2247
Sök

Volvo 142 T5-arg

En 142:a med sleeper stuk utöver det vanliga!

76 Visningar
Uppdaterades senast idag 19:46
31 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Helt i linje med att leva med/för bristande självinsikt så har jag alltså tänkt bryta ner en vitfemma i en 142:a och helt skita i det ljuvliga vrålet 45:or och en vass pinne från Nisse Hedlunds arkiv kan frambringa.


31 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#2
Allt började med en otroligt äcklig -68 som fått agera isbil

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-1e2fc5fae57110c454e3610e4f956239.jpg


Det satt framvagn, bakvagn och instrumentbräda i den annars fattades det mesta. Så jag gjorde en bytesaffär med en kompis och hämta en -74 144 som rensades fullständigt.

sen när den fixats såpass att den gick att köra så fick den komma hem för rostlagning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-1e2fc5fae57110c454e3610e4f956239.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-a5d23c85dfcf6b11de71d7e3bd9a22ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-b9caa9aba0dc2fc7791303afc6256968.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-e59e641ff3301b1caf70e00b8f9218ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-b9f92d11cffc3abc7d1afba37624df52.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-6ba854a4c05db30e689eba596fce99ed.jpg


Men som vanligt är det alltid mer rost än man ser så istället började jag se mig om efter ett bättre objekt.

så jag gick till grannen som hade haft den här stående så länge jag kan minnas, en 142 från -70

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-d8d948991282979a0fb4de0f65bcff79.jpg


påbörjat att montera b230fk så torpeden är flyttad och urtaget i framvagnsbalk och skärm för att göra plats men givetvis hade den fallit ur registret..

först tänkte jag flytta över identiteten från 68:an men eftersom båda delarna av regbeviset fanns kvar skicka jag in och gjorde ursprungskontoll, som blev godkänd!

Med godkänd ursprungskontroll var det bara att sätta igång att flytta över allt från 68:an till den här. Den hade också bara framvagn, bakvagn och bräda..


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-ba04591f168b3bd2223ed074f1160da8.jpg


tillslut gick även den att flytta på för egen maskin!

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-21d41ab9f75d02a94e7c847adf893c44.jpg

Sen bokades en tid hos opus för registreringsbesiktning!

efter spänd väntan fick jag infinna mig hos dem..

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-c246ae870de6a5421a4772f8e2a31f88.jpg

Och den slutade såklart med beröm godkänt! sen var det bara att vänta på plåtarna innan jag kunde åka på kontrollbesiktning några dagar senare...

Även den genomförd med beröm godkänt!


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-d5b7e77298fdcf539a7057cf19932502.jpg
Senast redigerat av Hjortjveln (för 1 timme sedan)


31 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#3
Sen fick jag tag på en krockad 855 Turbo från -95 för 500 pezetas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220717/220717-7658de156936083eb8bdfe649ab8f7c6.jpg


4 timmar skruvande senare stod framvagn med motor och växellåda kvar när karossen lyftes bort och skickades till finland för att bli konservburkar. givetvis innan det mesta av härvan klippts ur och sparats.



Sök