Tjutande ljud när jag trycker lätt på bromsen

ekshaust
12 april · 34 Inlägg

God Afton!

Nu är det så att jag har nyligen bytt bromsskivor & klossar fram på båda sidor på min Golf 1.6 2006 års modell och detta var i början på mars så ca 1 månad sen nu. Första veckorna inga konstigheter alls men nu under senaste veckan så tjuter eller visslar det när jag trycker lätt på bromsen, sjukt irriterande!
Det låter som sagt bara när jag trycker lite grann på bromsen men om jag bromsar hårt låter inget alls. Försökt lokalisera ljudet men det är svårt att säga om det kommer där fram eller bak.
Tycker det borde inte komma där fram eftersom jag precis bytt både skiva & kloss men vad kan det annars vara? Nåt smuts eller små stenar som fastnat mellan beläggen & skiva?

Har inte tvättat bilen på ganska länge så tänkte göra detta i helgen och se om det gör nån skillnad. Min tanke är om det hade varit nåt fel på de nya skivorna eller klossarna så borde ju rimligtvis det tjutande ljudet kommit ganska direkt efteråt vilket det inte gjorde så det känns spontant som att det kommit nåt skit i vägen under senaste veckan.

Finns det andra möjliga orsaker?

ekshaust
12 april · 34 Inlägg

Ok, var precis iväg och tvättade bilen men det verkar inte ha hjälpt nånting då tjutandet fortfarande är där.
Funderar på om det kan vara nåt med de nya beläggen, typ att dom inte sliter jämt mot oken ännu och att det blir bättre med tiden. vad tror ni?
Läste också nåt om att vissa belägg har nån typ av "anti skrik plattor" som ska dämpa missljud men jag ingen aning om vilken typ av belägg som sattes på vid bytet. Kan man se detta på nåt vis?

Funderar på om det kan hjälpa att bara lossa på hjulen och smörja med kopparpasta på de metall - mot - metall ytor som är synliga?

Andra ideer?

Utmarks-Loke
12 april · 5 846 Inlägg

Antiskrikplattor fick man sätta på sin gamla volvo 740 förr i tiden, annars skrek de när man bromsade. Man kunde lätt känna igen en volvo på bromsskrik i trafiken utan att ens se den. Men numera är det nog bara om man köpt billiga bromsbelägg som man får problemet.

ekshaust
23 april · 34 Inlägg

Liten uppdatering på mitt tidigare problem, det visade sig inte vara smuts eller annat som kommit i vägen mellan belägg och skivor utan missljudet är med största sannolikhet relaterat till själva beläggen som visade sig vara av sämre kvalitet.
Gjorde ett byte till andra belägg och nu är missljudet helt borta. Det kan alltså vara värt att kontrollera vilken typ av belägg som används vid byte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang