpg

Nu är ju frågan hur man löser lite problem. Högspänningskablarna behöver ju nån form av gajdning genom kupén till det bakre batteriet, så jag tror jag behöver bygga en konsol av ngt slag för att täcka kablarna, tror ingen vill åka i bilen om det ligger kablar runt fötterna som man sparkar runt. Är det någon som har en bra idé på hur man kan lösa detta snyggt?  Kommer också att gå kylar/värnar-rör mellan batterierna i kupén.

”Självklart har jag redan en idé som jag tror på”

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

647 Inlägg
6 mars
Trådstartare
#759
farbrorbozze skrev:
Ute vid trösklarna under plåtarna, där ligger det luftkanaler i plast på tidiga 140 , till bakrutedefroster , montera såna plastkanaler & dra kablarna i dom 🇸🇪
Ev_volvo142 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-6a69f7739756e11998bc057adb094c93.jpg

Nu är ju frågan hur man löser lite problem. Högspänningskablarna behöver ju nån form av gajdning genom kupén till det bakre batteriet, så jag tror jag behöver bygga en konsol av ngt slag för att täcka kablarna, tror ingen vill åka i bilen om det ligger kablar runt fötterna som man sparkar runt. Är det någon som har en bra idé på hur man kan lösa detta snyggt?  Kommer också att gå kylar/värnar-rör mellan batterierna i kupén.

”Självklart har jag redan en idé som jag tror på”
Ägde en Volvo 144 -67 en gång, det var min första bil, den hade kanaler i plast som du pratar om, tror dom är väldigt svåra att få tag på smile
Anledningen till att jag vill ha kablarna i mitten av bilen och inte på sidora är för om bilen bli påkörd från sidan så finns ju risk att kablarna spricker och så blir det en kortslutning. under bilen finns ju risk för vassa föremål som kan punktera kablarna. Så i bilen och i mitten av bilen är ju det absolut säkraste, dom har ju inte kommit på trådlösa kablar en, jag tror det är en bra bit bort innan det kommer att komma såna kablar wink


363 Inlägg
6 mars
#760
Ev_volvo142 skrev:
farbrorbozze skrev:
Ute vid trösklarna under plåtarna, där ligger det luftkanaler i plast på tidiga 140 , till bakrutedefroster , montera såna plastkanaler & dra kablarna i dom 🇸🇪
Ev_volvo142 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-6a69f7739756e11998bc057adb094c93.jpg

Nu är ju frågan hur man löser lite problem. Högspänningskablarna behöver ju nån form av gajdning genom kupén till det bakre batteriet, så jag tror jag behöver bygga en konsol av ngt slag för att täcka kablarna, tror ingen vill åka i bilen om det ligger kablar runt fötterna som man sparkar runt. Är det någon som har en bra idé på hur man kan lösa detta snyggt?  Kommer också att gå kylar/värnar-rör mellan batterierna i kupén.

”Självklart har jag redan en idé som jag tror på”
Ägde en Volvo 144 -67 en gång, det var min första bil, den hade kanaler i plast som du pratar om, tror dom är väldigt svåra att få tag på smile
Anledningen till att jag vill ha kablarna i mitten av bilen och inte på sidora är för om bilen bli påkörd från sidan så finns ju risk att kablarna spricker och så blir det en kortslutning. under bilen finns ju risk för vassa föremål som kan punktera kablarna. Så i bilen och i mitten av bilen är ju det absolut säkraste, dom har ju inte kommit på trådlösa kablar en, jag tror det är en bra bit bort innan det kommer att komma såna kablar wink
Induktion wink
https://www.smartroadgotland.com/technology


Sök