mb_pucken skrev:
MrHyde skrev:
mb_pucken skrev:
Blev en uppsättning nya däck till mercan eftersom mina gamla började gjort sitt.
2st 235/35R19 och 2st 275/30R19.
Äkta kinadäck sailun atrezzo zsr 2.
Pris 4379kr inkl frakt. Köptes från däck24.com då det var dom enda jag hittade som hade båda dimensionerna av samma märke i lager.
Inga problem att balansera och rullade tyst.
Återstår att se hur dom funkar i övrigt.
Dock var dom av samma dimension som mina förra däck men dessa var betydligt bredare vilket gjorde mig orolig, var redan trångt bak med 10" bred fälg på min c-klass. Men det gick fritt med några millimeter till godo :-)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-0ad91f34363525bb708027fab9744694.jpg]()
Sailun är väl ett av de bättre kinadäcken, vad var det för DOT på dom? Har märkt att en del internetsidor skickar däck som har ett par år på nacken, har själv fått 3 år gamla en gång.
Inte mig emot så länge de är oanvända, men tycker det är fult av dom att inte skriva ut det när man beställer.
Jag tror dom är en av dom bättre, dom har rätt poäng eller vad man ska kalla det i ABC skalorna. Inte märkt något dåligt med däcken än så länge. Bra grepp på våt väg vid acceleration bla och faktiskt ganska tysta.
Dock det klassiska vibrationer när dom är kalla, med det tycker jag är på alla Kina däck. Och 30 profil gör det inte bättre.
Kör landsail qirin 990 ett par bilar och tycker inte dessa är sämre.
Tillverkade V52 2023 samt V04 2024.
Kul att du fick så nya däck, har jag aldrig fått

Ja vibrationer vid kalla däck hade mina senaste Nankang också.. 275/30 hade jag på dom. Men det går ju över på nån minut så för mig gjorde det inget.
Just det där med EU-märkningen (ABC-märkningen) är jag väldigt skeptiskt till sen jag fick reda på att det är tillverkarna själva som sätter denna märkning. Är alltså ingen oberoende typ Euro-NCAP eller liknande som sköter testningen, det är däcktillverkarna själva, vilket får mig att dra öronen åt mig oavsett tillverkare. Undrar hur många tillverkare som fuskar och skriver upp siffrorna?
Läser hellre tester och recensioner nuförtiden, även om EU-märkningen kan ge ett hum.
Senast redigerat av MrHyde (4 augusti 2024)
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."