Vibrationer höga hastigheter

Dukii
12 maj · 10 Inlägg

Hej!
Vid körning på autobahn i Tyskland märkte jag att bilen vibrerar endast vid vissa hastigheter. Det är mellan 130-150 km/h, inga vibrationer innan man kommer upp i den hastigheten och vibrationerna avtar efter 150 ish.

Vibrationerna är samma oavsett körläge (växel i eller neutral).

-Känner absolut inget när jag bromsar ifall det skulle vara skivorna så det tror jag är uteslutet?

-Däcken balanserade, ingen förbättring. Dock såg det ena däcket ut att snurra lite ojämt när den snurrade i balanseringsmaskinen, typ som om det inte var helt 100% runt.(synvilla?) Kan detta orsaka vibrationer i endast de hastigheterna?

- Har tidigare haft punktering på samma däck jag nämner ovan, lagat.

-Beläggen och skivor ska bytas här i dagarna men som sagt så känner jag ingenting vid inbromsning. (beläggen är snart slut och ska uppgradera bromsar, därav byte)
Kan skeva skivor orsaka vibrationer under färd men inte vid inbromsning?

-Hjulinställning gjordes i samband med balanseringen, ingen förbrättring.

-Sitter spacers på fram & bak med perfekt passform mot nav och fälg.

Så innan jag lägger massa pengar på nya däck eller annat så vill jag rådfråga er som insatta. Vad kan det vara för fel?

Bilen i fråga är en BMW 440i xDrive från 2019

Jesper328
12 maj · 2 395 Inlägg

Om ett däck är ovalt (eller fälg) så kan vibrationer komma och gå med hastigheten, så om det såg ut att wobbla lite så är det troligen inte helt runt. smile

Up the RA
Dukii
12 maj · 10 Inlägg

Jesper328 skrev:
Om ett däck är ovalt (eller fälg) så kan vibrationer komma och gå med hastigheten, så om det såg ut att wobbla lite så är det troligen inte helt runt. smile

Tacksam för svar!
Det jag inte blir klok på är att det vibrerar just vid de hastigheterna. Tror du det är det som kan vara problemet? Känns som att det är det enda som finns att gå på, bilen är i väldigt bra skick annars.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang